کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

استارتاپ آینده‌دار کره‌ای

برنامه مالی Toss در کره جنوبی، سرمایه‌گذاری ۴۰۵ میلیون دلاری سری G را با یک افزایش هفت‌درصدی در ارزش کسب‌وکار خود بسته است.

کسب‌وکار ویوا ریپابلیکا (Viva Republica) که اپراتور و مالک اپلیکیشن Toss است، بودجه ۴۰۵ میلیون دلاری سری G را نهایی کرده و می‌گوید که اکنون ارزش آن ۹.۱ تریلیون وون (معادل هفت میلیارد دلار) است که در مقایسه با ارزش آن در ژوئن ۲۰۲۱، ۸.۵ تریلیون وون یا ۷.۴ میلیارد دلار افزایش یافته است. در آن زمان، شرکت در سری مقدماتی سرمایه‌گذاری G، مبلغ ۴۱۰ میلیون دلار جمع‌آوری کرده بود. لازم به ذکر است که در سال جاری قیمت ارز کره جنوبی در برابر دلار کاهش یافته است.


عملکرد روشن در روزهای تیره اقتصاد جهانی


برنامه تأمین مالی اخیر این شرکت توجه ما را به خود جلب کرده است، زیرا نشان می‌دهد ویوا ریپابلیکا با اینکه در اقتصاد کلان چشم‌انداز روشنی ندارد، عملکرد نسبتاً خوبی داشته است.

در واقع برخلاف شرکت‌های جهانی فین‌تک از جمله Klarna ،Checkout.com و Stripe که در سال ۲۰۲۲ دچار کاهش ارزش شدند، ویوا ریپابلیکا دوباره ارزش خود را افزایش داد.

ویوا ریپابلیکا در ماه اکتبر هم برخلاف بسیاری از شرکت‌های فناوری جهانی، از جمله استارتاپ‌های فین‌تک که اخراج‌های زیادی را انجام دادند، در حال استخدام نیرو بود. این شرکت که در سئول مستقر است تا ماه اوت حدود ۱۹۰۰ کارمند داشت.

مدیرعامل ویوا ریپابلیکا به تک‌کرانچ گفت: «اکنون سودآوری امری کلیدی است و به اندازه رشد قابل‌ توجه است. به‌خصوص که شرایط بازار بسیار دشوار شده است.» به نظر وی سودآوری به این شرکت که به عرضه اولیه عمومی در کوتاه‌مدت امیدوار است، کمک می‌کند این کار را با موفقیت انجام دهد.


حوزه‌های جدید فعالیت Toss


در همین راستا Toss قصد دارد از درآمد حاصل از جدیدترین جمع‌آوری سرمایه خود برای اقداماتی مثل سرمایه‌گذاری در محصولات جدید، مثل وام‌دادن دیجیتالی و خدمات پرداخت آنلاین برای افراد و تجار محلی استفاده کند. به گفته مدیرعامل، این سرمایه جدید، رشد بانک Toss که سال گذشته به دست ویوا ریپابلیکا راه‌اندازی شد و همچنین توسعه یک اپلیکیشن سرمایه‌گذاری خرد به نام توس‌سکیوریتیز را که شبیه برنامه رابین‌هود است، سرعت می‌بخشد. این دو برنامه به دنبال سودآوری در سال آینده هستند.

به گفته این شرکت، گردش مالی توس‌سکیوریتیز در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۲ آغاز شد. تعداد کاربران بانک Toss هم از ۱.۱ میلیون نفر در زمان راه‌اندازی در دسامبر ۲۰۲۱، به پنج میلیون نفر رسیده است.

به گفته مدیرعامل شرکت، ویوا ریپابلیکا قصد دارد در چهار سال آینده، پس از افزایش درآمد خود تا سال ۲۰۲۵، سهام خود را به بازار عرضه کند.


مسیر Toss چگونه شروع شد و ادامه پیدا کرد؟


این شرکت در سال ۲۰۱۵ توسط یک دندان‌پزشک کارآفرین تأسیس شد و به‌عنوان یک اپلیکیشن انتقال پول، کار خود را آغاز کرد. از آن زمان، این برنامه با افزودن ویژگی‌هایی مثل بانکداری، وام‌دهی همتابه‌همتا، تجارت و سرمایه‌گذاری سهام مبتنی بر موبایل، بیمه، خدمات امتیازدهی اعتباری و موارد دیگر به یک برنامه فوق‌العاده مالی تبدیل شده است.

در ماه مارس Toss یک سرویس جدید به نام «الان بخر، بعداً پرداخت کن» را اضافه کرده که بیش از یک میلیون کاربر در آن ثبت‌نام کرده‌اند. با توجه به اینکه شرکت‌های فین‌تک و تجارت الکترونیک از این سرویس به‌عنوان یکی از ابزارهای بازاریابی استفاده می‌کنند، به نظر می‌رسد ارزش ناخالص کالا در کره جنوبی تا سال ۲۰۲۸ تا حدود ۳۶.۶ میلیارد دلار رشد کند.

در حال حاضر این شاخص ۵.۶ میلیارد دلار است. ویوا ریپابلیکا ادعا می‌کند با ۲۴ میلیون کاربر ثبت‌شده برای Toss و ۱۴ میلیون کاربر فعال تا ماه اوت امسال، بیشترین سهم بازار فین‌تک را در کره در اختیار داشته است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/1jkz
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.