دولت به افزایش قدرت شورای عالی فضای مجازی رأی داد / دیوان عدالت نمی‌تواند مصوبات این شورا را باطل کند

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

رئیس‌جمهوری قانون اصلاح تشکیلات آیین دادرسی دیوان عدالت اداری را ابلاغ کرد. بر اساس ماده ۱۲ این قانون، دیگر دیوان عدالت اداری اجازه باطل کردن مصوبات شورا عالی فضای مجازی را نخواهد داشت. 

طبق تبصره ماده ۱۲ این قانون «رسیدگی به مصوبه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی در حوزه تحت صلاحیت این نهاد از شمول حکم این ماده خارج است؛ بنابراین رسیدگی به مصوبات و تصمیم‌های زیرمجموعه‌های شوراهای یادشده از قبیل هیئت (کمیسیون‌ها)، کارگروه (کمیته‌ها)، شوراها و ستادها در صلاحیت دیوان عدالت اداری قرار می‌گیرد. 

اواخر خردادماه سال گذشته بود که نمایندگان مجلس با طرح مستثنی شدن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی از فرآیند بررسی شکایت‌ها در دیوان عدالت اداری موافقت کردند. همان زمان این طرح مورد انتقاد برخی از کارشناسان قرار گرفته بود. برای نمونه محمدجعفر نعناکار در گفت‌وگو با دیجیاتو این مصوبه را پراشکال دانسته بود؛ چراکه با اجرای این قانون، شوراهای فراقوه‌ای به‌وجود آمده‌اند که مصوبات غیر قابل ابطال دارند.

اعطای قدرت بیشتر به شورای عالی فضای مجازی اخیراً در برنامه هفتم توسعه نیز دیده شده است. به‌عنوان مثال در این برنامه فرماندهی امنیت فضای مجازی به مرکز ملی فضای مجازی سپرده شده است. 

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/4pf9
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.