کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

سرمایه‌گذاری سه‌ میلیون دلاری غیرنقدی شرکت سرمایه‌گذاری گلرنگ‌ونچرز بر استارتاپ گردشگری شب / ورود گروه صنعتی گلرنگ به حوزه گردشگری

شرکت سرمایه‌گذاری گلرنگ‌ونچرز که یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه صنعتی گلرنگ است روی استارتاپ «شب» سرمایه‌گذاری کرد. پلتفرم شب در حوزه گردشگردی و بوم‌گردی فعالیت می‌کند. محمدرضا معصومی، مدیر سرمایه‌گذاری گلرنگ‌ونچرز در نشست خبری با همین موضوع اعلام کرد گلرنگ با سرمایه‌گذاری سه‌ میلیون دلاری در بخش noncash یا سرمایه‌گذاری غیرنقدی ۲۰ درصد از سهام استارتاپ شب را خریداری کرده است.

این نشست روز 27 آذرماه در محل برج گلرنگ و با حضور سولماز صادق‌نیا، مدیرعامل شرکت گلرنگ‌ونچرز؛ محمدرضا معصومی، مدیر سرمایه‌گذاری گلرنگ‌ونچرز و طاها رضوی، مدیرعامل پلتفرم گردشگری شب برگزار شد.


مدل‌های سرمایه‌گذاری در شرکت گلرنگ‌ونچرز


صادق‌نیا در ابتدای نشست به موضوع توجه گلرنگ به مسائل نوآورانه اشاره کرد. او در ابتدا فرایند انتخاب استارتاپ‌ها را برای سرمایه‌گذاری در گلرنگ‌ونچرز توضیح داد.

 اولین مدل سرمایه‌گذاری در گلرنگ‌ونچرز به گفته صادق‌نیا، سرمایه‌گذاری بر اساس نیاز ساب‌هلدینگ‌هاست. به معنی دیگر گلرنگ‌ونچرز در این نوع سرمایه‌گذاری، استارتاپ‌های مورد نیاز ساب‌هلدینگ‌ها در گروه صنعتی گلرنگ را تشخیص می‌دهد و روی آنها سرمایه‌گذاری می‌کند.

دومین مدل سرمایه‌گذاری گلرنگ‌ونچرز از طریق مراجعه تیم‌های مختلف بر درگاه گلرنگ‌ونچرز در وب‌سایت این شرکت است.

صادق‌نیا در ادامه به شرح مدل سرمایه‌گذاری در گلرنگ‌ونچرز پرداخت. به گفته او یکی از مدل‌های سرمایه‌گذاری این است که استارتاپ بعد از تأیید مورد سرمایه‌گذاری در ساب‌هلدینگ‌های گروه صنعتی گلرنگ قرار می‌گیرد.

مدل سرمایه‌گذاری بعدی صندوق CVC است که سهام‌دارهای این صندوق نیز ساب‌هلدینگ‌ها هستند. نوع سوم سرمایه‌گذاری در گلرنگ‌ونچرز، کرادفاندینگ است.


ماجرای سرمایه‌گذاری گلرنگ‌ونچرز بر استارتاپ شب چه بود؟


اما سرمایه‌گذاری گلرنگ‌ونچرز بر استارتاپ شب به چه صورت بوده است؟

محمدرضا معصومی در پاسخ به این سؤال توضیح داد که گلرنگ‌ونچرز بعد از بررسی‌های مربوطه بخش بوم‌گردی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده است.

یکی از این دلایل به گفته معصومی سهم قابل توجه تولید ناخالص داخلی کشورها از صنعت گردشگری بیان شد. به گفته معصومی بحث اقامتگاه‌ها در قسمت آنلاین و آفلاین پتانسیل رشد بسیاری دارند. معصومی همچنین خاطرنشان کرد بازار توسعه‌پذیر گردشگری در ایران، گلرنگ‌ونچرز را متوجه اقامتگاه‌ها کرده است.

معصومی در ادامه درباره میزان سرمایه‌گذاری غیرنقدی گلرنگ‌ونچرز بر استارتاپ شب توضیح داد که این مبلغ سه‌ونیم میلیون دلار است. به گفته او بخش زیادی از سرمایه‌گذاری گلرنگ‌ونچرز به صورت اسمارت‌مانی است. گفتنی است 45 هزار نیروی کار در گروه صنعتی گلرنگ به جهت افزایش AOV استارتاپ شب، دارای بودجه مشخصی برای استفاده از خدمات شب هستند.

معصومی در ادامه توضیح داد هدف دوساله گلرنگ‌ونچرز درباره استارتاپ شب، قرارگیری استارتاپ شب در رتبه دوم استارتاپ‌های حوزه گردشگری است. هدف پنج‌ساله این شرکت نیز قرار گرفتن استارتاپ شب در رتبه نخست است.

طاها رضوی نیز در ادامه درباره روند سرمایه‌گذاری در استارتاپ شب توضیح داد و در این باره گفت: «استارتاپ شب سه دوره سرمایه‌گذاری داشته است. اولین دوره سرمایه‌گذاری توسط صندوق سرمایه‌گذاری دانشگاه شریف انجام شد. شب بعد از دوره سخت کرونا با رویکردهای جدید وارد بازار شد و سعی کردیم با بازیگرهای جدید وارد همکاری شویم. دومین دور از سرمایه‌گذاری شب توسط شرکت شناسا انجام شد که بعد از این سرمایه‌گذاری رشد چهاربرابری را تجربه کردیم.»


سرمایه‌گذاری را در جهت توسعه پلتفرم به‌ کار خواهیم برد


 رضوی همچنین خاطرنشان کرد این استارتاپ از سال 1397 با گروه صنعتی گلرنگ همراه بوده است. معصومی نیز در همین راستا زمان سرمایه‌گذاری گلرنگ‌ونچرز در استارتاپ شب را خردادماه سال جاری اعلام کرد.

معصومی در پاسخ به این سؤال که چرا برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری فراخوان ندادید اما برای سرمایه‌گذاری در صنعت بازی فراخوان دادید توضیح داد: «در این زمینه فراخوان ندادیم زیرا بازیگرها مشخص بودند. همچنین ما بعد از بررسی بازار گردشگری به این نتیجه رسیدیم که بازار اقامتگاه شرایط خوبی دارد و به همین دلیل استارتاپ شب را انتخاب کردیم.»

رضوی همچنین توضیح داد: «درصدد هستیم این سرمایه که بخشی از آن نقدی و بخشی غیرنقدی یا noncash است را در جهت توسعه پلتفرم و رفع چالش‌های آن هزینه کنیم، ولی برنامه‌ای روی توسعه به بخش بلیت و پرواز نداریم و همچنان روی رزرو اقامتگاه‌ها متمرکزیم. به نظرم هم‌اکنون تقریباً 10 تا ۱۵ درصد بازار رزرو اقامتگاه آنلاین شده و مابقی همچنان دست بازار سنتی است و اگر بخواهیم از تغییراتی شگرف مثل تاکسی‌های آنلاین و تغییر زمین بازی حرف بزنیم به سرمایه‌گذاری‌های کلان نیاز داریم؛ اتفاقی که هنوز در حوزه گردشگری رخ نداده است.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/w8al
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.