کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

روزنوشت‌های مینا والی از جیتکس ۲۰۲۳ / جیتکس مهم یا بی‌اهمیت؟

دیروز و امروز فرصتی پیش آمد تا در چند رویداد ترتیب داده‌شده توسط ایرانی‌ها در حاشیه رویداد جیتکس حضور پیدا کنم. در یادداشت سوم هم اشاره‌ای داشتم به کیفیت و کمیت حضور ایرانی‌ها در جیتکس. خیلی خلاصه آنجا نوشتم که ایرانی‌ها از نظر کمیت حضور قابل توجهی در رویداد دارند، اما از نظر کیفیت ضعیف ظاهر شده‌اند و تأثیر کمی دارند. برداشتم این است که درباره اهمیت حضور در رویداد جیتکس بین ایرانی‌ها یک طیف وجود دارد. یکسری در یک طرف طیف، جیتکس را یک رویداد مهم می‌دانند و یکسری در سمت دیگر این طیف، آن را رویدادی کم‌اهمیت می‌دانند.

به نظرم برای اینکه ببینیم آیا رویداد جیتکس واقعاً برای ما (ایرانی‌ها) مهم است یا نه، باید اول تکلیف خودمان را روشن کنیم که از چه زاویه‌ای به این موضوع نگاه می‌کنیم. اگر ما به فناوری علاقه‌مندیم و تحولات روز دنیا در این زمینه را دنبال می‌کنیم، در دنیا رویدادهای مهم‌تری هستند که حضور در آنها برای ما ارزشمندتر خواهد بود. در جیتکس تعداد زیادی برند مهم فناوری را می‌بینید اما اغلب این برندها چیز جدیدی را به نمایش نمی‌گذارند، بلکه به‌عنوان مثلاً نماینده یک برند بزرگ اینجا حضور می‌یابند و به دنبال مشتری در خاورمیانه با ظرفیت‌های بالای آن هستند.

اما اگر صاحب کسب‌وکاری در ایران هستید و قصد دارید دامنه حضورتان را در منطقه گسترش دهید، جیتکس و رویدادهای جانبی آن می‌تواند فرصت مناسبی برای بررسی وضعیت، ارتباط گرفتن و شناخت فرصت‌ها باشد. دوبی با شرایط مناسب برای راه‌اندازی کسب‌وکار و درهای بازش به روی کارآفرینان از همه جای دنیا به یکی از جدی‌ترین گزینه‌ها برای راه‌اندازی کسب‌وکار برای کارآفرینان ایرانی تبدیل شده است.

امروز که جنس مهاجرت‌ها از شکل دانشجویی آن در سال‌های پیش به شکل‌های دیگری هم خود را نشان می‌دهد، عده‌ای در این میان هستند که بنا ندارند ارتباط خود با ایران را قطع کنند، می‌خواهند همچنان چراغ فعالیت‌هایشان در ایران روشن بماند؛ اما تخم‌مرغ‌هایشان را در سبد دیگری هم بچینند. برای این دسته از ایرانی‌ها دوبی به سبب نزدیکی‌اش به کشور بهترین گزینه است. در حاشیه جیتکس سال گذشته در چند رویداد این موضوع را به شکل جدی دیدم، اما امسال خیلی جدی‌تر مهاجرت کسب‌وکارها به جیتکس را شاهد بودم.

غیر از این دسته از ایرانی‌ها به نظرم جیتکس برای عده قلیل دیگری هم می‌تواند چیزی برای آموختن داشته باشد. در جیتکس حضور بخش دولتی را به‌شدت می‌توان احساس کرد. از افتتاح آن که با حضور بالاترین مقام دولتی انجام می‌شود تا در تاک‌ها و کنفرانس‌ها که به‌کرات چهره‌هایی از بخش دولتی در آن حضور دارند و همچنین در بخش نمایشگاهی که غرفه‌های نهادهای دولتی حضور پررنگی در آن دارند. علاوه بر این در جهت‌دهی رویداد نیز تصمیم‌گیران دولتی نقش مهمی دارند و از این بابت جیتکس برای چهره‌های دولتی تصمیم‌گیر هم چیزهای زیادی برای یاد گرفتن دارد؛ البته اگر بیاموزند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/xgco
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.