کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

سازوکار اعتمادسازی در اینماد نیازمند بازنگری است

مدیرعامل اسنپ درباره مشکلات اینماد برای کسب‌و‌کارها توضیح داد:

محمد خلج، مدیر عامل اسنپ درباره مشکلاتی که الزام اینماد برای کسب‌وکارها به وجود می‌آورد، گفت: «با وجود اینکه درباره نیاز کسب‌و‌کارها به حمایت حداکثری دولت صحبت می‌شود، عملاً سازوکار فعلی اخذ اینماد، به اخذ مجوز جدید برای کسب‌وکارها تبدیل شده است. این مسئله مسبب مشکلات زیادی برای کسب‌وکارهاست که این مصداق بارز محدودسازی است.»

خلج بیان کرد: «به طور کلی اینماد، خصوصاً در شرایط فعلی مجوزی است که به سایر مجوزها اضافه شده و به جای اینکه کمک‌‌حال کارآفرین‌ها باشد و باعث کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری شود، به یک فرایند طولانی و ناامیدکننده تبدیل شده است. متأسفانه فعالیت بسیاری از کسب‌و‌کارها در این مرحله متوقف شده و سرمایه معنوی و مادی‌ کشور اتلاف می‌شود.»

این فعال کسب‌وکار اینترنتی همچنین درباره سازوکار اصلی اینماد نیز متذکر شد: «هدف اصلی از رتبه‌بندی و اعطای نماد اعتماد به کسب‌و‌کارها باید ایجاد حس اعتماد در کاربر نهایی باشد.

این ایجاد حس اعتماد به کسب‌و‌کارها ذاتاً بد نیست؛ کاربر نهایی که می‌تواند مصرف‌کننده یا تأمین‌کننده باشد، به واسطه همین اعتماد می‌تواند اطمینان خاطر داشته باشد که ضرر و زیانی متحمل نمی‌شود. اما در عمل بسیاری از کسب‌وکارها علی‌رغم داشتن ایده‌‌های نوآورانه قادر به کسب اینماد نیستند و همین باعث می‌شود که از چرخه فعالیت خارج شوند.»

وی همچنین افزود: «سازوکار پیاده‌سازی فرایند اعتمادسازی نیاز به بازنگری دارد و بخش خصوصی باید به این حوزه وارد شود، چراکه این نماد بخش قابل توجهی از کسب‌وکارهای بخش خصوصی را پوشش می‌دهد. اینماد باید با مشارکت خود کاربران اعطا شود و با توجه به نقطه نظرات و دیدگاه‌های آنها ارتقا یا تنزل پیدا کند، چراکه با عدم سرویس‌دهی مناسب، از اعتماد و اطمینان عمومی به آن کسب‌و‌کار کاسته می‌شود.»

به گفته خلج، به نظر می‌رسد بهترین مکانیسم، حضور کاربر در مشخص کردن نقش نهایی کسب‌و‌کار باشد. او در پایان گفت: «این امر کمک می‌کند تا یک شرکت به واسطه طی نکردن فرایند اخذ مجوز از چرخه اکوسیستم خارج نشود. در واقع انتظار داریم مسیر دریافت مجوز هم‌زمان با فعالیت شرکت‌ها صورت گیرد. تسهیل‌گری در این مسیر بسیار حائز اهمیت است.

به‌ویژه برای کسب‌و‌کارهای کوچک بسیار مهم است که بتوانند مجوزهای مورد نیازشان را در اسرع وقت و بدون بوروکراسی‌های معمول دریافت کنند. طبیعتاً این کسب‌وکارها با طی کردن مراحل رشد خود، هم‌زمان با تداوم فعالیت‌شان، نسبت به تکمیل مراحل دریافت مجوز و ورود به سطوح جدید اقدام می‌کنند.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/jl4u
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.