کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

تیلور سوییفت پای رگولاتوری را به انحصارگرایی پلتفرم‌های بلیت‌فروشی باز کرد

وزارت دادگستری آمریکا در تحقیقات خود درباره Live Nation  متوجه شد که این شرکت مکرراً قوانین ضد انحصاری را نقض کرده است

شرکت ارائه بلیت کنسرت آمریکایی و شرکت مادر آن، Ticketmaster و Live Nation، شکار بعدی وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا بودند. سایت مسترتیکت آبان سال گذشته به دلیل تقاضای بالای بلیت کنسرت تیلور سوییفت از دسترس خارج شد. بعد از این اتفاق، این دو شرکت زیر ذره‌بین دادگاه ایالات متحده رفتند و بالاخره دیروز اخباری مبنی بر اینکه شکایت دادستانی به دادگاه خواهد رفت منتشر شد. این شکایت تازه‌ترین حرکت دولت بایدن برای اعمال قوانین ضد انحصاری روی شرکت‌های بزرگ است.

تیرماه ۱۴۰۰ (۲۰۲۱, July) جو بایدن، فرمانی برای محدود کردن سلطه شرکت‌ها و رقابتی‌تر کردن مشاغل آمریکایی امضا کرد. تیموتی وو، یکی از حامیان این طرح، آن را یکی از حرکت‌های بنیادین اقتصاد آمریکا به سمت دموکراسی خواند و سه هدف برای این طرح معرفی کرد: رقابت بهتر و سالم‌تر، بالاتر رفتن رضایت مصرف‌کنندگان و انگیزه برای تغییر بنیادی کمیسیون تجارت فدرال.


مبارزه با انحصارطلبی شرکت فروش بلیت آمریکایی


شرکت Live Nation از سال ۲۰۱۰ زیر نظر بود. این شرکت با خریدن یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های عرضه بلیت، Ticketmaster و ادغام آن در خود، زنگ خطر انحصارطلبی را برای رگولاتوری به صدا درآورد. اواخر سال ۲۰۱۹ بود که وزارت دادگستری در تحقیقات خود در موردLive Nation  متوجه شد که این شرکت مکرراً قوانین ضد انحصاری را نقض کرده است. پس از آن توافق‌نامه جدیدی نوشته شد و بعضی از فعالیت‌های این شرکت محدود شد.

۱۶ آبان سال گذشته، سیستم Ticketmaster’s Verified Fan شروع به پیش‌فروش بلیت‌های کنسرت تور تیلور سوییفت کرد. اما طی چند مرحله به مشکل برخورد و از دسترس خارج شد. این باعث شد صدای اعتراض تعداد زیادی از مردم بلند شود. ۱۹ آبان، تیلور سوییفت در پست اینستاگرامی خود اعلام کرد که سعی دارد مشکلات را حل کند. او گفت Ticketmaster در جریان تقاضای بالا بوده و از ناتوانی آنها برای مدیریت این تقاضا ابراز ناامیدی کرد.

هرچند سال گذشته، بایدن اعلام کرده بود این شرکت به قوانین ضد انحصاری پایبند است و جای هیچ نگرانی نیست، اما همان روز از دسترس خارج شدن این سایت، اولین حمله مستقیم سیاسی به این شرکت آغاز شد. الکسندریا اوکاسیو کورتز، نماینده گنکره آمریکا در توییتی یادآوری کرد که Ticketmaster یک مونوپولی در صنعت عرضه بلیت است و باید از همان اول جلوی ادغام آن با Live Nation گرفته می‌شد. بعد از آن، ایمی کلوبشار، رئیس کمیته فرعی سنا در سیاست‌های رقابتی – ضدانحصاری- حقوق مصرف‌کنندگان، طی نامه‌ای به رئیس شرکت Live Nation نگرانی جدی خود را در مورد رقابت‌ها در صنعت عرضه بلیت ابراز کرد.

بعد از بیانه‌های مختلفی که علیه Live Nation صادر شد این شرکت جواب خود را در سایتش منتشر کرد. در این جواب با تأکید بر فضای شدیداً رقابتی این صنعت، اعلام کرد که هیچ سیاست انحصارطلبانه‌ای ندارد و از دستورالعملی که سال ۲۰۱۹ صادر شده، پیروی می‌کند. در ادامه مطرح کردند که هیچ مشکلی برای کسب‌وکارهای کوچک‌تر ایجاد نمی‌کنند و صرفاً به دلیل مزیت رقابتی بالای خود، بزرگ‌ترین عرضه‌کننده بلیت هستند: «هرگز هیچ مدرکی مبنی بر نقض سیستماتیک فرمان رضایت وجود نداشته و ندارد و تهدید کردن برگزارکنندگان برای استفاده از پلتفرم Live Nation خلاف سیاست‌های ماست. Ticketmaster قیمت بلیت را تنظیم یا کنترل نمی‌کند و از قیمت‌گذاری منصفانه همه‌جانبه حمایت می‌کند تا طرفداران از قیمت واقعی بلیت‌‌ها تعجب نکنند.»


جدیت رگولاتوری در مواجه با انحصارگرایی


بعد از این اتفاقات، وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا و دادستان‌های کل کارولینای شمالی و تنسی، هرکدام جداگانه، چند ماهی را صرف تحقیق در میان بازیگران صنعت عرضه بلیت کردند تا ببینند آیا Live Nation از قوانین ضد انحصارطلبی پیروی می‌کند یا نه.

طبق گزارش‌ها، این شکایت ممکن است در اوایل ماه آینده به دادگاه ارائه شود و انحصار شرکت در صنعت فروش بلیت را هدف قرار دهد. اگر این شکایت به نتیجه برسد، علاوه بر پرونده جاری وزارت دادگستری علیه اپل، یک شکایت ضد انحصار برجسته دیگر در پرونده دولت بایدن شکل می‌گیرد و نشان می‌دهد که رگولاتور در این زمینه بسیار جدی است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/dmdm
همکاران مریم آزادی‌طلب
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.