کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

کارنگ صدوهفتم منتشر شد

جدیدترین شماره کارنگ با عکس جلدی از سعید امامی منتشر شده و همراه با گفت‌وگویی مفصل است. سعید امامی مشاور و مدرس حوزه فناوری اطلاعات و رئیس کمیسیون نرم‌افزار سازمان نصر کشور و جزو اولین فارغ‌التحصیلان مدرسه عالی کامپیوتر است. او ۵۰ سال در صنعت نرم‌افزار در دوره‌های مختلف حضور داشته و فعالیت کرده است.

سعید امامی می‌گوید: «کامپیوتر تجاری در سال ۱۹۵۹ وارد بازار دنیا شد؛ یعنی زمانی که من چهار‌ساله بودم. ۱۸ساله بودم که در آزمون ورودی مدرسه عالی کامپیوتر قبول شدم؛ جایی که رسماً دوره کارشناسی رشته آی‌تی را در کشور پایه‌ریزی کرد؛ بنابراین تقریباً از همان نسل اول کامپیوتر و زبان‌های برنامه‌نویسی‌اش با این پدیده قرین بودم و ۶۸ سال سنم نشان می‌دهد حدود ۵۰ سال با نسل‌های مختلف کامپیوتر کار کرده‌ام.»

در این شماره گزارشی هم در مورد مهاجرت نیروهای شرکت‌های دانش‌بنیان تهیه کرده‌ایم. بر اساس آماری که رصدخانه مهاجرت ایران در هفته گذشته اعلام کرد، ۶۷ درصد نیروهای کلیدی و متخصص شرکت‌های دانش‌بنیان، وارد فرایند مهاجرت شده‌اند. این آمار تکان‌دهنده در حالی اعلام می‌شود که اغلب شرکت‌های دانش‌بنیان، به‌ویژه در حوزه فناوری اطلاعات و کسب‌وکارهای نوآور همین حالا نیز با چالش کمبود منابع انسانی متخصص مواجه هستند.

شرکت‌های داخلی با توجه به شرایط اقتصادی و پایین آمدن ارزش ریال توان رقابت با شرکت‌های خارجی را در زمینه پیشنهادهایی که به نیروهای کار داخلی از سوی آنان داده می‌شود، ندارند. از سوی دیگر گسترش ناامیدی در میان جامعه روند مهاجرت نخبگان را افزایش داده است.

در کارنگ این هفته گفت‌وگویی با شیدا جعفری داشتیم. جعفری در رشته هوافضا تا مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کرده و سپس در بخش تحقیق و توسعه یکی از سازمان‌های مربوطه به مدت 10 سال به فعالیت پرداخته است. پس از آن او وارد مسیری شد که توانست دوره‌های آموزشی برای توسعه فردی طراحی و اجرا کند.

جعفری بعد از اتمام تحصیلاتش مانند هر مهندس دیگری حس می‌کرد برای حضور در فضای کار آماده است، اما وقتی وارد فضای کار شد به چالش‌هایی برخورد. او به دنبال راه‌حلی برای این مشکلات بود که تصمیم گرفت تحصیلاتش را در رشته مدیریت منابع انسانی ادامه دهد.

گفت‌وگوی دیگر صدوهفتمین شماره کارنگ با افسانه احسانی، مدیر آموزش مؤسسه «آوای طبیعت پایدار» است. افسانه احسانی نزدیک به ۲۰ سال است که در حوزه آموزش گردشگری فعالیت می‌کند. احسانی توضیح می‌دهد: «آموزش در حوزه گردشگری سابقه نسبتاً طولانی در ایران دارد. من از اواخر دهه ۷۰ شمسی وارد این حوزه شدم.

آموزش در حوزه اکوتوریسم که حوزه تخصصی من نیز است، از سال ۱۳۸۲ با دوره‌های آموزشی راهنمایان طبیعت‌گردی در ایران بنا نهاده شد. من هم از همان سال وارد این حوزه شدم. هدف این آموزش این است که مردم را با ارزش‌های طبیعت آشنا کنیم تا به نحوی کسانی که در این دوره‌های آموزشی شرکت می‌کنند، مفسرین طبیعت باشند.»

گفت‌وگوی دیگر جدیدترین شماره کارنگ با مهرداد ملک‌محمدی، مدیرعامل تاپین است. او با بیان این موضوع که هدف تاپین ایجاد یک اکوسیسـتم در فضای لجستیک کشور است، می‌گوید: «یکی از چالش‌هایی که ما در کشور داشتیم، این بود که هیچ زیرساخت یکپارچه مدیریت شرکت‌های حمل‌ونقلی در ایران وجود نداشت. تاپین برای رفع این چالش راهکاری ارائه داده که یک محصول دانش‌بنیان است. این محصول صفر تا صد مدیریت ناوگان در شرکت‌های حمل‌ونقلی را پوشش می‌دهد.»

گزارش دیگر این شماره کارنگ به در مورد آمازون‌فرش و وضعیت شغلی کارکنان آن است. صدها نفر از کارکنان فروشگاه‌های مواد غذایی که برای «آمازون‌فــرش» کار می‌کنند، متوجه شده‌اند که شغل آنها برای همیشه حذف شده است.

متن کامل تمام این خبرها و گزارش‌ها را می‌توانید در کارنگ صدوهفتم بخوانید.

کارنگ؛ امروز درباره فردا بخوانید.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/07ck
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.