کارنگ رسانه اقتصاد نوآوری است. در کارنگ ما تلاش داریم کسبوکارهای نوآور ایرانی، استارتاپها، شرکتهای دانشبنیان و دیگر کسبوکارها کوچک و بزرگی که در بخشهای مختلف اقتصاد نوآوری در حال ارائه محصول و خدمت هستند را مورد بررسی قرار دهیم و از آینده صنعت، تولید، خدمات و دیگر بخشهای اقتصاد بگوییم. کارنگ رسانهای متعلق به بخش خصوصی ایران است.
هوش مصنوعی برای بهبود و افزایش تجربه خرید آنلاین به تغییر شکل روشهای تعاملی ادامه میدهد. پیشرفتهای فناوری جدید اجازه میدهد تا خرید آنلاین، تجربیات فروشگاههای فیزیکی را منعکس کند. نیتزان مکلبوبروف، مدیر ارشد هوش مصنوعی ایبی، مشتاق است در مورد آینده خردهفروشی صحبت کند. در اینجا به چگونگی تأثیرگذاری هوش مصنوعی مولد، شخصیسازی در لحظه، تجربیات فراگیر و شکلدهی آینده تجارت آنلاین توسط متاورس از دید او، نگاهی خواهیم کرد.
تأثیر هوش مصنوعی مولد بر خردهفروشی چیست؟
بسیاری از شرکتها به دنبال راههایی برای کمک به انتخاب محصولات و خرید مصرفکننده با استفاده از هوش مصنوعی مولد هستند. این میتواند عامل تغییردهنده بازی تجارت آنلاین باشد. ممکن است خرید آنلاین بسیار تراکنشی پیش رود و جریانی طبیعی مانند خرید در یک فروشگاه فیزیکی را نداشته باشد.
خرید اکتشافی در یک فروشگاه فیزیکی شامل تماشای جلوههای بصری است و نحوه ارائه کالا اغلب به سفری برنامهریزینشده و پر از اکتشافات غیرمنتظره منجر میشود. هوش مصنوعی مولد میتواند موجب تکرار این تجربه در خرید آنلاین شود؛ یعنی حواس پنجگانه در تجربه خرید آنلاین نقش بیشتری بازی کنند.
مکلبوبروف میگوید: «هوش مصنوعی مولد ارتباط بین خریداران و فروشندگان را با توجه به قصد افراد به طور یکپارچهای بیشتر میکند و نحوه تعامل و هدایت خریدار توسط فروشنده یک فروشگاه فیزیکی را تقلید میکند.»
او همچنین توضیح داد که هوش مصنوعی مولد چگونه میتواند شرایط جستوجوی آنلاین مصرفکننده برای محصولات را بهتر و هوشمندانهتر تفسیر کند. در حالی که این فناوری هنوز به طور گسترده در صنعت خردهفروشی مورد استفاده قرار نگرفته، این پتانسیل را نیز دارد که خرید آنلاین را بسیار تعاملیتر و به هم منسجمتر کند.
شخصیسازی در لحظه
از یک دهه پیش تاکنون، شخصیسازی از یک کلمه کلیدی به فرایند تجزیه و تحلیل فوری جریان خرید یک فرد تغییر مفهوم داده است. مکلبوبروف میگوید: «شخصیسازی برای تجارت الکترونیک بر اساس شخصیتها بود، سپس به کهنالگوها منتقل شد که بخش کوچکی از جامعه مشتریان است و اکنون شرکتها از شخصیسازی فردی استفاده میکنند.»
خریدارانی که از رسانههای اجتماعی استفاده میکنند، چیزی را که میبینند میپسندند و میتوانند جستوجوهایی متناسب با آنچه در همان لحظه دوست دارند، تجربه کنند. شخصیسازی تنها به بخشی از خرید مشتریان که بر اساس شخصیت آنهاست، محدود نمیماند، بلکه به صورت منحصربهفردی برای هر شخص ارائه میشود.
مکلبوبروف میگوید: «فناوری بهعلاوه انبوهی از دادهها برابر است با شخصیسازی بالا. اخیراً این امکان برای بازاریابان فراهم شده است که در لحظه به تعاملات واکنش نشان دهند.»
تجارب فراگیر خرید آنلاین را جذابتر میکند
ایبی در ماه گذشته همکاری استراتژیک با «نوتبل لایو» – یک پلتفرم دیجیتالی که تجربههای استثنایی طرفداران را تقویت میکند – را اعلام کرد. ترکیب بازار کلکسیونی ایبی با تجربه تعاملی در اتاق نوتبل لایو نحوه تعامل طرفداران و مجموعهداران ورزشی با بازیکنان، لیگها و تیمها را بهبود میبخشد.
مکلبوبروف در مورد باور ایبی به کاهش شکاف بین تجربیات فیزیکی و آنلاین برای تغییر مسیر خرید، بحث کرد. مکلبوبروف گفت: «شرکتهای آنلاینی که مترادف با نام دات کام هستند، به تعامل با مشتریان به صورت معاملاتی عادت کردهاند. به همین دلیل است که ما اخیراً تجارت زنده را راهاندازی کردیم.»
فروشندگان میتوانند از طریق برنامهها و وبسایت ایبی رویدادهای پخش زنده را برگزار و تعامل مستقیم بهتری با خریداران داشته باشند و تجربه اجتماعی، سرگرمی و خرید را در یک جا گرد هم آورند.
موارد استفاده در متاورس همچنان در حال بررسی است
متاورس برای بسیاری از شرکتها هنوز در مراحل اکتشاف است و همانطور که تیمهای هوش مصنوعی به موارد استفاده و راهحلهایی فکر میکنند که بر جریان خرید مشتری تأثیر میگذارد، مکلبوبروف احساس میکند که همه بیجهت درگیر معنای تحتاللفظی متاورس هستند و میگوید: «هیچکس نمیداند متاورس چگونه شکل خواهد گرفت.
بنابراین ما باید از تعاریف فاصله بگیریم و در مورد نتایج فکر کنیم.» اگرچه امروزه نرخ پذیرش متاورس در میان خردهفروشان پایین است، اما به دلایل خوبی همچنان مورد بررسی است. مککنزی تخمین میزند که متاورس تا سال ۲۰۳۰ به ارزش پنج تریلیون دلار خواهد رسید و دلیل آن مصرفکننده بالقوه جهانی، ارتباط گسترده با صنعت و استفاده گسترده از برنامههای کاربردی تجاری است.
حفاظت از دادهها در خردهفروشی به اندازه صنعت دارو و بانکداری قانونمدار نیست. با این حال نیاز فوری به حفاظت از دادهها در بخش خردهفروشی و تغییر اساسی اولویتهای مصرفکننده در راستای قوانین از پیش تعیینشده، موجب تغییر این روند شده است.
مکلبوبروف گفت: «ایبی تغییر ترجیحات فرهنگی مصرفکنندگان را درک میکند و شروع به ایجاد رویکردی مقیاسپذیر برای ارائه چهارچوب مناسب به کارمندانی کرده است که در حال ارائه ابتکاراتی در حوزه هوش مصنوعی هستند. ما به ابعاد مسئولیت خود کاملاً آگاه هستیم تا اطمینان حاصل شود از دادههای مصرفکنندگان بهخوبی محافظت میشود.»