رسانه اقتصاد نوآوری ایران

رئیس سازمان فناوری اطلاعات: هنوز بودجه‌ای به آیین‌نامه حمایت از کسب‌وکارها تخصیص داده نشده است

زمان مطالعه: 3 دقیقه

معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات اعلام می‌کند که هنوز کلیدی‌ترین و مهم‌ترین بخش اجرای آیین‌نامه حمایت از کسب‌وکارها و سکوهای دیجیتال که تخصیص بودجه است، عملیاتی نشده است.

 به گفته محمد خوانساری وظیفه تامین این بودجه هم بر عهده وزارت اقتصاد است و آنها در حال مکاتبه با این وزارتخانه‌اند تا سریعتر بودجه لازم به این طرح تخصیص داده شود.

خوانساری همچنین تاکید می‌کند که طی مکاتبه‌ها و جلسه‌هایی که با وزارت اقتصاد داشته‌اند این وعده داده شده که در چند هفته باقی مانده از سال ۱۴۰۲ این بودجه برای اجرای طرح حمایت از کسب‌وکارها و سکوهای اقتصاد دیجیتال تامین شود.

آبان ماه سال جاری بعد از دو ماه اختلال و محدودیت شدید روی اینترنت که همچنان هم ادامه دارد وزارت ارتباطات، پس از وعده‌های چند باره جبران خسارت کسب‌‌وکارها از اختلال‌های اینترنتی از آیین‌نامه حمایت از کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال کشور رونمایی کرد. 

آیین‌نامه‌ای که اگر چه در روزهای اول اعلام می‌شد برای جبران خسارت کسب‌وکارها از محدودیت دنبال‌دار اینترنت و فیلترینگ زودتر از موعد خود رونمایی شده، اما بعد‌ها رئیس سازمان فناوری اطلاعات به عنوان سخنگوی این آیین‌نامه به کارنگ اعلام کرد که این آیین‌نامه به سرعت نمی‌تواند خسارت کسب‌وکارها از محدودیت اینترنت و فیلترینگ اینستاگرام و واتس‌اپ را جبران کند. 

گفته‌ای که به نظر کاملا منطقی هم به نظر می‌رسید، چرا که حالا با گذشت نزدیک به ۴ ماه از رونمایی این آیین‌نامه شرکت‌های حاضر در آن اعلام می‌کنند نتوانسته‌اند از تهسیلات و خدمات مختلفی که در آیین‌نامه وعده داده شده استفاده کنند.

شیپور اخیرا در گفت‌وگویی که با کارنگ داشت اعلام کرد که تنها به بهانه دریافت تهسیلات مالی وارد این طرح شده، اما بعد از گذشت چند ماه هنوز نتوانسته‌اند تسهیلاتی از طریق این آیین‌نامه دریافت کنند.

همزمان با رونمایی این طرح بسیاری از کارشناسان و مدیران فعال در حوزه فناوری اطلاعات اعلام کرده‌ بودند که این طرح به دلیل درگیر کردن نهادهای مختلف از جمله وزارت ارشاد، اقتصاد، بانک مرکزی، صداوسیما و … به این زودی‌ها نمی‌تواند در کشور اجرایی شود. همچنین این گروه این سوال را مطرح می‌کردند که هنوز مشخص نیست بند‌های ارائه تسهیلات این آیین‌نامه قرار است چگونه و از کجا به کسب‌وکارها تخصیص داده شود. 

محمد خوانساری، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات در خصوص آخرین وضعیت اجرای آیین‌نامه حمایت از کسب‌وکارهای دیجیتال کشور به کارنگ گفت: «در این آیین‌نامه وظایف مختلفی به دستگاه‌ها و نهادهای مختلف سپرده شده که با تشکیل یک دبیرخانه در سازمان پیگیر انجام وظایف آنها برای پیاده‌سازی درست این آیین‌نامه هستیم.»

او ادامه داد: «خیلی از بخش‌ها کارهایشان را انجام داده‌اند، اما مهمترین و کلیدی‌ترین بخش اجرای این آیین‌نامه که تخصیص بودجه است، تامین نشده است. قرار بود براساس این آیین‌نامه منابعی به کسب‌وکارهایی که بابت محدودیت اینترنت دچار آسیب شده‌اند تعلق بگیرد که متاسفانه هنوز این اتفاق رخ نداده است.»

او در پاسخ به این سوال که این تخصیص بودجه باید از سمت چه نهادی صورت بگیرد توضیح داد: «وزارت اقتصاد قرار بود بر مبنای قانون اشتغال بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه به شکلی کمک مضاعفی به این حوزه کند تا بتوانیم ضررهایی که کسب‌وکارها به دلیل محدودیت اینترنت دیده‌اند را جبران کنیم، که هنوز این اتفاق نیفتاده است.»

خوانساری با تاکید بر اینکه اجرای این آیین‌نامه تنها وظیفه وزارت ارتباطات نیست، تاکید می‌کند که در اجرای آیین‌نامه حمایت از کسب‌وکارهای دیجیتال این وزارتخانه وظایفی که بر دوش داشته را انجام داده و حالا باید وزارت اقتصاد در مورد تخصیص بودجه پاسخگو باشد. 

آن‌طور که او توضیح می‌دهد وزارت ارتباطات با وزارت اقتصاد و نماینده این وزارتخانه در مورد پیش روی آیین‌نامه حمایت از کسب‌وکارها در حال برگزاری جلسه‌های مختلف و مکاتبه است و طبق وعده آخر وزارت اقتصاد قرار است در هفته‌های پایانی سال ۱۴۰۲ وزارت اقتصاد بخشی از تسهیلات لازم به این طرح را اختصاص دهد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/tt75
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.