کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

رئیس سازمان تنظیم مقررات مطرح کرد / اعلام شاخص‌های افزایش تعرفه اینترنت به اپراتورها

امیر لاجوردی، رئیس سازمان تنظیم مقررات در حاشیه بیست‌وچهارمین دوره نمایشگاه تلکام، از افزایش تعرفه اپراتورها گفت.

چند روز گذشته اپراتورها طی نامه‌ای از رئیس‌جمهور تقاضا کرده بودند تا بسته‌های دیتای همراه اینترنت که بالای دو گیگابایت هستند، افزایش صددرصدی داشته باشند.

این نامه که با عنوان «درخواست افزایش تعرفه اینترنت موبایل و ثابت» نوشته شده مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. اپراتورها در این نامه عمده‌هزینه‌های خود را ارزی بیان کردند و با توجه به افزایش نرخ ارز و تورم، خواستار افزایش صددرصدی بسته‌های اینترنت دو گیگابایت به بالا شدند.

اکنون رئیس سازمان تنظیم مقررات در جمع خبرنگاران حاضر در نمایشگاه تلکام بیان کرده است: «بحث افزایش تعرفه‌ها همیشه مطالبه اپراتورها بوده و هست و در سال‌های اخیر این مطالبه بیشتر هم شده است. ما در بازه‌های مختلف داده‌هایشان را دریافت و ارزیابی می‌کنیم و متناسب با شرایط تصمیم می‌گیریم.»


شرط آگاهی سازمان تنظیم مقررات از چگونگی هزینه‌ها


اما لاجوردی افزایش تعرفه‌ها را مشروط بر آگاهی سازمان تنظیم مقررات از چگونگی خرج شدن هزینه‌ها دانست. او در این راستا اعلام کرد: «از اپراتورها برنامه توسعه‌ای خواسته‌ایم و شاخص‌های ارتقای کیفیت شبکه را به آنها اعلام کرده‌ایم.»

لاجوردی همچنین بیان کرد شاخص‌های افزایش تعرفه اینترنت نیز به اپراتورها اعلام شده است. به گفته او به اپراتورها اعلام شده که هر شاخص اینترنت از سرعت تا کیفیت باید تا پایان شهریورماه به چه میزانی افزایش پیدا کند. اندازه این شاخص‌ها تا پایان سال نیز برای اپراتورها مشخص شده است.

لاجوردی البته بیان کرد شاخص‌ها سختگیرانه هستند و اپراتورها باید آنها را بپذیرند.

 او همچنین اعلام کرد که در خصوص اینترنت 5G برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده که اهداف این برنامه تا پایان سال تحقق پیدا خواهد کرد. البته او در ادامه بیان کرد برخی زیرساخت‌ها در این حوزه نیازمند توسعه بیشتر هستند.

مسئله دیگری که لاجوردی در جمع خبرنگاران و در حاشیه نمایشگاه تلکام بیان کرد، تعهد اپراتورها به افزایش کیفیت اینترنت در مقابل افزایش تعرفه‌ها بود.

به گفته او، در سال 1396 میزان سرمایه‌گذاری یک اپراتور یک میلیارد دلار بود که الان سرمایه‌گذاری اپراتور ما نزدیک ۳۰۰ میلیارد دلار است؛ بنابراین سرمایه‌گذاری اپراتورها باید افزایش یابد. اما قرار نیست تعرفه‌ای را تغییر بدهیم و اپراتور هیچ تغییری در زیرساخت و کیفیت شبکه ندهد. این موضوع جدید نیست؛ یعنی سال گذشته نیز این شاخص‌ها در اختیارشان گذاشته شده است. ما اصرار داریم این شاخص‌ها باید الحاقیه پروانه شود که در این صورت وقتی اپراتور تعهدی که داده را انجام ندهد، باید جریمه شود. اپراتور در روز بارها می‌تواند جریمه شود و هر بار هم تا پنج درصد درآمد اپراتور را می‌توان جریمه کرد.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/17s4
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.