کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

شام تماما مردانه!

نگاهی به تابلوی شام راحت روژین و پیام مبهم آن

شاید قرار بود در نگاه اول «شام آخر» را تداعی کند و به همین بهانه هشتگ شام راحت هم در گوشه تصویر جا خوش کرده است. شاید هم قرار بود تصویر مردان بیگانه با پخت‌و‌پز را به نمایش بگذارد که با معجزه یک چاشنی خوشمزه، شامی متفاوت را روی میز گذاشته‌اند. اما واقعیت این است که همه این بهانه‌ها، بی‌دلیل به ذهن ایده‌پرداز این تابلو نیامده‌اند. در انبوه ماده‌ها و تبصره‌هایی که پای خلاقیت را زنجیر می‌کنند، ایده‌پردازها چاره‌ای جز پروراندن این ایده‌های مردانه ندارند.

نه مدرن باش، نه فست‌فود خور!

تابلو برند روژین را معرفی می‌‌کند، بی‌آنکه اثری از محصولات روی آن باشد. تابلویی که قرار است نه ردی از فست‌فودها روی آن باشد و نه اثری از زندگی مدرن، شام راحت مهمان را با سوپ و نان و ماکارونی به مخاطب نشان می‌دهد.

ورود خانم‌ها آزاد، اما تو باور نکن!

حضور خانم‌ها در تابلوهای تبلیغاتی و تیزرهای تلویزیونی ممنوع نیست! هیچ قانونی خواهان محو شدن رد پای زنان در تبلیغات نیست! اما واقعیت این است که ممیزی‌های متعدد و تبصره‌های مختلف، ایده‌پردازها را به خودسانسوری عادت داده‌اند. در شهری که تا سال‌ها حضور بازیگران خوش‌چهره زن روی تابلوی معرفی فیلم‌های سینمایی ممنوع بوده، طبیعی است که ایده‌پرداز یک آژانس تبلیغاتی خودخواسته فکر نقش‌آفرینی زنان را از ذهنش بیرون کند و تنها ایده‌هایی را که مردان نقش‌آفرین آن هستند روی کاغذ بیاورد.

خانم‌ها بپزند، آقایان میل کنند!

شاید اگر تبلیغ محصولات روژین قرار بود در فاصله دو برنامه تلویزیونی پخش شود، ما هم تصویر زنان را در آن می‌دیدیم. زنانی که با لبخند قابلمه را هم می‌زنند و به کودکانی که خوشحال عرض صحنه را طی می‌کنند، نگاه می‌کنند. زنانی که همسر روزنامه‌خوانشان را راضی نگه ‌می‌دارند و در کمال ناباوری مرد، چند غذای خوشمزه را روی میز می‌گذارند. غذاهایی که سهولت خیالی آماده شدنشان و طعم خوبشان نه به مهارت آشپز که به کیفیت محصول مورد نظر وابسته است.

یک خانواده خوشحال با یک زن کدبانو

همین چند وقت پیش بود که نوشته‌های یک کارگردان تبلیغاتی در مورد ممیزی‌های عجیب و غریب آگهی‌‌ها ورد زبان شد. در بخشی از نوشته‌های این کارگردان آورده شده بود که آگهی‌های تلویزیونی که با حضور دو مرد بازی شوند و مروج زندگی مجردی باشند، تأیید نمی‌شوند. از طرف دیگر، تبلیغاتی که زن و مرد بدون حضور کودکان در آن ایفای نقش کنند هم تأیید نمی‌شوند. در میان این ممیزی‌های متعدد، دیدن تابلوی مردانه در این شهر مردانه، نه جای تعجب دارد و نه کسی را نگران نبود خلاقیت در جمع ایده‌پردازان می‌کند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/xrr4
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.