دوران بزن‌دررویی در رمزارزها تمام شده است؟

دستگیری سارقان میلیارد دلاری رمزارزها

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

سال‌ها بود که یکی از اتهام‌ها به فضای رمزارزها، غیرقابل رهگیری‌بودن جرائم در آن عنوان می‌شد. درباره سرقت‌ها و هک‌هایی صحبت می‌شد که در چند دقیقه دارایی هزاران نفر را بالا کشیده‌اند و رفته‌اند؛ بی‌آنکه ردی از آنها پیدا باشد یا بتوان امیدی به دستگیری سارقان داشت. اما به نظر می‌رسد اوضاع اکوسیستم رمزارزی این‌قدر هم بی‌دروپیکر نباشد؛ به‌خصوص با خبری که در هفته گذشته منتشر شد و با موضعی که دادگستری آمریکا در برابر آن گرفت!

وزارت دادگستری آمریکا از شناسایی بزرگ‌ترین مورد سرقت و پول‌شویی با استفاده از رمزارزها به ارزش 4.5 میلیارد دلار خبر داده است. این سوءاستفاده در جریان یک حمله هکری در سال ۲۰۱۶ به صرافی ارز دیجیتال بیت‌فینکس رخ داده و آن‌طور که اعلام شده، عاملان اصلی این پول‌شویی یک زن و شوهر بوده‌اند.

بنا بر اعلام دادستانی آمریکا، «ایلیا لیختن‌اشتاین»، ۳۴ساله و همسرش، «هدر مورگان» ۳۱ساله اهل نیویورک که صبح روز سه‌شنبه هفته گذشته در منهتن دستگیر شدند، درآمدهای غیرقانونی خود را صرف خرید اقلامی مانند طلا و توکن‌های غیرقابل معاوضه و نیز کارت خرید ۵۰۰ دلاری والمارت کرده‌اند.

این زوج نمایه‌های عمومی فعالی در شبکه‌های اجتماعی داشتند و مورگان با نام مستعار «رازلخان» خواننده رپ شناخته می‌شد که برگرفته از عنوان چنگیزخان مغول است.

«لیزا موناکو»، معاون دادستان کل آمریکا گفته که این بزرگ‌ترین مصادره مالی وزارت دادگستری تا به امروز محسوب می‌شود. وی در بیانیه‌ای گفته شناسایی این متخلفان نشان می‌دهد ارز دیجیتال منبع امنی برای استفاده مجرمان نیست.

این زوج متهم به توطئه برای پول‌شویی 119.754بیت‌کوین هستند که پس از نفوذ یک هکر به بیت‌فینکس و انجام بیش از دو هزار تراکنش غیرمجاز به سرقت رفته بودند. وزارت دادگستری می‌گوید ارزش معاملات مذکور در آن زمان ۷۱ میلیون دلار بود، اما با افزایش ارزش این رمزارز، این رقم اکنون به بیش از 4.5 میلیارد دلار رسیده است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ssw3
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.