کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

سکوت اسرارآمیز تیم‌ کوک / آیا اپل از بازی هوش مصنوعی عقب افتاده است؟

اپل در نبرد بزرگ هوش مصنوعی در مقابل رقبای بزرگ خود سکوت کرده و حرفی از استراتژی‌ها یا محصولات خود نمی‌زند

همه می‌دانیم که مسابقه ابزارهای هوش مصنوعی آغاز شده و هر یک از شرکت‌های فناوری تلاش می‌کنند پیروز بازی شوند. گوگل و مایکروسافت و بسیاری از شرکت‌های دیگر، چندی پیش از محصولات و خدمات مربوط به هوش مصنوعی خود رونمایی کردند. این بازی جدید به دنبال ورود OpenAI به زمین آغاز شده است.

تقریباً تمام شرکت‌های بزرگ فناوری به میدان وارد می‌شوند، اما جای خالی یکی از این شرکت‌ها به‌شدت حس می‌شود. سکوت اپل از دید بسیاری از متخصصان و فعالان این حوزه مرموز است. در شرایطی که همه شرکت‌های بزرگ ازجمله آمازون به‌شدت شوق ورود به این بازی و رونمایی از محصولات هوش مصنوعی خود را دارند، ‌اپل یک گوشه ایستاده و فقط نظاره‌گر است. لازم به گفتن نیست که فناوری‌های اپل چقدر با هوش مصنوعی در ارتباط هستند؛ از دوربین آیفون‌ها گرفته تا ویژگی SOS اپل‌واچ، همه و همه به هوش مصنوعی گره‌ خورده‌اند.

«تیم کوک»، مدیرعامل اپل می‌گوید که هوش مصنوعی بر هر محصول و خدماتی که این شرکت دارد تأثیر خواهد گذاشت، اما با توجه به اینکه چت جی‌پی‌تی سطح انتظارات از هوش مصنوعی را بالا برده، تحلیلگران اعتقاد دارند احتمال عقب افتادن اپل زیاد است و اگر زود به خود نجنبد، از توانایی‌اش در رویارویی با رقیبان کاسته می‌شود.

«دن ایوز»، تحلیلگر ودباش می‌گوید: «کار اپل عاقلانه نیست. مسابقه تسلیحاتی هوش مصنوعی برای شرکت‌های بزرگ فناوری همه‌‌ چیز است. با رونمایی گوگل و مایکروسافت از محصول هوش مصنوعی خود، شمارش معکوس برای اپل آغاز شده است.»


اپل سردمدار هوش مصنوعی نیست


ایوز خاطرنشان می‌کند: «اپل حدود ۱۰ میلیارد دلار برای تحقیق و توسعه در مورد هوش مصنوعی هزینه کرده و انتظار دارد در تابستان امسال از برخی محصولات مهم خود در این حوزه رونمایی کند. با این ‌حال، از اپل به‌ندرت به‌عنوان سردمدار هوش مصنوعی یاد می‌شود، اما این شرکت ترجیح داده تا زمانی که مصرف‌کنندگان برای محصولان فناورانه خاص تقاضا ندهند، منتظر بمانند.»

اپل چندین سال است که از هوش مصنوعی در محصولات خود بهره می‌گیرد، اما «تام فورت»، تحلیلگر دا دیویدسون معتقد است این سکوت اپل، آرامش قبل از طوفان نیست. قرار نیست اپل بعد از یک سکوت طولانی با یک محصول خارق‌العاده مغز رقبای خود را منفجر کند. او می‌گوید احتمالاً اپل از هوش مصنوعی فقط در پشت‌پرده بهره ببرد.

او می‌افزاید: «اپل هم به‌عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های فناوری جهان، کاری در حوزه هوش مصنوعی انجام خواهد داد، اما قطعاً به ‌اندازه چت جی‌پی‌تی سروصدا نمی‌کند. اقدامات اپل در حوزه هوش مصنوعی عمدتاً در راستای ارتقای فناوری محصولات شرکت خواهد بود.»

با این ‌حال، اپل راه زیادی تا بهبود در حوزه هوش مصنوعی دارد. برای مثال دستیار صوتی اپل، سیری، بسیار عقب‌تر از الکسای آمازون یا دستیار گوگل است، یا ویژگی SOS اپل‌واچ که در مورد نارسایی‌های قلبی هشدار می‌دهد، خطای زیادی دارد.


درد اپل فقط هوش مصنوعی نیست


جالب است بدانید که درد اپل فقط هوش مصنوعی نیست و مشکلات زیادی دارد که باید به آنها برسد. اپل در سال ۲۰۲۱ با مشکلات زنجیره تأمین روبه‌رو شد و نتوانست آیفون ۱۴ پرو را به‌موقع تحویل دهد. این مشکل در نتیجه اعتراضات به بستن مراکز اپل در چین به دنبال همه‌گیری کرونا به وجود آمد. اما اپل نمی‌تواند فقط روی یک مشکل تمرکز کند و باید بتواند به تمام مشکلات خود برسد. اپل باید کاری کند تا مردم مطمئن شوند که به‌زودی هوش مصنوعی بیش ‌از پیش در محصولات این شرکت ادغام خواهد شد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/w938
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.