کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

سرمایه‌گذاری برای زنان

صندوق بورسکی از بنیاد ویزا مبلغ پنج میلیون یورو برای سرمایه‌گذاری دریافت کرده است.

صندوق بورسکی اولین صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر در اروپاست که بنیاد ویزا، در راستای چشم‌انداز خود برای حمایت از دسترسی فراگیر به سرمایه برای کسب‌وکارهای زنانه از آن حمایت می‌کند.

صندوق بورسکی که در آمستردام مستقر است، اولین صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر است که از بنیاد ویزا سرمایه‌ دریافت می‌کند؛ یک تعهد راهبردی ۲۰۰ میلیون دلاری به مدت پنج سال برای حمایت از مشاغل کوچکی در سراسر جهان که طیف متنوعی از جنسیت‌ها را در بر گیرد و به سرمایه دسترسی داشته باشد.

نام این صندوق با الهام از یوهانا بورسکی انتخاب شده است. او سرمایه‌گذار برجسته هلندی در قرن نوزدهم و اولین زنی بود که سهام De Nederlandsche را خرید. این صندوق قصد دارد مسیر یوهانا بورسکی را ادامه دهد و در راستای کاهش شکاف جنسیتی در دسترسی به سرمایه گام بردارد.

صندوق بورسکی در سال ۲۰۱۹ پایه‌گذاری شد. هدف از تأسیس این صندوق، ارتقای نوآوری، رشد اقتصادی فراگیر و توانمندسازی زنان برای مدیریت و راهبری بود.

باید یادآوری کنیم که با توجه به ارقامی که در گزارش شرکت اتمیکو از وضعیت فناوری در اروپا در سال ۲۰۲۲ ارائه شده، زمان‌بندی صندوق بورسکی بهتر از این نمی‌تواند باشد. ۸۷ درصد بودجه‌های شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر در اروپا هنوز به دست تیم‌هایی جمع‌آوری می‌شود که اعضای آن همگی مرد هستند. در عین حال سهم بودجه‌ای که تیم‌های زنان جمع‌آوری کرده‌اند، از سال ۲۰۱۸ از سه درصد به یک درصد کاهش یافته است.

یکی از بنیان‌گذاران صندوق بورسکی توضیح داده که طبق تحقیقات، وجود تیم‌های متنوع موجب می‌شود محیطی برای نوآوری فراگیر ایجاد شود و در تصمیم‌گیری و سیاست‌های تجاری شاهد چشم‌اندازهای محدود نباشیم. به نظر او باید برای زنانه‌شدن محل کار و موقعیت‌های مدیریتی تلاش کرد.

زنان در مناصب مختلفی مورد نیاز هستند، از جمله در هیئت‌مدیره شرکت‌های بزرگ چندملیتی، مدیریت بانک، شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر و… . لازم است در همه این موارد، به برنامه‌ای برای برابری جنسیتی و تنوع در دسترسی به قدرت اندیشیده شود.

همه شرکت‌های موجود در سبد سهام بورسکی را کارآفرینان زن در حوزه فناوری تأسیس کرده‌اند. اکثر این شرکت‌ها متکی بر داده و هوش مصنوعی هستند. بورسکی کمک می‌کند نوآوری‌های مهم این شرکت‌ها به بازار برسند؛ این رویکرد اثرات مناسبی برای زنان دارد.

صندوق بورسکی با تعهد اولیه ۲۱ میلیون یورو و حجم سرمایه فعلی ۴۰ میلیون یورو در ۱۰ استارتاپ سرمایه‌گذاری کرده است. از جمله در خانه مد مجازی به نام The Fabricant، آزمایشگاه‌های کوچک متکی بر هورمون برای استارتاپ زیست‌فناوری زنان به نام Inne و بازار همتا‌به‌همتا به نام The Next Closet.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ویزا، نجادا کومبولی، درباره تصمیمش برای حمایت از صندوق بورسکی گفت: «بنیاد ویزا مفتخر است که از صندوق بورسکی و کار آن برای سرمایه‌گذاری و توانمندسازی زنان حمایت می‌کند و هدفش آن است که به ایجاد یک اکوسیستم مالی عادلانه و پایدار کمک کند. ما تحت تأثیر پیشینه این صندوق در سرمایه‌گذاری برای کسب‌وکارهای نوآورانه با رشد و تأثیرگذاری بالا قرار گرفتیم.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/2q9u
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.