کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

کاربران رمزارزها در معرض تبلیغات گمراه‌کننده

متخصصان می‌گویند ممکن است شکل تازه‌ای از آسیب‌های جسمی و روانی برخی کاربران این حوزه را تهدید کند

بیایید نگاهی به داستان زندگی استیون داشته باشیم. او تا به حال بیشتر از هر شخص دیگری بیت‌کوین از دست داده است. استیون در مجمع‌الجزایر دورافتاده شتلند بزرگ شد و در سن ۱۳ سالگی مدرسه را رها کرد تا کشتی‌سوار شود اما سپس وارد حرفه ساخت‌وساز شد و درآمد سالانه‌اش از حفر تونل برای کمپانی کراس ریل، به ۸۵ هزار پوند رسید.

علی‌رغم موفقیت خودساخته‌اش، معاملات اجباری رمزارزها، مصرف الکل و مواد مخدر زندگی او را تحت شعاع قرار داد. در گیرودار تمامی اعتیادهایش، او آدرس کیف پول خود را که حاوی ۱۰ بیت‌کوین بود گم کرد. گنجینه مدفون دیجیتالی او که امروزه بیش ۳۰۰ هزار پوند ارزش دارد، غیرقابل بازیابی است.

استیون پتاسنیل بیت‌کوین را خیلی زود تشخیص داد و متوجه شد استعداد بی‌نظیری در انجام معاملات دارد. هرچند با وضعیت اعتیاد امروز او، بازپس‌گیری آن حجم از دارایی نتیجه‌ای جز هدر‌رفتن به همراه ندارد.

استیون می‌گوید: «بدون هیچ شکی، معامله یعنی قمارکردن. من برای تبدیل‌شدن به یک معامله‌گر خوب مطالعات زیادی انجام دادم و تلاش کردم حساب‌هایم را مدیریت کنم و به قوانین آن‌ها پایبند باشم اما ذهنم اجازه نمی‌داد منطقی باشم. من درست مثل یک قمارباز همه دارایی‌هایم را وارد این کار کردم و من مطمئن بودم که تبدیل به میلیونر بیت‌کوین خواهم شد.»

طبق گزارش گاردین، شرکت‌های رمزارزی، سال گذشته یک اقدام تبلیغاتی رکوردشکن در شهر لندن راه‌اندازی کردند و میلیون‌ها مسافر را در معرض ۴۰۰۰ آگهی بر روی بیلبوردها و واگن‌ها و همچنین در ایستگاه‌های مترو و اتوبوس‌های دو طبقه قرار دادند. تبلیغ‌کنندگان شامل شرکت‌های نسبتاً مبهم مانند Hex، Kraken و Puglife بودند که مصرف‌کنندگان در مورد آن‌ها اطلاعات زیادی نداشتند.

در همین حین، باشگاه‌ها و بازیکنان فوتبال، به غیر از افراد مشهور دنیا، هر روز از طریق شبکه‌های اجتماعی سرمایه‌گذاری‌های ارزهای دیجیتال را تبلیغ می‌کنند.

کیم کارداشیان، ستاره تلویزیون و فلوید می‌ودر، بوکسور حرفه‌ای، به اتهام انتشار اخبار کذب و گمراه‌کننده جهت تبلیغ شرکت EthereumMax دادخواهی شدند چراکه اظهارات آنان سرمایه‌گذاران را متحمل ضررهای سنگینی می‌کرد. به گفته رئیس مرجع نظارت بر امور مالی بریتانیا (FCA) انتشار یک پست اینستاگرامی درباره EthereumMax برای ۲۵۰ میلیون فالوور کارداشیان، ممکن است پربیننده‌ترین تبلیغ مالی در تمام دوران‌ باشد. لازم به ذکر است با همه این موارد و هشدار اینکه دولت‌ها ممکن است متحمل ضررهای سنگینی شوند، رمزارزها و دارایی‌های رمزنگاری‌شده در بریتانیا تحت کنترل نیستند و همچنان در صف بررسی خزانه‌داری این کشور هستند.

این یعنی مرجع نظارت بر امور مالی بریتانیا که تنظیم‌کننده قوانین مالی این کشور است از تاثیر‌گذاری بر نحوه رفتار این صنعت ناتوان است. برخلاف توکن‌ها و کوین‌ها، برخی از پلتفرم‌های معاملات رمزارز تحت نظر قوانین هستند.

مدیران دارایی‌های رمزنگاری شده ملزم به اثبات شایستگی خود جهت دریافت پول مردم نیستند و کمپانی‌های آن‌ها نیازی ندارند تا اثبات کنند که توانایی بازپرداخت سرمایه‌گذاران را در صورت ورشکستگی دارند. همچنین این کمپانی‌ها نگران قوانین نظارتی بریتانیا مبنی بر صراحت، وضوح و عدم ایجاد گمراهی تبلیغات مالی نیستند.

در این میان، اداره استانداردهای تبلیغاتی تنها نهادی است که پا به عرصه عمل گذاشته و در حال حاضر یکی از تبلیغات کمپانی Luno Money را ممنوع کرده است. برخلاف سرمایه‌گذاری رایج امروزی، تبلیغات کمپانی Luno اصرار دارد که اگر بیت‌کوین را در اتوبوس می‌بینید، زمان خرید فرا رسیده است.

همچنین این کمپانی به گاردین گفته است که از یک «چارچوب نظارتی مؤثر» استقبال خواهد کرد. در این خلأ نظارتی، کارشناسان می‌ترسند که داستان‌های هشداردهنده اعتیاد، مانند آنچه استیون گفته است، در میان پیام‌های مثبت پنهان شود. برای نظارت بر نوع پیام‌های ارسال‌شده توسط تیم‌های بازاریابی، گاردین یک سبد رمزارز آزمایشی ایجاد کرد که ترکیبی از بیت‌کوین، اتر و شیبا اینو را در خود جای داده است.

از آنجایی که ارزش بیت‌کوین در اواخر سال ۲۰۲۱ تا سال ۲۰۲۲ سقوط کرد و تنها چند هفته قبل به بالاترین حد خود رسید، حساب توییتر اپلیکیشن معاملات گوشی هوشمند eToro به شدت خوش‌بینانه باقی ماند. شروع اسلاید این اپلیکیشن با این سؤال بود: «آیا بیت‌کوین در راه رسیدن به بالاترین سطح جدید است؟ ما قبلاً شاهد افزایش قیمت بیت‌کوین بوده‌ایم؛ اما آیا این بار ارزش آن به بالاترین حد خود می‌رسد؟»

پاسخ این سؤال، حداقل در حال حاضر منفی است؛ اما دارندگان پرتفوی رمزارزها تشویق شدند که دیدگاه مثبت خود را حفظ کنند.

آنا لمبکه، یکی از برجسته‌ترین متخصصان اعتیاد در جهان، استاد روان‌پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد و نویسنده کتاب Dopamine nation می‌گوید: «این یک ترفند بازاریابی بسیار استراتژیک است. آن‌ها سعی دارند با برجسته‌کردن دستاوردهای شما و نادیده گرفتن زیان‌ها، این احساس را در شما ایجاد کنند که دستاوردهای شما بیشتر بوده است.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/7isg
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.