کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

سلزفورس ابرپیمانکار دولت آمریکا

گوگل هم سهم زیادی از قراردادهای دولتی دارد

سلزفورس، تولیدکننده بزرگ نرم‌افزار سازمانی، به یک پیمانکار پرکار برای سازمان‌های دولتی ایالات متحده تبدیل‌ شده و تعداد قراردادهایی که با دولت آمریکا طی پنج سال گذشته منعقد کرده، تقریباً چهاربرابر شده است. این شرکت بین سال‌های 2005 تا 2017، فقط 363 قرارداد با سازمان‌های دولتی منعقد کرد، اما تعداد قراردادهای منعقدشده از سال 2017 تابه‌امروز به بیش از 1443 قرارداد رسیده است؛ چنانچه فقط در سال جاری میلادی، 384 قرارداد با سازمان‌های دولتی امضا کرد.

ظاهراً سلزفورس می‌خواهد جا پای گوگل بگذارد. شرکت گوگل نیز در پنج سال گذشته حدود 800 قرارداد با سازمان‌های دولتی منعقد کرده، اما این تمام ماجرا نیست. سلزفورس شاید بتواند در همکاری با سازمان‌های دولتی با گوگل رقابت کند، اما ظاهراً در همکاری با آژانس‌های فدرال هنوز به ‌پای گوگل یا حتی آمازون نمی‌رسد. چنانچه در پنج سال گذشته آژانس‌های فدرال با سلزفورس حدود 1400، با گوگل 14 هزار و با آمازون 21 هزار قرارداد منعقد کرده‌اند.

مجله اینسایدر از قراردادهایی که نام سلزفورس مستقیماً ذکر شده، گزارشی تهیه کرده، اما مشخص نیست این شرکت در چند قرارداد به‌صورت غیرمستقیم حضور دارد. در واقع شرکت‌هایی که با دولت کار می‌کنند، از تاکتیک‌های مختلفی در قراردادهای خود بهره می‌برند. این شرکت‌ها معمولاً در انعقاد قراردادها از اشخاص ثالث استفاده می‌کنند.

بر اساس گزارش اینسایدر استفاده از واسطه در قراردادها هزینه کمتری برای طرفین دارد. البته برای شرکتی مانند سلزفورس، از واسطه در راستای هدف دیگری نیز استفاده شده است. این شرکت‌ها معمولاً برای مخفی و مبهم نگه‌داشتن منبع درآمدی خود، در قراردادها از اشخاص ثالث بهره می‌برند؛ هرچند این قراردادها به منبع اصلی درآمد سلزفورس تبدیل شده‌اند.

در طول پنج سال گذشته سلزفورس از طریق شرکت‌های مختلفی فناوری خود را به دولت فروخته است. برخی از این شرکت‌ها همیشه در صدر فهرست هستند. برای مثال شرکت کاراسافت (Carahsoft) در 476، اجیلیتی‌تکنولوژی در 109، اکیومن سولوشن در 68، فردبیز آی‌تی سولوشن در 65، دیلویت در 48 و وی 3 گیت در 31 قرارداد به‌عنوان شخص ثالث در قراردادهای سلزفورس و دولت حضور داشته‌اند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/o2yt
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.