کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

سرمایه‌گذاری ۴۵ میلیارد تومانی لیان‌کپیتال در دکترساینا

لیان کپیتال روی شرکت دکترساینا سرمایه‌گذاری کرد. لیان کپیتال یک شرکت مدیریت سرمایه خصوصی (Private Equity) است که از سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را آغاز کرده است.

این شرکت روی کسب‌وکارهای بالغ و نوپا در حوزه سلامت سرمایه‌گذاری می‌کند و در کنار دکترساینا، شرکت‌هایی چون «دکتردکتر و هومکا» در بخش سلامت الکترونیک، «آدریان سلامت، هیلیا فارمد و نیچرز پلنتی» در بخش مکمل‌های غذایی و دارویی و «مهرگیاه، زیدشت و شیرین مهرآرا» را در بخش غذا و نوشیدنی سالم در سبد سرمایه‌گذاری‌ خود دارد.


مهم‌ترین دلایل سرمایه‌گذاری لیان‌کپیتال روی دکتر ساینا


به گزارش روابط عمومی لیان‌کپیتال، مهسا ایجادی، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری لیان‌کپیتال، اصلی‌ترین دلیل انتخاب دکترساینا را از میان دیگر فعالان این صنعت، وجود نگاه استراتژیک در تیم دکترساینا و پتانسیل بالای رشد این مجموعه عنوان کرد و افزود: «دکترساینا برندی خوشنام، قدرتمند و تخصصی است و مسیر روشنی برای فعالیت‌های خود دارد. ما معتقدیم با این سرمایه‌گذاری و به کمک دانش و توانایی اجرایی نیروهای متخصص لیان‌کپیتال می‌توانیم به رشد چندبرابری این شرکت کمک کنیم.»

ژوبین علاقبند، مدیرعامل لیان‌کپیتال در پاسخ به این سؤال که دکترساینا بر اساس چه ویژگی‌هایی در سبد سرمایه‌گذاری این شرکت جای گرفته، توضیح داد: «صنعت سلامت و به‌ طور خاص سلامت الکترونیک، صنعتی روبه‌رشد و در حال توسعه به شمار می‌رود. ایجاد چرخه کامل سلامت الکترونیک یکی از اهداف مهم لیان‌کپیتال است و عمده سرمایه‌گذاری‌های این شرکت در حوزه سلامت الکترونیک، مبتنی بر این هدف انجام می‌شود.»

علاقبند ادامه داد: «چرخه سلامت الکترونیک، چرخه‌ای است که از پیشگیری و آگاهی‌رسانی تا درمان، مراقبت‌های پس از درمان و سبک زندگی را در بر می‌گیرد و «مشاوره آنلاین» در این میان نقش بسیار مؤثری دارد. آنچه در دنیای امروز اهمیت دارد و همه‌گیری کرونا هم آن را تأیید کرد، سهولت دسترسی افراد به طیف وسیعی از پزشکان، فارغ از زمان و مکان است.

آسان کردن این دسترسی به تشخیص به‌موقع و جلوگیری از خوددرمانی کمک می‌کند و هزینه و زمانی که صرف رفت‌وآمد می‌شود را کاهش می‌دهد. این موارد، مهم‌ترین مزیت‌های مشاوره و ویزیت آنلاین هستند و دکترساینا توانسته با ارائه خدمات باکیفیت و یکپارچه خود، بخشی از فشارهای درمان بیماری را از دوش بیمار و کادر درمان بردارد.»


فرصت‌های جدید در جذب سرمایه برای دکتر ساینا


مهدی خدادادی، مدیرعامل دکترساینا در توضیح فرصت‌های جدیدی که سرمایه‌گذاری لیان‌کپیتال برای این شرکت ایجاد می‌کند توضیح داد: «از نظر من لیان‌کپیتال در حوزه سلامت دیجیتال در ایران نقش تعیین‌کننده‌ای دارد و چه چیزی برای یک استارتاپ بهتر از این است که در تیم قهرمان باشد؟ ما در این مرحله از جذب سرمایه دکترساینا، مانند مراحل قبل چند انتخاب داشتیم؛ اما با توجه به تجربه، خوشنامی و تخصصی که لیان‌کپیتال در حوزه سلامت دارد، این مجموعه را به‌عنوان سرمایه‌گذار انتخاب کردیم.»

او ارزش‌های اصلی و مزیت‌های رقابتی دکترساینا را چنین شرح داد: «تمرکز دکترساینا تا به امروز بر توسعه یک سرویس مبتنی بر سلامت در حوزه مشاوره آنلاین پزشکی بوده که بتواند دسترسی به پزشک و انجام ویزیت را آسان‌تر کند. مزیت رقابتی ما داشتن یک تیم قوی، محصول و فرآیندهایی است که توانسته سرویسی را ایجاد کند که کاربران به آن علاقه دارند و آن را به دیگران توصیه کنند. از همین رو نرخ NPS در سرویس دکترساینا ۶۸ درصد و نرخ رضایت کاربران ۹۱.۸ درصد است. شاید جالب باشد بدانید نرخ مطلوب جهانی NPS و رضایت کاربران در سرویس‌های سلامت به ترتیب ۳۸ درصد و ۷۵ درصد است. این موارد نشان می‌دهد ما توانسته‌ایم چیزی را خلق کنیم که مردم دوست دارند.»

مهدی خدادادی در خصوص چگونگی همکاری دکترساینا با لیان‌کپیتال افزود: «ما در کنار پورتفولیوی شرکت‌های سلامت الکترونیک لیان‌کپیتال، به دنبال ایجاد یک اکوسیستم سلامت الکترونیک هستیم و همه شرایط را برای داشتن تیم قهرمان داریم. لیان‌کپیتال به‌واسطه سهام‌داران و تیم متخصص خود، از خوشنامی فراوانی در حوزه سلامت برخوردار است. دکترساینا نیز به‌واسطه شناخت و احاطه بسیار خوب خود در حوزه سلامت الکترونیک و همچنین داشتن یک تیم باانگیزه و توانمند، تا به امروز توانسته دستاوردهای بزرگی در این زمینه خلق کند. ما باور داریم این مجموعه در آینده‌‌‌ای نزدیک نقش بسیار مهمی در بازار سلامت الکترونیک کشور خواهد داشت.» 

مدیرعامل دکتر ساینا درباره مسیری که دکترساینا تا امروز طی کرده، گفت: «دکترساینا از سال ۱۳۹۵ با سرویس نوبت‌دهی و مدیریت مطب آغاز به کار کرد. اما به دلیل شرایط بازار تغییر مسیر دادیم و در مهرماه ۱۳۹۶ وارد فضای ویزیت آنلاین پزشکی شدیم. ما تا امروز با تمرکز توانسته‌ایم کارهایی را انجام دهیم که همگی برای اولین‌بار در ایران انجام شده‌اند؛ همچنین به‌زودی یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های خود در صنعت سلامت کشور را رونمایی خواهیم کرد. ما در اسفند سال ۱۳۹۸ در مواجهه با همه‌گیری کرونا تمام توان خود را به کار بستیم تا به مردم عزیز کشورمان خدمت‌رسانی کنیم.

دکترساینا در مسیر خود تا به امروز موفقیت‌های بزرگی را تجربه کرده که شاید در حوزه سلامت دیجیتال ایران کم‌نظیر باشند. رشد بسیار خوب، کسب درآمد از سرویس، پنج مرحله جذب سرمایه از خوشنام‌ترین و حرفه‌ای‌ترین سرمایه‌گذاران خصوصی کشور تنها بخشی از این موفقیت‌ها هستند.»


برنامه‌های لیان‌کپیتال برای توسعه دکتر ساینا


صدف جواهری، مدیر ارشد رشد و عملیات لیان‌کپیتال درباره برنامه‌های این شرکت برای توسعه دکترساینا افزود: «لیان‌کپیتال به‌عنوان یک شرکت سرمایه‌گذاری فعال (Active Investor) در کنار تأمین منابع مالی، با ارائه مشاوره‌های لازم در زمینه‌های مختلفی چون استراتژی، توسعه بازار، بهبود ساختار مالی و… به شرکت‌های سرمایه‌پذیر کمک می‌کند تا به بهترین نحو در مسیر خلق ارزش و رسیدن به اهداف کلان خود گام بردارند.»

دکتر ساینا در این مرحله توانست بیش از ۶۰ میلیارد تومان سرمایه جدید جذب کند که سهم لیان‌کپیتال از این سرمایه‌گذاری ۴۵ میلیارد تومان است.

ژوبین علاقبند در پایان ضمن تأکید بر ضرورت تزریق سرمایه به شرکت‌های خوش‌آتیه که پتانسیل بهبود یا توسعه دارند، عنوان کرد: «در شرایط اقتصادی کنونی و کاهش نقدینگی موجود برای سرمایه‌گذاری، بقای هر یک از طرفین سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر به درک درست از شرایط فعلی و داشتن یک افق دید شفاف بستگی دارد که ضرورت آن داشتن استراتژی و برنامه‌ریزی است. با توجه به نحوه سرمایه‌گذاری موشکافانه و بسیار دقیق لیان‌کپیتال، ممکن است ارزیابی یک سرمایه‌گذاری جدید ماه‌ها زمان ببرد؛ اما این خبر را به شرکت‌های فعال در صنعت سلامت می‌دهیم که همگام با آنها هستیم و برای ساختن آینده‌ای بهتر برنامه‌های بلندمدت داریم.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/kirx
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.