کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

ورود فن‌آوا به حوزه کشاورزی هوشمند / سامانه هوشمند پایش محصولات کشاورزی؛ جدیدترین محصول فن‌آوا ماهواره

 رحمت‌الله خزایی، مدیرعامل شرکت فن‌آوا ماهواره، در گفت‌وگوی خود با «کارنگ» از تازه‌ترین محصول این شرکت گفت. نام این محصول سامانه هوشمند پایش محصولات کشاورزی است و از طریق تصاویر ماهواره‌ای و هوش مصنوعی به مجموعه‌های بزرگ کشاورزی در مدیریت امور زمین آنها کمک می‌کند.

شرکت فن‌آوا ماهواره به موازات مأموریت‌‌های خود دپارتمان دیگری با نام «ژئوماتیک» راه‌اندازی کرده و سامانه پایش محصولات کشاورزی از محصولات این مجموعه به شمار می‌رود.

خزایی در این راستا توضیح داد: «اخیراً یک پورتال نیز در شرکت ما طراحی و پیاده‌سازی شده که از هر نقطه‌ای در دنیا می‌توان به آن متصل شد و با پرداخت هزینه عکس‌های مورد نیاز را دریافت کرد که این خدمات اکنون در سطح ایران وجود ندارد و شرکت ما در این حوزه پیشگام بوده است.»

شرکت فن‌آوا ماهواره خود زیرمجموعه هلدینگ فن‌آوا است. این شرکت برای راهکارهای ارتباطی و ماهواره‌ای از سازمان تنظیم مقررات مجوز دارد و یکی از لاین‌های مهم کسب‌وکار این شرکت ارتباطات ماهواره‌ای است.


محصول جدید فن‌آوا ماهواره در حوزه کشاورزی


خزایی درباره سامانه هوشمند پایش محصولات کشاورزی گفت: «در حوزه ژئوماتیک محصولی به نام «سامانه پایش محصولات کشاورزی» داریم که محصولی دانش‌بنیان است. این محصول بر اساس تصاویر سنجش از راه دور و هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، عکسبرداری می‌کند، ویژگی‌های آن را استخراج می‌کند؛ پس از آن ویژگی‌ها را بر اساس یادگیری ماشین به نرم‌افزار انتقال می‌دهد. نرم‌افزار نیز بعد از دریافت اطلاعات می‌آموزد عکس‌ها را تحلیل کند و خروجی مد نظر را تحویل دهد.»

او توضیح داد: «این محصول در کشاورزی کاربرد بسیار دارد. کشاورزی تا به امروز به صورت سنتی فعالیت می‌کرده؛ به این معنی که تا به امروز کشاورز با نظارت مستقیم بر زمین کشاورزی مشکلات و نیازهای زمین را می‌سنجید. اما این روش سنتی دیگر در دنیا استفاده نمی‌شود. روش سنتی ممکن است هنوز برای زمین‌های کشاورزی کوچک مفید باشد اما وقتی ابعاد زمین بزرگ باشد هزینه‌ها بالا می‌رود، کارایی کاهش پیدا می‌کند و مدیریت زمین بسیار سخت می‌شود.»

خزایی در خصوص چگونگی عملکرد این محصول توضیح داد: «سامانه ما تصاویر ماهواره‌ای که هر دو تا سه روز یک‌بار به‌روزرسانی می‌شوند را دریافت کرده و آنها را تحلیل می‌کند. این سامانه بر اساس تصاویر موجود دو گزارش ارائه می‌دهد. یکی از این گزارش‌ها را تحویل مدیر و دیگری را تحویل کارشناس می‌دهد. گزارشی که به مدیر داده می‌شود او را در بررسی داده‌هایی مثل سطح زیر کشت یا قسمت‌های آسیب‌دیده کمک می‌کند.»

او در ادامه توضیح داد که سامانه پایش محصولات کشاورزی که از طریق یک اپلیکیشن در دسترس کشاورز قرار می‌گیرد، می‌تواند او را در انجام وظایفی که باید در محدوده وسیعی انجام دهد کمک کند؛ در نتیجه خطا در انجام امور مربوط به کشاورزی کاهش پیدا خواهد کرد. ضمن اینکه زمان کمتری نیز برای انجام امور صرف خواهد شد.

به گفته خزایی در برخی موارد نظارت مستقیم و انسانی روی مزارع باعث می‌شود حجم محصول زیاد و در مواردی کم شود که این موضوع عملاً هدررفت انرژی است. اما استفاده از سامانه پایش محصولات کشاورزی می‌تواند به مدیران مجموعه‌های کشاورزی در برنامه‌ریزی برای داشتن حجم محصول منطقی کمک کند.

خزایی در ادامه گفت: «خوبی دیگر این سامانه، مبتنی بودن آن بر هوش مصنوعی است بر این اساس این سامانه می‌تواند به کشاورز کمک کند در انتخاب کشت محصول در سال آینده تصمیم‌گیری کند.»


سامانه پایش محصولات کشاورزی در مسیر دانش‌بنیان شدن


به گفته خزایی، یک سال از شروع کار این سامانه می‌گذرد و نمونه پایلوت آن چند روز پیش افتتاح شد. 12 هزار هکتار با استفاده از این سامانه به زیر کشت رفته و تجربه موفقیت‌آمیزی برای کشاورزان رقم زده است و در حال ‌توسعه این محصول به کل کشور هستیم.

خزایی در ادامه توضیح داد: «این محصول یک محصول دانش‌بنیان است. بهره‌وری مفید از این محصول به معنای آن است که از تصاویر سنجش از راه دور به درستی استفاده شود تا محصول به‌وسیله هوش مصنوعی بیاموزد چگونه باید فکر کند تا از وارد کردن دستی همه دیتاها جلوگیری شود.»

خزایی درباره مشتریان این محصول توضیح داد: «محصول ما به سامانه داشبورد مدیریتی و کارشناسی‌ که فعالان کشاورزی دارند کمک می‌کند. کشاورزان به صورت فردی نمی‌توانند این محصول را از ما دریافت کنند. این سامانه محصولی فیزیکی نیست که قابلیت جابه‌جایی داشته باشد. این سامانه داخل سایت قرار خواهد گرفت و کشاورز با وارد کردن اطلاعات زمین خود می‌تواند از این سامانه سرویس دریافت کند.»

نکته دیگری که خزایی توضیح می‌دهد، درباره مناسب بودن این سامانه برای شرکت‌ها و سازمان‌هاست و بر این اساس وزارت جهاد کشاورزی، کشت و صنعت مغان، گروهی مانند اتکا، آستان قدس رضوی که دارای املاک بسیار زیادی هستند می‌توانند این سامانه را در اختیار بگیرند و در ادامه در اختیار کشاورزان خود قرار دهند.

خزایی همچنین توضیح داد که مذاکرات این شرکت برای اعلام دانش‌بنیان بودن محصول آغاز شده است. به گفته او اگر مجموعه‌هایی مانند معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری این محصول را بررسی و ممیزی کنند، راه برای پیشرفت آن هموارتر خواهد بود.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/gpx6
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.