کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

سرمایه‌گذاری میلیارد دلاری مایکروسافت در هوش مصنوعی؛ این‌بار در امارات

مایکروسافت ۱.۵ میلیارد دلار در شرکت G42، هلدینگ فناوری هوش مصنوعی اماراتی سرمایه‌گذاری کرد

مایکروسافت در ۱۵ آوریل، در سایت خود اعلام کرد که ۱.۵ میلیارد دلار (۱.۴ میلیارد یورو) در شرکت G42 هلدینگ فناوری هوش مصنوعی اماراتی و تحت نظارت مشاور امنیت ملی این کشور سرمایه‌گذاری کرده است.

در این بیانیه آمده که این سرمایه‌گذاری باعث تقویت همکاری دو شرکت برای ارائه آخرین فناوری‌ها و ابتکارات مهارتی هوش مصنوعی مایکروسافت به امارات متحده عربی و سایر کشورهای جهان می‌شود.


مایکروسافت سرمایه‌گذاری روی هوش مصنوعی در سراسر جهان


مایکروسافت، باارزش‌ترین شرکت جهان، در حال گسترش برنامه سرمایه‌گذاری هوش مصنوعی خود در سراسر جهان است. در اوایل این ماه، مرکز هوش مصنوعی جدیدی در لندن افتتاح کرد و برای گسترش مرکز داده هوش مصنوعی در این کشور ۲.۵ میلیارد پوند متعهد شد. هفته گذشته هم از سرمایه‌گذاری ۲.۹ میلیارد دلاری در ژاپن برای زیرساخت‌های هوش مصنوعی و ابری خبر داد. در ادامه نیز اولین آزمایشگاه تحقیقاتی مایکروسافت در آسیا را در توکیو افتتاح کرد تا حدود سه میلیون نفر را در زمینه هوش مصنوعی ارتقا دهد و حالا نوبت خاورمیانه است.

از این طرف هم G42 مستقر در ابوظبی، مراکز داده در خاورمیانه و جاهای دیگر را اداره می‌کند و خود را به‌عنوان یک شرکت هوش مصنوعی معرفی کرده است. این شرکت با سرمایه‌گذاری ۹۰۰ میلیون‌دلاری در سال ۲۰۲۳، پیشروترین مدل هوش مصنوعی عربی‌زبان در جهان به نام Jais را توسعه داد.

همچنین سال ۲۰۲۱ مرکز داده خزنه، بزرگ‌ترین مرکز داده در منطقه را خریداری کرد و سال گذشته به طور مشترک با مایکروسافت به توسعه یک پلتفرم فضای ابری روی این مرکز داده پرداختند. علاوه بر این، به‌تازگی برای گسترش روابط خود با شرکت‌های ایالات متحده آمریکا روابط خود را با تأمین‌کنندگان سخت‌افزار چینی به دلیل نگرانی‌های آمریکا قطع کرد.

طی سال گذشته همکاری بین G42 و مایکروسافت افزایش یافته و در نهایت به این همکاری گسترده منجر شده است. این همکاری‌ها شامل طرح مشترکی است که آوریل ۲۰۲۳ برای توسعه راه‌حل‌های هوش مصنوعی برای بخش عمومی و صنعت اعلام شد. در سپتامبر ۲۰۲۳ هم توافق‌نامه‌ای برای معرفی خدمات ابری و قابلیت‌های پیشرفته هوش مصنوعی در پلتفرم Azure امضا کردند. در نهایت، در نوامبر ۲۰۲۳، مایکروسافت در دسترس بودن مدل زبان عربی در مدل جدید Azure AI Cloud-as-a-Service را اعلام کرد.


به دنبال ارائه خدمات به ۴۰۰ میلیون عرب‌زبان


حالا این دو شرکت با این توافق‌نامه تلاش دارند تا سازمان‌ها را در هر اندازه در بازارهای جدید از مزایای هوش مصنوعی و فضای ابری که از استانداردهای پیشرو جهانی در ایمنی و امنیت پیروی می‌کند، بهره‌مند سازند. برای تحقق این هدف، G42 برنامه‌ها و خدمات هوش مصنوعی خود را روی Microsoft Azure اجرا و با مایکروسافت برای آوردن زیرساخت‌های پیشرفته هوش مصنوعی و دیجیتال به کشورهای خاورمیانه، آسیای مرکزی و آفریقا همکاری خواهد کرد. علاوه بر این مدل زبانی Jais به کاتالوگ مدل‌های هوش مصنوعی Azure اضافه خواهد شد و به ۴۰۰ میلیون عرب‌زبان خدمات ارائه خواهد داد.

شیخ طحنون‌ بن زاید آل نهیان، رئیس G42 گفت: «سرمایه‌گذاری مایکروسافت در G42 لحظه‌ای مهم در مسیر رشد و نوآوری شرکت ما بوده و نشان‌دهنده هم‌سویی چشم‌انداز استراتژیک بین دو سازمان است.»

در ادامه برد اسمیت، نایب‌رئیس و رئیس مایکروسافت، به عضویت هیئت‌مدیره G42 منصوب شد. او بر ارائه هوش مصنوعی امن برای کشورهای محروم از آن تأکید کرد. همچنین، این قرارداد به سرمایه‌گذاری یک میلیارددلاری در یک صندوق توسعه برای آموزش نیروی کار ماهر در هوش مصنوعی برای توسعه‌دهندگان منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا اشاره می‌کند. این کار بر اساس توافق‌نامه تضمینی بین دولت و G42 و مایکروسافت اداره می‌شود که با مشاوره با دولت‌های امارات متحده عربی و ایالات متحده ایجاد شده است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/xpcx
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.