کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

آدم‌های پیش‌روی سیلیکون‌ولی در حال ترک کارهایشان و ورود به حوزه رمزارزها هستند

ریحانه هاشمی / دورهمی فعالان کسب‌وکارهای رمزارزی و بلاکچین ایران امروز در مرکز سلام ۱۰۰ استارتاپ به میزبانی راه پرداخت برگزار شد. در ابتدای این نشست، رضا قربانی، عضو هیٔت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران و میزبان این نشست دلیل برگزاری آن را این‌طور توضیح داد: «بهانه دورهمی این است که می‌خواهیم راجع به موضوعات کسب‌وکاری مرتبط با کریپتو و بلاکچین، از زاویه دید فعالان کسب‌وکاری این حوزه‌ها صحبت کنیم. هم نگاه به موضوعات کسب‌وکارها و هم مسائل مربوط به تنظیم‌گری را مدنظر داریم. چندنفر از بدنه دولت و مجلس هم مهمان ما خواهند بود.»

او در ادامه صحبتش، درباره مقاله هفته گذشته نیویورک‌تایمز در رابطه با فعالان حوزه کریپتو صحبت کرد و گفت: «فضای کسب‌وکارهای فناوری در دنیا و به‌طور خاص در سیلیکون‌ولی، در اختیار چهار کسب‌وکار جدی گوگل، فیس‌بوک، آمازون و اپل است. اما فردی مثل خانم کارتر که پیش از این مدیر بخش خدمات ابری آمازون بود، چند سال پیش از آمازون استعفا داد تا کسب‌وکار کریپتویی خودش را راه بیندازد. این خانم در لینکدین خودش اعلام کرد که برای توسعه کسب‌وکار استارتاپی‌اش می‌خواهد نیرو جذب کند. از بین ۳۵۰ رزومه که ظرف مدت ۴۸ ساعت برای او فرستاده شد، غالب رزومه‌ها از شاغلان کسب‌وکارهای فنی بزرگ آمریکا بود. این مسئله برای کسب‌وکارهای فناوری، به زنگ خطر تبدیل شده و آنها دارند نیروهای خوب خودشان را از دست می‌دهند.»

محدودیت‌های داخلی و خارجی

او سپس حرف‌هایش را به محدودیت‌های موجود در کشور ارتباط داد و گفت: «سایت مربوط به کسب‌وکار خانم کارتر در کشور ما فیلتر است. دلیل محدودیت‌های این‌چنینی، فعالیت‌های گروه‌هایی است که در داخل کشور مشغول فعالیت و اعمال محدودیت هستند. گروه‌هایی هم در خارج از کشور این محدودیت‌ها را تشدید می‌کنند. متأسفانه این دو گروه خیلی هم خوب و هماهنگ در این زمینه کار می‌کنند. ما در مورد محدودیت‌های خارجی نمی‌توانیم کاری کنیم، اما در مورد محدودیت‌های داخل کشور می‌خواهیم صحبت و قانون‌گذاری کرده و کارهای غیرعقلانی را متوقف کنیم. این هم یکی از دلایل نشست امروز است؛ می‌خواهیم فضایی را که علیه فعالان کریپتو در داخل و خارج از کشور وجود دارد، بشکنیم.»

قربانی نمونه دیگری از کسب‌وکارهای بلاکچینی را نیز معرفی کرد و گفت: «استارتاپ نیوا را یکی از کسانی که در گوگل کار می‌کرد، راه انداخته که این استارتاپ در زمینه سئوی بلاکچینی کار می‌کند. مالک این استارتاپ می‌گوید در این روزها که بلاکچین و وب ۳، پدیده روز تکنولوژی جهان است، همه‌چیز شبیه دهه ۹۰ میلادی است که اینترنت تازه داشت همه‌گیر می‌شد. افراد هوشمند، امروز حاضر نیستند که فرصت حضور در این آشوب را از دست بدهند.»

قربانی ادامه داد: «افرادی که به سمت وب ۳ تغییر جهت می‌دهند، معتقدند که قرار است همه چیزهایی را که نتوانستیم در وب ۲ به آن برسیم، محقق کنیم. مهم‌ترین دغدغه هم تحقق آزادی است.»

بنیان‌گذار راه پرداخت درباره وب ۳ توضیح داد: «کسب‌وکارهای وب ۳ در چند سال اخیر خلق شده‌اند و در فضای رمزارزی فعالیت می‌کنند. ویژگی افراد پیشرو در این زمینه، این است که معمولاً میانسال هستند و میانگین سنی‌شان بالای ۵۰ سال است. این مسئله نشان می‌دهد که این فضا، کودکانه نیست. یک فضای جدی و برآمده از تجربه است.»

اکوسیستم می‌تواند برای خودش قانون تعریف کند

او در انتهای صحبت‌هایش در مورد خلاء قانونی در فضای رمزارز در کشور گفت: «ما در فضای قانون بی‌قانونی فعالیت می‌کنیم. قرار است برای بی‌قانونی، قانون بگذاریم. این اولین تلاش‌های یک اکوسیستم در کشور است که می‌خواهد خودش برای فعالیت خودش قانون‌گذاری کند، چون در داخل و خارج عده‌ای انرژی گذاشته‌اند که نتوانیم به آینده دسترسی پیدا کنیم. از سه سال گذشته کسب‌وکارهای فعال زیادی در زمینه رمزارز، بدون وجود چارچوب و مقررات و آیین‌نامه رشد کرده‌اند.»

او در مورد فعالان ایرانی حوزه بلاکچین نیز گفت: «ما امروز میزبان کسانی هستیم که فعالیت اقتصادی در زمینه بلاکچین انجام می‌دهند و در این زمینه تجربه و دغدغه دارند. فراتر از کسب‌وکارها، در رابطه با نوآوری یک فضای منفی نیز وجود دارد. امروز قرار است کنار هم بنشینیم و با تنظیم‌گرها و رگولاتورها که دارای سلائق مختلفی هستند، صحبت کنیم. کسب‌وکارهایی که در این زمینه کار کردند، بدون وجود حتی یک خط قانون، کار کردند و کمترین آسیب را به مردم رساندند. پس خود این اکوسیستم می‌تواند برای فعالیت خودش قانون تعریف کند و آسیبی هم به کسی نرساند.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/b9tj
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.