کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

دغدغه اینترنتی وزیر گردشگری و یک پرسش از وزرای مرتبط با حوزه نوآوری و اقتصاد / صداقت ضرغامی در مواجهه با اوضاع اینترنت

راستش برخلاف بسیاری که به ایده سیم‌کارت بدون فیلترینگ ویژه گردشگران خارجی می‌خندند، من یکی از این ایده عزت ضرغامی خوشم آمد! دلیلش هم این است که اصولاً اعتقاد دارم دنیای سیاست و کابینه دولت جایی است برای چانه‌زنی بر سر منافع گروه‌ها و بخش‌های مختلف. وزیر گردشگری هم با همین زاویه ایده‌ای را مطرح کرده که فکر می‌کند منافع بخشی از گروه‌های مرتبط با وزارتخانه‌اش را تأمین می‌کند.

او گفته خارجی‌هایی که به ایران می‌آیند، نیاز دارند به واتس‌اپ و اینستاگرام و دیگر پیام‌رسان‌های بین‌المللی دسترسی داشته باشند و با وضعیت فعلی اینترنت خیلی اذیت می‌شوند و بهتر است برای آنها سیم‌کارت‌های ویژه‌ای طراحی شود که در آن اینترنت یا حداقل دسترسی به برخی پلتفرم‌های بین‌المللی آزاد باشد. جالب اینکه ضرغامی این ایده را برای کسب‌وکارهای ایرانی حوزه گردشگری هم مطرح کرده است.

قبول دارم که حق داریم از وزیر گردشگری کشور بخواهیم دغدغه گردشگران داخلی را هم داشته باشد که وقتی در یک آخر هفته مثلاً به موزه سعدآباد می‌روند و می‌خواهند چهارتا عکس خوب از تفریح آخر هفته‌شان در اینستاگرام بگذارند و هم فرهنگ گردشگری را ترویج کنند و هم داشته‌هایمان از میراث تاریخی‌مان را نمایش دهند، خون به جگر می‌شوند. اما احتمالاً آقای ضرغامی بگوید من فعلاً برای داخلی‌ها کاری از دستم برنمی‌آید، ولی برای خارجی‌ها که می‌توانم قدمی بردارم.

حالا اینها را نگفتم که بگویم از طرفداران وزیر گردشگری هستم یا ایده‌ها و حرف‌ها و اعمالش را می‌پسندم، بلکه حرف اصلی بر سر این است که اصولاً کارکرد وزرا و وزارتخانه‌ها توجه به حقوق شهروندان و کسب‌وکارهای مرتبط با حوزه خودشان است. قبلاً هم گفته‌ام که با اینترنت ویژه و رانتی و اختصاصی برای گروه یا عده خاصی به‌شدت مخالفم. اما اینها را نوشتم که بگویم کاش وزرایی چون وزیر اقتصاد و صمت و مهم‌تر از همه وزیر ارتباطات هم کمی به فکر منافع کسب‌وکارهای مرتبط با حوزه‌شان می‌بودند که وضعیت فعلی اینترنت و ناپایداری و محدودیت‌هایش خون به جگر آنها کرده است. اینکه کسی یا جایی دیگر اینترنت را به هر دلیلی به وضع فعلی کشانده یک چیز است، اینکه ما به‌عنوان وزیر یک حوزه تخصصی، مطالبات کسب‌وکارها و کارآفرینان حوزه خودمان را جدی بگیریم و دنبال کنیم و از در انکار آنها وارد نشویم یک چیز دیگر. به نیت و آنچه در سر آقای ضرغامی می‌گذرد شبهه‌ای وارد نمی‌کنم و فرض را بر تلاش راستینش برای حل کردن مشکلات کسب‌وکارهای گردشگری به شیوه خودش می‌گذارم. اما غبطه می‌خورم که چرا صداقت و شهامت ضرغامی در ابراز اینکه وضعیت اینترنت فعلی برای گردشگر و کسب‌وکار گردشگری چقدر نامناسب است، در فضای مدیران آی‌تی دیده نمی‌شود.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/528p
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.