کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

زنان دقیق و توانمند هستند / گفت‌و‌گو با مهناز علمایی، مدیرعامل اسپید

مهناز علمایی در راستای فرهنگ‌سازی حضور بانوان در همه بخش‌های صنعت لجستیک، برنامه‌‌ای را به شکل پایلوت انجام داده است

استارتاپ اسپید در سال ۱۳۹۶ تأسیس شد و در کارخانه نوآوری آزادی با اخذ مجوز دانش‌بنیانی خود به سمت ورود به صنعت لجستیک قدم برداشت. پس از گذشت کمتر از یک سال و با نهایی‌شدن محصول، اولین قدم جهت ایجاد تحول در این حوزه برداشته شد. این استارتاپ با گذشت بیش از چهار سال اکنون به‌عنوان یک کسب‌وکار موفق و پویا با بیش از ۱۰۰ کارمند در تهران و کرج مشغول به خدمت‌رسانی است.

به گفته مهناز علمایی، مدیرعامل این شرکت، مجموعه اسپید برای ایجاد انگیزه در بانوان توانمند، روز ۲۶ آذر (روز ملی حمل‌ونقل) با کمک بانوان تیم اداری اسپید بسته‌ها را به مقاصد متفاوت ارسال کرده است. آنچه در پی می‌آید، گفت‌و‌گوی کارنگ با علمایی درباره حضور زنان در این صنعت و برنامه‌های آینده اسپید است.

حوزه لجستیک یکی از بخش‌هایی است که کمتر می‌بینیم خانم‌ها حتی در لایه‌های مدیریتی در آن فعال باشند. علت چیست؟ شما زمان ورود به این حوزه نگران نبودید که به اندازه کافی جدی گرفته نشوید؟

حوزه لجستیک به‌طور سنتی در ایران مردانه تلقی می‌شود؛ باربری با کامیون، تریلر، وانت‌بار و پیک موتوری غالباً مردانه هستند و نحوه تعامل با چنین اتمسفری، عموماً برای بانوان چالش محسوب می‌شود. ما از ابتدای تأسیس به‌دنبال ایجاد تحول در این صنعت بودیم که فرهنگ‌سازی و تغییر محدودیت‌های این حوزه نیز از این امر مستثنی نیست و با آغوشی باز به استقبال این چالش رفتیم. امروزه باافتخار می‌توان گفت بیش از نیمی از کارمندان اسپید در بخش‌های عملیات و ستاد را بانوان تشکیل می‌دهند که در نهایت ظرافت در فرایندها عملکردی دقیق‌تر را از خود به نمایش می‌گذارند.

شرایط کنونی وضعیت اینترنت و اعمال محدودیت بر شبکه‌های اجتماعی به از دست رفتن فرصت‌های شغلی بسیاری منجر شده که تبعات آن بیشتر شامل بانوان هنرمند، توانمند و قدرتمند سرزمین‌مان شده است. در این راستا؛ شرکت اسپید از بانوان دعوت به همکاری می‌کند؛ باشد که کمکی برای طی‌شدن این بازه زمانی سخت برای آنها بوده و نقش کوچکی در توانمندسازی زن ایرانی ایفا کند.

شما اخیراً برنامه‌ای در راستای فرهنگ‌سازی حضور زنان در عرصه لجستیک داشته‌اید. در این باره توضیح می‌دهید؟

مجموعه اسپید در سالیان گذشته همواره در راستای تقویت و فرهنگ‌سازی حضور بانوان در تمامی عرصه‌ها و همچنین در حوزه فعالیت خود کوشیده است. این مجموعه برای ایجاد انگیزه در بانوان توانمند و در راستای همین هدف ارزشمند، روز ۲۶ آذر (روز ملی حمل‌ونقل) با کمک بانوان تیم اداری اسپید تعداد ۲۵۰ بسته را به مقاصد متفاوت ارسال کرد.

آیا اختلالات اینترنت روی اسپید تأثیر گذاشته است؟ با ادامه‌یافتن این روند، ادامه کار خود را چگونه می‌بینید؟

همان‌طور که مطلع هستید، عدم دسترسی به شبکه‌های اجتماعی، تنها پیامد محدودیت‌های اعمال‌شده روی شبکه ارتباطی اینترنت نبوده و استارتاپ‌های زیادی را دچار آسیب کرده و در این زمان اندک به شکست بعضی از آنان منجر شده است. اسپید نیز این از این قاعده مستثنی نبوده و بی‌شک دچار آسیب‌ها و مشکلاتی شده، اما بدون هیچ‌گونه حمایت و تسهیلات از سوی نهادها و ارگان‌های مربوطه همچنان مسیر خود را باقدرت ادامه می‌دهد.

حوزه‌های فعالیت و خدمات‌رسانی اسپید به چه صورت است؟ برنامه‌ای برای توسعه جغرافیایی دارید؟

در حال حاضر اسپید در حوزه‌های مختلفی همچون نشریات، تجارت الکترونیک، دارو و درمان، خدمات بانکی و غیره در حال خدمات‌رسانی است که تاکنون باافتخار با رضایت‌مندی بیش از ۹۸ درصدی رو‌به‌رو بوده‌ایم. اسپید در تلاش است با فرهنگ‌سازی و توسعه مناسب، راه خود را برای ورود به حوزه‌هایی که تاکنون بخش خصوصی به علت انحصار و مسائلی از این دست مجال فعالیت در آن را نداشته‌، هموار کند.

ما برای خدمات‌رسانی بهتر به همراهان اسپید همواره در زمینه‌های مختلف برنامه توسعه‌ای داریم و خواهیم داشت و تاکنون در حوزه گسترش جغرافیای فعالیت موفق شده‌ایم تا در ابتدای تابستان ۱۴۰۱ شعبه کرج خود را افتتاح و افتخار خدمت‌رسانی به شهروندان استان البرز را داشته باشیم.

همچنین خاطرنشان می‌شود که این توسعه جغرافیایی محدود به این استان نبوده و در آینده شاهد گسترش بیشتر دامنه فعالیت اسپید خواهیم بود. اسپید با مطالعه نیازها و رفتار همراهان خود و بررسی کسب‌وکارهای موفق دنیا همیشه در حوزه‌های مالی، فناوری، هوش مصنوعی و غیره خود را قدرتمندتر کرده تا حتی نیازهای آینده همراهان خود را برآورده سازد. برنامه‌ریزی، امید به آینده و روحیه بالای تیم مدیریتی و کارمندان اسپید به این منجر شده تا مقابل خود مسیر روشنی را برای آینده متصور شویم.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/xb97
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.