کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

سیندرلای تاریخ علم و فناوری

بازیابی جایگاه تاریخ کشاورزی

علم و فناوری برای بیش از سه قرن و با شتابی مشخص در ۱۰۰ سال گذشته نقش مرتبط فزاینده‌ای در کشاورزی پیدا کرده. با این حال تاریخ کشاورزی در گذشته و تا چند سال اخیر موضوعی رایج در میان تاریخ‌نگاران علم و فناوری نبوده و در حال حاضر به دلیل فراوانی رویکردها در مطالعه عملکردهای علمی و نوآوری‌های فناوری، به‌عنوان یکی از پویاترین حوزه‌های تاریخ علم و فناوری برجسته شده است.

تاریخ کشاورزی تا ۲۰ سال پیش سیندرلای تاریخ علم و فناوری بود. کشاورزی حتی در فهرست موضوعی نشست تاریخ علم مدرن که در دهه ۱۹۹۰ توسط رابرت اولبی، تاریخ‌نگار مشهور زیست‌شناسی ویرایش شد نیز دیده نمی‌شود. پژوهشگران علاقه‌مند به پیشرفت‌های علمی و فناوری تمایلی به درگیر‌شدن با کشاورزی نداشتند. اما ۲۰ سال پس از آن وضعیت بسیار تغییر کرد.

شهر برلین در قرن نوزدهم بنای یادبودی برای آلبرشت دانیل تائر (۱۷۵۲-۱۸۲۸ م.) برپا کرد که آموزه‌ها و آزمایش‌های او کمک قابل توجهی به اصلاحات کشاورزی پروس کرد. یک قرن و نیم پس از آن هنوز بنای یادبود تائر باقی مانده است. در دوران تائر و در سراسر قرن ۱۹ برای آزمایش‌های کشاورزی تنها از دانش شیمیایی استفاده می‌شد، اما با آغاز قرن بیستم، زمینه آزمایش‌های کشاورزی به شکلی قابل‌توجه گسترش یافت.

در نیمه نخست قرن بیستم آزمایشگاه استاندارد کشاورزی به شکل معمول تنها به ابزارهایی برای تحلیل شیمیایی نمونه‌های گیاهی و خاک و میکروسکوپ‌های نوری مجهز بود، اما در طول ۶۰ سال گذشته زیست‌شناسی مولکولی، ژنومیک و زیست‌شناسی مصنوعی علم را دگرگون کرده است.

همچنین دگرگونی شیوه‌های پرورش حیوانات در کشاورزی بر پایه پژوهش‌های آزمایشگاهی بوده که از فناوری‌های پزشکی مانند لقاح آزمایشگاهی و ابزارهای فناوری زیستی بهره برده است. در سال‌های اخیر کشاورزی سلولی از پیشرفت‌های زیست‌شناسی مصنوعی برای تولید گوشت و شیر در میز آزمایشگاه به جای حیاط مزرعه با هدف کاهش اثرات زیست‌محیطی کشاورزی استفاده کرده است.

در آغاز قرن بیستم کشف دوباره آزمایش‌های هیبریداسیون مندل فرصت‌های جدیدی را برای درک و بررسی گسترده وراثت از جمله در زمینه‌های کشاورزی – صنعتی ارائه داد. یکی از ویژگی‌های مندلیسم تجزیه و تحلیل آماری بود. آمار ریاضی از سال‌های اولیه آن به سنگ بنای ژنتیک تبدیل شد و امروزه همچنان ابزاری حیاتی در علم ژنومیک است. روش‌های آماری برای طراحی و تجزیه و تحلیل آزمایش‌ها، در اجرای راهبردهای جدید، آزمایش‌های میدانی و آزمایشگاهی کشاورزی تعیین‌کننده بود.

در طول دهه ۱۹۲۰ گیرولامو آزی، کشاورز ایتالیایی کار بزرگی در زمینه کشت گندم در سرتاسر جهان با عنوان «آب‌و‌هوای گندم زمین» (Le climat du blé dans le monde) انجام داد. کار آزی نشانگر تنش رایج در کشاورزی است.
از یک‌سو آرزوی ارتقای مقررات جهانی و ایجاد بازارهای جهانی برای کالاهای کشاورزی وجود دارد، اما از سوی دیگر نیازمند در نظر گرفتن شرایط محیطی محلی و شیوه‌های کشاورزی هستیم.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/mxye
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.