کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

گزارش شاخص‌های بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر شد / رشد منفی توسعه اینترنت ثابت در کشور

مقایسه روند رشد ضریب نفوذ پهنای باند اینترنت ثابت در زمستان سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال گذشته آن نشان می‌دهد که همچنان رشد اینترنت ثابت در کشور به کندی صورت می‌گیرد و حتی رشد در این زمینه منفی است. طبق گزارش فصلی رگولاتوری در حالی که ضریب نفوذ پهنای باند ثابت اینترنت در زمستان سال ۱۴۰۰ برابر با ۱۳.۱۵ درصد گزارش شده بود، این میزان در زمستان سال گذشته به ۱۳.۰۵ درصد رسیده، یعنی منفی ۰.۷۶ درصد کاهش داشته است. 

مشترکان پهنای باند ثابت نیز تنها ۰.۰۴ درصد رشد داشته است. مشترکان پهنای باند ثابت از ۱۱ میلیون و ۵۰ هزار و ۲۹ مشترک در زمستان سال ۱۴۰۰ به ۱۱ میلیون و ۵۴ هزار و ۴۵۳ مشترک در زمستان سال ۱۴۰۱ رسیده است. رشد منفی و کند اینترنت ثابت در کشور در حالی رخ می‌دهد که وزیر ارتباطات دولت سیزدهم پیوسته و از زمان روی کار آمدن در این وزارتخانه وعده داده که توسعه شبکه اینترنت ثابت با کمک پروژه فیبر نوری را در رأس کارهای خود گذاشته است.

سهم بازار مشترکان پهنای‌ باند ثابت به تفکیک فناوری نشان می‌دهد که پروژه توسعه فیبر نوری با گذشت بیش از یک سال و نیم همچنان به کندی جلو می‌رود.

طبق گزارش رگولاتوری، سهم مشترکان پهنای‌ باند ثابت بر اساس فناوری فیبر نوری (FTTH) تنها دو درصد است و همچنان سهم بیشتر در این زمینه به فناوری X-DSL با ۷۷ درصد سهم بازار می‌رسد. در این بین سهم فناوری TD-LTE هم ۱۸ درصد است. 

۴۹ درصد بازار پهنای باند ثابت هم در اختیار مخابرات است و در این بین سهم شرکت‌های دارنده پروانه FCP به ۳۰ درصد می‌رسد.

 در این میان سرعتی هم که کاربران اینترنت ثابت دریافت می‌کنند چنگی به دل نمی‌زند. طبق نمودارهای این گزارش همانند گذشته بیشترین سرعتی که کاربران اینترنت ثابت دریافت می‌کنند بین دو تا ۱۰ مگابیت بر ثانیه است و تعداد این کاربران تنها به بیش از چهار میلیون نفر می‌رسد. 

همچنین تعداد کاربرانی که به سرعت بین ۱۰ تا ۲۰ مگ دسترسی دارند سه میلیون نفر اعلام شده است. کاربرانی که به سرعت ۲۰ تا ۳۰ مگ هم دسترسی دارند زیر ۵۰۰ هزار نفر اعلام شده و کاربرانی که به اینترنت بالای ۳۰ مگ دسترسی دارند حدود یک میلیون نفر برآورد شده است.


وضعیت بهتر شبکه سیار


در کنار رشد منفی ضریب نفوذ اینترنت ثابت، ضریب نفوذ پهنای باند سیار مانند همیشه مثبت بوده است. ضریب نفوذ در این زمینه از ۱۱۴.۰۶ درصد در زمستان سال ۱۴۰۰ به ۱۲۴.۱۸ درصد یعنی ۱۱.۸۱ رشد رسیده است.

۵۳ درصد سهم بازار مشترکان پهنای‌ باند سیار در اختیار همراه اول است و در این زمینه سهم ایرانسل به ۴۳ درصد می‌رسد. رایتل هم که به‌عنوان اپراتوری برای اینترنت پرسرعت روی تلفن‌ همراه پروانه فعالیت گرفت از این بازار تنها چهار درصد سهم دارد.

در حال حاضر ۹۱ درصد تعداد مشترکان پهنای‌ باند سیار از فناوری 4G استفاده می‌‌کنند و ۹ درصد از فناوری 3G بهره می‌برند. با اینکه در دو سال گذشته خبرهای مختلفی درباره فعال شدن سایت‌های 5G توسط دو اپراتور همراه اول و ایرانسل شنیده شده، اما در این گزارش اشاره‌ای به میزان ضریب نفوذ این فناوری در کشور نشده است. 

در این گزارش نیز همچون گزارش قبلی رگولاتوری بخش شاخص‌های کیفیت شبکه زیرساخت در ارائه اینترنت حذف شده است. 

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/d1ei
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.