رسانه اقتصاد نوآوری ایران

ریزش هشت میلیارد دلاری اینتل

زمین‌لرزه در بازار پردازنده

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

شرکت اینتل، بزرگ‌ترین سازنده تراشه نیمه‌رسانا در جهان پس از پیش‌بینی درآمدش برای سه ماه نخست امسال حدود هشت میلیارد دلار از ارزش بازار خود را از دست داد و نگرانی‌ها در مورد رکود در بازار رایانه‌های شخصی را تشدید کرد.

ارزش سهام اینتل با ۶.۴ درصد کاهش بسته شد، در حالی که ارزش سهام رقیبانش شامل AMD با ۰.۳ درصد افزایش و انویدیا با ۲.۸ درصد افزایش بسته شد. ارزش سهام شرکت KLA که تأمین‌کننده اینتل است، پس از این پیش‌بینی کم‌فروغ، با ۶.۹ درصد کاهش بسته شد.

هانس موزمان، از شرکت «روزن بلات سکیوریتیز» در این باره گفت: «هیچ واژه‌ای نمی‌تواند ریزش تاریخی اینتل را توصیف یا توضیح دهد.» این دورنمای ضعیف، منعکس‌کننده چالش‌های پیش روی پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل است که تلاش می‌کند برتری اینتل در حوزه را با توسعه تولید قراردادی و ساخت کارخانه‌های جدید در ایالات متحده و اروپا، دوباره به دست بیاورد.

این شرکت مدام در حال از‌دست‌دادن سهم بازار به رقیبانی نظیر AMD بوده که از تراشه‌سازان قراردادی نظیر شرکت تایوانی TSMC برای ساخت تراشه‌هایی استفاده کرده که از فناوری اینتل جلوتر هستند. می‌گویند: «این مسئله هنگامی که بازار دیتاسنتر در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ به ضعیف‌ترین حد خود رسید، به ضرر بیشتر اینتل تمام شد، زیرا این شرکت در آن زمان، سهم بازار بیشتری از دست داد.»

اینتل که قصد دارد امسال سه میلیارد دلار از هزینه‌هایش را کاهش دهد، در سه‌ماهه چهارم سال میلادی گذشته ۷.۷ میلیارد دلار نقدینگی از فعالیت‌هایش تولید کرد و ۱.۵ میلیارد دلار سود نقدی پرداخت کرد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/zsue
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.