کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

سید حسن هاشمی، رئیس سازمان نصر کشور درباره مصوبه اخیر مجلس عنوان کرد / یک اتفاق کم‌سابقه، تأثیرگذار و تحول‌آفرین

روز چهارشنبه، سوم آبان نمایندگان مجلس بند الحاقی ۱ ماده ۱۰۷ لایحه برنامه را به تصویب رساندند و بر اساس آن دستگاه‌ها را مکلف کردند تا پایان سال اول اجرای برنامه هفتم، نسبت به تهیه برنامه تحول رقومی (دیجیتال) بخش خود اقدام کنند.

سید حسن هاشمی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در مورد نقش نصر در تصویب این الحاقیه توضیح داد: «مطالبه قرار گرفتن این الحاقیه در لایحه برنامه توسعه از سوی سازمان نصر مطرح شد و در شکل‌گیری آن، حلقه خبرگان صنعت فاوا نقش داشتند. ما این جمع را طی ماه‌های اخیر شکل دادیم که علاوه بر برخی اعضای شورای مرکزی سازمان، رؤسای ادوار و جمعی از نخبگان صنعت فاوا هم در آن عضویت دارند. همچنین تعامل خوبی با وزارت ارتباطات شکل داده‌ایم و این باور تقویت شده است که سازمان نصر به‌عنوان بزرگ‌ترین و فراگیرترین تشکل بخش خصوصی صنعت فاوا، باید در تصمیم‌سازی‌های حوزه فناوری اطلاعات کشور اثرگذار باشد.»

 وی درباره تلاش‌های سازمان نصر برای تصویب این الحاقیه گفت: «ما در بیستم تیرماه جلسه اول حلقه خبرگان فاوا را برگزار و متن الحاقیه ماده 107 برنامه هفتم توسعه را مصوب کردیم. در همان روز، در حاشیه مراسم روز فناوری اطلاعات، آن را به دکتر قالیباف، رئیس مجلس که مهمان ویژه مراسم بود ارائه دادیم. من هم در آن مراسم طی سخنرانی کوتاهی که داشتم، این درخواست را از دکتر قالیباف داشتم که پیشنهاد سازمان نصر در لایحه برنامه هفتم توسعه لحاظ شود. خوشبختانه تعامل بسیار خوبی ایجاد شد و پیشنهاد ما بعد از کمی اصلاحات و اعمال نظر مجلس که البته حلقه خبرگان هم آن را تأیید کردند، مجدد ارائه شد و خوشبختانه امروز با رأی نمایندگان محترم مجلس در جلسه علنی، به تصویب رسید.»

 هاشمی اشاره کرد که اولین‌بار است چنین پیشنهادی از سوی سازمان نصر ارائه شده و با همراهی دولت و مجلس، در برنامه‌های کلان کشور؛ ازجمله برنامه هفتم توسعه لحاظ می‌شود. او ادامه داد: «با تصویب این الحاقیه، سازمان نصر به‌عنوان نهاد قانونی بخش خصوصی صنف فاوا که مورد تأیید و اعتماد مجلس شورای اسلامی نیز است، نظرات تخصصی و راهبردی خود را در حوزه تحول دیجیتال به دستگاه‌های اجرایی ارائه خواهد کرد و نقش کلیدی بر عهده خواهد داشت. اینکه با نظر مجلس، تشکل بخش خصوصی در کنار دولت قرار می‌گیرد و پیشنهادهای خود را برای تدوین برنامه‌های تحول دیجیتال دستگاه‌های اجرایی ارائه می‌دهد، یک اتفاق کم‌سابقه در این حوزه و البته بسیار اثرگذار است که می‌تواند تحول‌آفرین باشد. این اعتماد به بخش خصوصی تخصصی، آن هم در برنامه پنج‌ساله توسعه، امیدوارکننده است.»

 به گفته هاشمی، سازمان نصر انتظار دارد پس از تبدیل شدن این لایحه به قانون و ابلاغ آن، دولت و مجلس بر اجرای آن نظارت دقیق داشته باشند. او در این باره افزود: «ما این توان و ظرفیت را به طور کامل در سازمان نصر داریم که برای دستگاه‌های اجرایی مختلف، برنامه‌های کاربردی و راهبردی تحول دیجیتال را تدوین و پیشنهاد کنیم. اما نکته مهم این است که هم دستگاه‌های اجرایی با سازمان نصر تعامل خوبی برای تدوین این پیشنهادات و استفاده از آن داشته باشند و هم مجلس شورای اسلامی و نمایندگان محترم بر روند اجرای آن به طور دقیق نظارت کنند.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/rdq3
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.