رسانه اقتصاد نوآوری ایران

روند نزولی بیت‌کوین در ۱۰ روز گذشته از دید بازیگران بزرگ

پیش‌بینی جی‌پی ‌مورگان از قیمت بیت‌کوین: عقب‌نشینی از ۱۵۰ هزار دلار به ۳۸ هزار دلار!

زمان مطالعه: 2 دقیقه

به گفته جی‌پی مورگان، ماهیت رونق و رکود بیت‌کوین مانع پذیرش سازمانی گسترده آن در کوتاه‌مدت خواهد شد.

این بانک گفت که کاهش اخیر قیمت بیت‌کوین باعث می‌شود تا هدف بلندمدت ۱۵۰ هزار دلاری آن کمتر محتمل باشد. جی‌پی مورگان در تحلیلی گفته است: «ارزش منصفانه ما برای بیت‌کوین بر اساس نسبت نوسانات بیت‌کوین به طلا در حدود یک‌چهارم قله‌ای که قبلاً برای آن متصور می‌شد (۱۵۰ هزار) و چیزی حدود 38 هزار دلار خواهد بود.»

جی‌پی مورگان هفته قبل در گزارشی اعلام کرد که کاهش بیش از 50درصدی بیت‌کوین از قیمت بی‌سابقه 69 هزار دلاری ماه نوامبر، ماهیت رونق و رکود پرنوسان این ارز دیجیتال را برجسته می‌کند و این نوع نوسانات مانع پذیرش بیشتر آن توسط مؤسسات و سازمان‌ها در کوتاه‌مدت خواهد شد.

این بانک هدف بلندمدت قیمت بیت‌کوین خود را که قبلاً ۱۵۰ هزار دلار عنوان شده بود، به ۳۸ هزار دلار کاهش داده و اعلام کرده این تخمین بر اساس نوسانات نسبی و اندازه بازار بین طلا و بیت‌کوین است: «پیش‌بینی قبلی ما مبنی بر اینکه نسبت نوسانات بیت‌کوین به طلا در اواخر امسال به حدود دو برابر کاهش می‌یابد، غیرواقعی به نظر می‌رسد. ارزش‌گذاری منصفانه ما برای بیت‌کوین بر اساس نسبت نوسان بیت‌کوین به طلا در حدود ۳۸ هزار دلار خواهد بود.»

بیت‌کوین در حال حاضر حدود 37 هزار دلار معامله می‌شود.

هدف قبلی ۱۵۰ هزاری دلاری جی‌پی مورگان، همگرایی نوسانات بیت‌کوین به طلا و یکسان‌سازی تخصیص بیت‌کوین با طلا در پرتفوی سرمایه‌گذاران را فرض کرده بود. جی‌پی مورگان گفته در حال حاضر، چنین پیش‌بینی‌ای بعید است رخ دهد.

مؤسسات به‌دلیل بازده نامرتبط بیت‌کوین به سهام و سایر کلاس‌های دارایی به‌آرامی خود را با بیت‌کوین گرم می‌کنند، اما این تصور در فروش‌های اخیر که همزمان با افت بازار سهام رخ داد، به چالش کشیده شد.

از دید این بازیگر قدیمی بازارهای مالی بزرگ‌ترین چالش پیش روی بیت‌کوین، نوسانات آن و چرخه‌های زیاد و پرتکرار رونق و رکود آن است که مانع پذیرش بیشتر سازمانی آن خواهد شد. البته با تحلیل این بانک، روند نزولی بیت‌کوین چندان ادامه‌دار نخواهد بود؛ چراکه قراردادهای فیوچرز و حجم قابل توجه بیت‌کوین یا اتر موجود در صرافی‌ها، به‌ویژه در رابطه با سرمایه‌گذاران بزرگ نشان می‌دهد روند اصلاحی چندان زیاد نخواهد بود.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/nb39
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.