دوره مبانی برنامه‌نویسی دانشگاه هاروارد در ایران برگزار می‌شود / دوره‌هایی با تمرکز روی پایتون و هوش مصنوعی

زمان مطالعه: 3 دقیقه

مجموعه CS50X در ایران دوره‌های مبانی برنامه‌نویسی هاروارد را تحت نظارت این دانشگاه برای بهار برگزار می‌کند. محتوای این دوره‌ها که توسط دانشگاه هاروارد طراحی می‌شود با تمرکز روی پایتون و هوش مصنوعی خواهد بود.

به دنبال افزایش هزینه‌های مهاجرت، بسیاری از افراد که خواهان مهاجرت‌ هستند امکان رسیدن به این هدف را ندارند. از طرف دیگر برخی افراد به خاطر نوسانات نرخ ارز حتی امکان شرکت در دوره‌های حضوری و آنلاین بین‌المللی را نیز ندارند؛ از این رو با نگاهی به این مشکلات و همچنین با هدف ارتقای آموزش در کشور و پرورش نخبگان، مجموعه CS50X در ایران دوره‌های مبانی برنامه‌نویسی هاروارد را تحت نظارت این دانشگاه برگزار می‌کند.

سی‌اس فیفتی ایکس ایران به‌عنوان تنها برگزارکننده دوره مبانی علوم کامپیوتر دانشگاه هاروارد با هدف آشنایی با علوم کامپیوتر و یادگیری هنر برنامه‌نویسی ایجاد شده است. این دوره تنها در دو دانشگاه هاروارد و Yale تدریس می‌شود، اما به دلیل جذابیت آن در شهرها و کشورهای جهان توسط نمایندگان محلی نیز برگزار می‌شود. مخاطب اصلی این نوع از دوره‌ها دانشجویان، فارغ‌التحصیلان یا دیگر افراد علاقه‌مند به حوزه علوم کامپیوتر هستند. در پایان این دوره برای افراد شرکت‌کننده گواهینامه‌ای از دانشگاه هاروارد صادر می‌شود.


رفع اشکال با چت جی‌پی‌تی


نیما سالارکیا، مدیر سی‌اس فیفتی ایکس ایران با تأکید بر اهمیت هوش مصنوعی و تأثیر آن در آینده فناوری دیجیتال، از برگزاری دوره بهاره 1402 در زمینه مبانی پایتون و هوش مصنوعی که بر اساس نوع کاربرد و سلیقه شرکت‌کنندگان خود شخصی‌سازی شده، خبر داد و گفت: «ثبت‌نام این دوره از 19 فروردین آغاز شده و تا 26 اردیبهشت 1402 ادامه دارد. در جلسات آموزشی این دوره از سی‌اس فیفتی که در 13 جلسه برگزار می‌شود، به آموزش مباحث پایتون و هوش‌ مصنوعی پرداخته خواهد شد. به‌علاوه رفع اشکال این دوره از دو طریق سیستم تیکتینگ پشتیبانی سی‌اس فیفتی ایران و چت جی‌پی‌تی انجام می‌شود.»

مدیر سی‌اس فیفتی ایکس ایران با اشاره به اینکه دانشجویان این دوره می‌توانند با ورود به پنل یکپارچه محتوای آموزشی خود را به‌صورت آنلاین دریافت کنند، بیان کرد: «این دوره در سه بخش جلسات آموزشی اصلی، رفع اشکال، دورهمی‌های CS Summit و وبینارها به‌صورت آنلاین و حضوری از 27 اردیبهشت‌ تا 9 تیرماه 1402 برگزار می‌شود.»

به گفته او شرکت‌کنندگان این دوره می‌توانند از دورهمی‌هایی با عنوان سی‌اس سامیت در سه رویداد و به‌صورت حضوری بهره‌مند شوند. همچنین در ادامه این دوره مهاجرت تحصیلی و کاری با مسیر برنامه‌نویسی، کسب درآمد دلاری و رودمپ برنامه‌نویس‌شدن و مهارت‌های نرم مورد نیاز برای برنامه‌نویس‌ها از مباحثی خواهد بود که در سه وبینار عمومی به آنها پرداخته خواهد شد. شرط لازم برای دریافت گواهی این دوره که از طرف دانشگاه هاروارد صادر خواهد شد، حل‌کردن مشکل‌ها، انجام آزمایش‌ها و پروژه نهایی در بازه زمانی یک‌ساله است.


برگزاری شش دوره برای هفت هزار دانشجو


با وجود رایگان بودن این دوره توسط دانشگاه هاروارد، اما ثبت‌نام در این دوره مشمول پرداخت هزینه است، البته بر اساس صحبت‌های مدیر سی‌اس فیفتی ایران در این دوره‌ها با بهره‌گیری از استادیاران حرفه‌ای تلاش می‌کنند محتوای آموزشی خود را به بهترین شکل ممکن به دانشجویان انتقال دهند.

آن‌طور که او معتقد است امکان یادگیری تخصصی با بیشترین توان تمرکز به‌صورت خودآموز و با استفاده از پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب برای همه افراد ممکن نیست و از این رو این مجموعه با برگزاری رویدادهای مختلف، دورهمی‌ها، تورنمنت‌های نهایی و… سعی در یادگیری بهتر شرکت‌کنندگان دارد.

بر اساس گفته‌های سالارکیا، در رویداد تورنمنت نهایی ده‌ها پروژه‌ و چالش‌ توسط شرکت‌های بزرگ و معتبر ایرانی و تیم علمی طرح‌ریزی شده که دانشجویان می‌توانند چالش مورد نظر خود را انتخاب و با ایده و مهارت حل مسئله‌ای که در طول دوره فرا گرفته‌اند آن را حل کنند.

همچنین پروژه‌‌‌هایی که بر اساس چالش‌های شرکت‌ها مطرح می‌شوند، امکان ورود به فضای واقعی کار در این حوزه را فراهم می‌کنند. مهم‌تر اینکه دانشجویان در این فرایند از جوایز نقدی و امکان کارآموزی و استخدام بهره‌مند خواهند شد.

براساس اظهارات او سی‌اس‌فیفتی ایکس ایران در چهار سال گذشته و با برگزاری شش دوره توانسته برای هفت هزار دانشجو این دوره‌ها را برگزار کند. این مجموعه فعالیت خود را با برگزاری اولین پازل دی حضوری در فروردین سال 1398 و با حضور تنها ۷۰ نفر شرکت‌کننده برگزار کرد. در ادامه این مسیر اولین دوره سی‌اس‌فیفتی در پاییز سال 1399 برگزار شد. این مجموعه در تابستان و زمستان ۱۴۰۰ دو دوره دیگر با بیش از سه هزار دانشجو برگزار کرد. سی‌اس فیفتی ایران در فروردین ۱۴۰۱ دومین پازل دی حضوری خود را با بیش از دو هزار شرکت‌کننده و در تابستان همان سال نیز اولین دوره حضوری سی‌اس‌فیفتی را با ۳۲۰۰ دانشجو برگزار کرد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/l6as
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.