کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

ریسایکلای ۱۷ میلیون دلار سرمایه گرفت

مدیریت جهانی زباله به کمک ربات‌های هوشمند در یک استارتاپ لندنی

ما اغلب به این فکر نمی‌کنیم که وقتی زباله‌های ما به مرکز بازیافت می‌رسد، چه اتفاقی برایشان می‌افتد. آن‌هم وقتی بدانیم که هر ماده‌ای به‌راحتی بازیافت نمی‌شود. در بسیاری از موارد، کارخانه‌ها تصمیم می‌گیرند ضایعات را به مواد کم‌ارزش‌تر تجزیه کنند، زیرا بازیافت کامل زباله‌ها در اکثر مواقع بسیار گران تمام می‌شود.

آمارها حاکی از آن است که تنها ۹ درصد از زباله‌های پلاستیکی جهان تا به امروز بازیافت شده‌اند. این در حالی است که حدود نیمی از پلاستیک‌های دور ریخته‌شده به محل‌های دفن زباله فرستاده می‌شوند، یعنی بیش از ۴۰ درصد زباله‌های پلاستیکی با اینکه به کارخانه‌های بازیافت می‌رسند، ولی دوباره به چرخه مصرف باز نمی‌گردند!

مدیریت خودکار زباله یک مرز اصلی برای پلتفرم‌های نوظهور هوش مصنوعی است. به لطف ربات‌های هوشمند و بینایی رایانه‌ای، اجازه‌دادن به ربات‌ها برای مرتب‌سازی مواد، جمع‌آوری داده‌های ارزشمند برای بهبود تصمیم‌گیری در آینده، به‌طور فزاینده‌ای قابل انجام شده است.

از جمله ربات‌های طبقه‌بندی زباله استارتاپی به نام «ریسایکلای» (Recycleye) که یک کسب‌وکار مستقر در لندن است برای تشخیص پلاستیک، آلومینیوم و مقوا طراحی شده‌اند. هر ربات ظرفیت جمع‌آوری ۳۳ هزار ضایعات را در طول یک شیفت ۱۰ ساعته دارد و ادعا می‌شود که این پلتفرم سخت‌افزاری اشیا را با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه با نرخ متوسط بازرسی ۳۰ بار برای هر جسم روی تسمه نقاله زباله اسکن می‌کند.

ریسایکلای اخیراً یک جذب سرمایه ۱۷ میلیون دلاری در سری A خود داشته است؛ آن‌هم به رهبری یک سرمایه گذار فناوری عمیق به نام DCVC.

این استارتاپ اعلام کرده این دور تأمین مالی به اصلاح فرایندهای دسته‌بندی ربات‌هایش کمک می‌کند و دقت را در هنگام غربالگری ضایعات غیرعادی که ممکن است داده‌های آموزشی برای آنها کم باشد، بهبود می‌بخشد. در سال ۲۰۲۱، ریسایکلای در یک دور جذب سرمایه اولیه موفق شده بود چیزی حدود پنج میلیون دلار جمع آوری کند. این تیم با استخدام ۳۳ نفر رشد کرده و محصول آن به مشتریان در بریتانیا، ایرلند، آلمان، استرالیا، ایالات متحده و فرانسه معرفی شده است.

پیتر هدلی، CTO ریسایکلای در این رابطه گفته است: «ما معتقدیم زباله وجود ندارد، فقط مواد در مکان نامناسبی قرار می‌گیرند! مأموریت ما ارائه فناوری طبقه‌بندی هوشمند است که بازده مالی و زیست‌محیطی چشم‌گیری را به مدیریت جهانی زباله ارائه می‌دهد. این سرمایه‌گذاری جدید به ما کمک می‌کند تا راه‌حل‌های پیشرو جهانی خود را که زیربنای شبکه تعمیر و نگهداری مواد جامدی است که مشتریان ما برای تولید ارزش خروجی بیشتر به آنها نیاز دارند، دقیق‌تر تنظیم کنیم.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/qoxd
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.