کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

ریزش ۴۰۰ میلیارد دلاری اروپایی‌ها / چرا در سال گذشته میلادی وی‌سی‌ها آنطور که انتظار می‌رفت روی استارتاپ‌های اروپا سرمایه‌گذاری نکردند؟

سرمایه‌گذاری خطرپذیر برای استارتاپ‌های اروپایی در سال ۲۰۲۲ که یکی از بدترین سال‌های حوزه فناوری به دلیل شرایط خاص جنگ اوکراین و رکود اقتصادی بوده؛ باز هم عدد قابل‌توجهی را ثبت کرده است. در مجموع در این قاره در سال گذشته میلادی حدود ۹۰ میلیارد دلار روی کسب‌وکارها و استارتاپ‌های اروپایی سرمایه‌گذاری شده است.

تعداد کل معاملات هم عدد خیره‌کننده ۱۲ هزار بوده است. با این حال این سال جز سال‌های خوب وی‌سی‌های اروپایی محسوب نمی‌شود. هرچند که تعداد معاملات در تاریخ اکوسیستم استارتاپی اروپا عدد درخشانی بود و این سال به عنوان دومین سال پرمعامله در حوزه سرمایه گذاری خطرپذیر نامیده شد.

یکی از دلایلی که وی‌سی‌ها و پول‌های خطرپذیر ترجیح دادند که سقف ۱۰۰ میلیارد دلار را رد نکنند افت قابل‌توجه ارزش سهام شرکت‌های فناوری در اروپا بود. از سر گذراندن یکی از بدترین سال‌ها برای «تک‌کمپانی‌»ها در بازار سرمایه چشم بسیاری از وی‌سی‌ها را حسابی ترساند. در این سال ارزش سهام شرکت‌های بورسی حوزه فناوری در اروپا حدود ۴۰۰ میلیارد دلار کم شد!

چنین ریزشی آنگونه که گزارش سالانه وضعیت فناوری اروپا نشان می‌دهد چشم‌انداز سرمایه‌گذاری خطرپذیر را در سال ۲۰۲۳ هم به شدت مبهم و تیره کرده است. بنا به پیش‌بینی این گزارش بسیاری از وی‌سی‌ها ترجیح خواهند داد منتظر بمانند تا اول ارزش سهام از دست رفته شرکت‌ها تاحدی برگردد و بعد به فکر سرمایه‌گذاری‌های جدید خواهند افتاد.

موضوعی که برای ایده‌ها و تیم‌های جدید به شدت نگران‌کننده شده است. به‌نظر می‌رسد طولانی شدن جنگ روسیه-اوکراین و رکود جهانی اقتصاد صندوق‌ها و وی‌سی‌ها را به شدت محتاط و آن‌ها را به سمت دارایی‌هایی چون طلا سوق خواهد داد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/vnkk
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.