کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

کاندیدای دهمین انتخابات اتاق تهران / برای جلوگیری از ایجاد محدودیت در اینترنت، هنوز در «اتاق» راه‌حلی نداریم

انتخابات هیئت نمایندگان اتاق‌ بازرگانی تهران شنبه ۲۰ اسفند ماه برگزار می‌شود و در این مدت باقی‌مانده، کاندیداها از هر فرصتی برای تبلیغات و دریافت رای به نفع خود استفاده می‌کنند. در این دور از انتخابات حضور مدیران بخش فناوری اطلاعات و مخصوصا اعضا سازمان نظام صنفی رایانه‌ای بسیار پررنگ است.

در صحبت‌های و شعارهای مدیران آی‌تی برای حضور در انتخابات اتاق تهران بیشتر از همه چیز روی تقویت ICT در اتاق و همچنین تلاش برای سهم گرفتن بازیگران اقتصاد دیجیتال از صندلی‌های  هیئت رئیسه تاکید می‌شود تا به این ترتیب بر افزایش سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص ملی تاثیرگذاری بیشتری صورت گیرد.

در حالی کاندیدهای آی تی اتاق بازرگانی بر گرفتن سهم بیشتر فعالان اقتصاد دیجیتال در این تشکل بزرگ بخش خصوصی تاکید دارند که هنوز اصلی‌ترین و پایه‌ترین زیربنای رشد اقتصاد دیجیتال کشور یعنی «اینترنت» برای نزدیک به هفت ماه است که در کشور با محدودیت همراه است و مشخص نیست چه زمانی قرار است این محدودیت‌ها رفع شود.

حتی در صحبت‌های برخی کاندیداهای فاوا در انتخابات اتاق تهران که امروز (۱۶اسفند) برگزار شد آنها با اشاره به اینکه در دور قبل بیشتر وقتشان صرف شناخت اتاق و تعامل با ارکان‌های مختلف این اتاق سپری شده، اذعان کردند که در دوره پیش نتوانسنتد جلوی برخی مسائل از جمله تصمیم حاکمیت برای ایجاد محدودیت بر بستر اینترنت را بگیرند. 

در همین زمینه فرزین فردیس، کاندیدای دهمین انتخابات اتاق تهران و رئیس فعلی کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران به کارنگ گفت که در دوره گذشته تمام تلاششان به اعتراض و انتقاد از وضعیت موجود به دنبال محدودیت اینترنت گذشته و هنوز راه‌حل مناسبی برای جلوگیری از اتخاذ مجدد این تصمیم توسط حاکمیت روی میز نگذاشته‌اند.

او ابراز امیدواری کرد که در دور جدید اتاق بازرگانی بتوانند راه‌حل مناسبی برای جلوگیری از قطع و محدودیت اینترنت پیش روی حاکمیت بگذارد و دیگر اجازه ندهند به بهانه‌هایی اینترنت از دسترس مردم و کسب‌وکارها خارج شود. 

فرزین فردیس در پاسخ به کارنگ در مورد اینکه چگونه اتاق بازرگانی به عنوان یک تشکل مهم بخش خصوصی می‌تواند جلوی تصمیم قطعی و محدودیت اینترنت را بگیرد گفت: «از بار اول که اینترنت در آبان ۹۸ قطع شد به صورت شفاف موضع خود را در این زمینه اعلام و مخالفت خود را ابراز کرده و در این دوره نیز همین رویکرد را پیش گرفتم. به شدت پیگیر بودیم که در کمیسیون اتاق بازرگانی با نوشتن نامه به مقامات عالیه کشوری جلوی محدودیت‌های اینترنت را بگیریم و حتی در این زمینه نامه‌ای با امضای مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران به مقامات بلند‌پایه کشوری از جمله دفتر رهبری، رئیس جمهوری، وزارت ارتباطات و … ارسال کردیم.»

او ادامه داد: «یکی از مشکلات اتاق‌های بازرگانی این است که فقط غر می‌زنند و چیزی به عنوان راه‌حل روی میز نمی‌گذارند. چیز به عنوان تجویز کم داریم و فقط تبدیل به یک مشت غرغرو برای دولت شده‌ایم. گله می‌کنیم ولی نمی‌گوییم که چطوری مشکل را حل کنیم. در مورد اینترنت هم همین موضوع است، با صراحت گفته‌ایم که چه می‌خواهیم و آن اینکه اینترنت را آزاد کنند و بعد هم گفته‌ایم که منظورمان این است که وضعیت به شهریور ماه بازگردد، ولی راه‌حلی ارائه نداده‌ایم که چگونه دیگر دولت تصمیم به قطع اینترنت در شرایط حساس نگیرد.»

فردیس تاکید کرد که کاری که اتاق باید در دور بعد انجام دهد این است که یک مطالعه مشخص در یک بازه زمانی کوتاه مدت در این زمینه انجام دهد و با تهیه یک داکیومنت از جنس سیاست‌گذاری تلاش کند تا جلوی قطع یا ایجاد محدودیت روی اینترنت در آینده گرفته شود.

به گفته او حاکمیت در مورد بعضی مسائل از مواضع خودش کوتاه نمی‌آیند، بنابراین اتاق تهران باید بتواند با ارائه راه‌حل‌هایی که نگرانی حاکمیت را پوشش می‌دهد چیزی تجویز کند که دیگر یک اتفاق چندبار رخ ندهد که نتیجه آن خسارت میلیاردی به کسب‌وکارها و محروم شدن مردم از حق اساسیشان باشد. 

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ogca
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.