کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

سال سخت مدیران عامل

یکی از راهکارهای اساسی کاهش هزینه‌ها در شرکت‌های بزرگ، کاهش دستمزد و پاداش مدیران بود

ماجرای رکود اقتصادی در سال ۲۰۲۳ تغییرات بسیاری را در شرکت‌های کوچک و بزرگ رقم زده است. به بهانه رکودی که قرار است رخ دهد، هزاران کارمند اخراج شده‌اند، صرفه‌جویی‌های گسترده در دستور کار قرار گرفته‌اند و بر افزایش بهره‌وری تأکید بسیار شده است.

با این‌همه کاهش دستمزد و پاداش‌های میلیون دلاری مدیران عامل این شرکت‌ها نیز در دستور کار قرار گرفته تا شاید بخشی از فشار اقتصادی‌ای را که این شرکت ها تحمل می‌کنند، کاهش دهد. در ادامه به برخی شرکت‌ها و مدیران عامل و تغییراتی که در حقوق و دستمزد آنها رخ داده، خواهیم پرداخت.

پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل

اینتل در یکم فوریه اعلام کرد که پت گلسینگر، مدیر عامل شرکت در سال جاری ۲۵ درصد کاهش حقوق را اعمال خواهد کرد. این بخشی از تلاش برای کاهش هزینه‌های شرکت است. گلسینگر با سایر مدیران ارشد شرکت همراه خواهد شد که شاهد کاهش حقوق بین ۵ تا ۱۵ درصد هستند.

یکی از سخنگویان اینتل گفت: «این تغییرات برای تأثیرگذاری بیشتر بر جمعیت اجرایی ما طراحی شده‌اند و به حمایت از سرمایه‌گذاری‌ها و نیروی کار کلی مورد نیاز برای تسریع تحولات و دستیابی به استراتژی بلندمدت‌مان کمک می‌کنند.»

دیوید سولومون، مدیرعامل گلدمن ساکس

مدیرعامل گلدمن ساکس، دیوید سولومون شاهد کاهش ۳۰ درصدی حقوق در سال ۲۰۲۲ بود، یعنی حقوق خود را به ۲۵ میلیون دلار رساند.

طبق یک پرونده در SEC، حقوق پایه او بدون تغییر دو میلیون دلار باقی ماند و او ۲۳ میلیون دلار به‌عنوان پاداش متغیر سالانه دریافت کرد که نسبت به ۳۳ میلیون دلار در سال قبل کاهش داشته است. این کاهش زمانی اتفاق افتاد که بانک در مقابل جریان های معکوس اقتصادی دست‌و‌پنجه نرم کرد و ۶.۵ درصد از نیروی کار جهانی خود را اخراج کرد.

جیمز گورمن، مدیرعامل مورگان استنلی

جیمز گورمن، مدیرعامل مورگان استنلی نیز در سال ۲۰۲۲ شاهد کاهش ۱۰ درصدی دستمزد بود و در مجموع ۳۱.۵ میلیون دلار به خانه برد. به گزارش بلومبرگ، این غول مالی گفته است: «این کاهش در پاسخ به یک محیط اقتصادی و بازار چالش‌برانگیز است که به اندازه رکورد مالی سال قبل شرکت، قوی نبود.»

این شرکت ۲ درصد از نیروی کار جهانی خود را در سال ۲۰۲۲ اخراج کرد که معادل ۸۱ هزار نفر بود.

جیمی دیمون، مدیرعامل جی‌پی مورگان

اگرچه جیمی دیمون، مدیر عامل جی‌پی مورگان در سال ۲۰۲۲ همان حقوق ۳۴.۵ میلیون دلاری را دریافت کرد که در سال ۲۰۲۱ می‌گرفت، اما سال گذشته تفاوت قابل توجهی را نشان داد، زیرا دیگر پاداش‌های میلیون‌ها دلاری شامل حالش نمی‌شد.

در یک پرونده SEC در ژانویه، هیئت‌مدیره جی‌پی مورگان نوشت که متعهد است در آینده هیچ پاداش خاصی به او اعطا نکنند. به گفته مارکت واچ، این تلاش به دنبال اعتراض به دستمزد ۸۴.۴ میلیون دلاری او در سال ۲۰۲۱ بود که ۵۲.۶ میلیون دلار آن از پاداش‌ها به دست آمده بود.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/3rz2
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.