کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

رموز کار را از ما بیاموز

کاش این خانم فرانسیس هاگن قبل از اینکه کولی‌بازی در بیاورد و پای کنگره آمریکا را به فیس‌بوک باز کند، یک مشاور ایرانی استخدام می‌کرد

‌1

ظاهرا اگر ما فیس‌بوک را رها کنیم، ایشان ما را بی‌خیال نمی‌شود. با اینکه مدت‌هاست دیگر توی دستگاه الکترونیک هیچ ایرانی‌ای حتی یک‌دانه فیس‌بوک هم پیدا نمی‌شود اما خبرهای جناب زاکربرگ و محصولاتش ول‌کن ما نیستند و از در و دیوار بر سرمان باریدن می‌گیرند. انگار نه انگار همین دو هفته پیش بود که اختلال جهانی پیش آمد و حواس ما را پرت مارک کرد و نگذاشت روند صعود تورم مملکت را درست حساب کنیم. حالا هم باید بنشینیم پای اخبار و به جای خبرهای خوش صیانتی، خبر بی‌توجهی فیس‌بوک به مشکلات پلتفرم خودش را بخوانیم و برای بشریت نگران بشویم.

2

 حالا شما بگو همین بشریت در این‌همه سالی که ما صیانت نمی‌شدیم، یک‌ذره نگران ما بودند؟ نبودند که. اما ایرانی دل‌رحم باید دندان خشم بر جگر خسته خودش بکشد و با بزرگواری برای سرنوشت راستی‌آزمایی صفحات بعضی شبکه‌های اجتماعی معلوم‌الحال دلشوره بزند. واقعا شما فکرش را بکنید، یک خارجی (حالا ما نمی‌گوییم کجایی؛ شما هم نپرسید) چطور می‌تواند زنده بماند و نفس بکشد، در حالی که تعدادی صفحه فیس‌بوک بدون صداقت لازم، به آن‌ها اطلاعات غلط می‌دهند؟

3

داشتم فکر می‌کردم اگر این خانم فرانسیس هاگن عضو چند تا از گروه‌های خانوادگی ما ایرانی‌ها می‌شد، چه بلایی سرش می‌آمد؟ خب نه که این طفلک یک کم نسبت به درستی اخبار حساس است، حالا شما فرض کنید یکی از شوهرعمه‌های گروه مطلبی آموزنده در مورد خواص هویج رنده‌شده در سیرابی بفرستد و این فرانسیس‌خانم هم آنجا باشد. تصور کنید چه کولی‌بازی‌ای درنخواهد آورد. شک نکنید نه‌تنها پارلمان و سنای آمریکا را با خاک یکسان می‌کند، بلکه دفتر واتس‌اپ را هم آتش می‌زند.

4

تازه توجه داشته باشید که ایشان هنوز سخنان قصار ماهاتما گاندی و کوروش کبیر و شعرهای حسین پناهی و «از کرونا آموختم…» دکترهای قلابی را نخوانده است. اگر این‌ها را بخواند چه می‌شود؟ واقعا فکر می‌کنید شوهرعمه‌ها می‌توانند این فاجعه را با چند تا پست صبح به خیر و عکس گل پاک کنند؟ معلوم است که نه!

5

خانم هاگن برای کمک به روند جلوگیری از دخالت‌های انتخاباتی در فیس‌بوک استخدام شده بوده است. اما این بنده خدا قضیه را زیادی جدی گرفته بوده است. یعنی طفلک فکر کرده واقعا برای «کمک به روند جلوگیری از دخالت‌های انتخاباتی» آمده سرِ کار. ای کاش این خانم همان جلوی در شرکت فیس‌بوک یک مشاور ایرانی استخدام می‌کرد تا قشنگ شیرفهمش می‌کرد ماجرا چیست. حالا خانم هاگن این کار را نکرده، این شرکت به این بزرگی نباید عقلش به این چیزها برسد؟ حتما باید شر شود و جریانات داخلی شرکت سر از کنگره آمریکا دربیاورد؟

6

بابا یک‌کم از شرکت‌های ایرانی یاد بگیرید. آقای مارک‌خان! به جای سر به هوابازی، شما یک نگاه به عملکرد شرکت‌های ایرانی بینداز تا یاد بگیری چطوری نفر استخدام کنی. یعنی کارمند بیچاره‌ کور می‌رود داخل و لال می‌آید بیرون. اصلا شرکت یک میلیون ساعت هم از این‌ها بیگاری بکشد، شما بگو جیک یکی‌شان درمی‌آید؟ درنمی‌آید که!

7

بیا بنشین کمی اینجا بیاموز

پسرجان! کار کردن را بیاموز

هزاران پیچ و خم در خویش دارد

رموز کار را از ما بیاموز

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/kqqt
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.