کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

شفافیت؛ برگ برنده رمزارزها

آیا شفافیت ذاتی رمزارزها محافظ سرمایه‌گذاران خواهد بود؟

در روزهایی که گفت‌وگو و بحث در خصوص قانون‌گذاری بر فضای رمزارزی ایالات متحده از همیشه داغ‌تر است، عاملی که بیش از دیگر جوانب مثبت می‌تواند به کمک رمزارزها بیاید، بدون شک شفافیت ذاتی آنها به واسطه فناوری بلاکچین است. کسانی که اخبار رمزارزی را دنبال می‌کنند، به‌خوبی می‌دانند که رمزارزها در ایالات متحده در نبردی گیر کرده‌اند که بیش از یک جبهه دارد. در حالی که اوضاع برای رمزارزها در وزارت خزانه‌داری، کمیسیون اوراق بهادار و فدرال‌رزرو چندان خوب پیش نمی‌رود، در دیگر بدنه‌های رگولاتوری وضع چندان هم بد نیست.

این روزها کمیته مجلس نمایندگان آمریکا که دغدغه اصلی‌اش مصرف انرژی و محیط زیست است نیز به فهرست نهادهای رگولاتوری که باید نگران‌شان باشیم، اضافه شده است. سؤال اصلی آنها در وهله اول در کمال تعجب ربطی به مصرف انرژی بالای ماینینگ نداشت. سؤال اصلی که مطرح شد این بود که آیا شفافیت رمزارزها به اندازه کافی برای محافظت از سرمایه‌گذاران کافی است یا خیر. در جریان جلسه شهادتی که روز سه‌شنبه در مجلس نمایندگان به رهبری این کمیته فرعی برگزار شد، عموم شاهدان احضارشده شهادت دادند که شفافیت ذاتی کریپتو – که در آن همه تراکنش‌ها به‌صورت عمومی و برای همیشه در بلاکچین ثبت می‌شوند – یک موهبت برای مدیریت ریسک و امنیت و همچنین برای محافظت از منافع و حقوق سرمایه‌گذار است.


«جاناتان لوین»، یکی از بنیان‌گذاران و مدیر ارشد استراتژی شرکت چین‌آنالیسیس که برای شهادت راهی مجلس نمایندگان آمریکا شده بود، در شهادت خود چنین گفت: «شفافیت بلاکچین‌ها توانایی سیاست‌گذاران و سازمان‌های دولتی را برای شناسایی، اخلال و در نهایت جلوگیری از فعالیت‌های غیرقانونی در بازار ارزهای دیجیتال افزایش می‌دهد. بلاکچینی که بسیاری آن را دشمن قانون‌گذاران می‌دانند، در واقع بهترین دوست آنهاست.»


«کریستوفر برومر»، پروفسور مرکز حقوق دانشگاه مشهور جورج‌تاون که او هم از شاهدان بود، چنین گفت: «بلاکچین‌ها ممکن است ذاتاً دارای شفافیت باشند، اما درک آنها نیز ذاتاً دشوار است.» برومر اضافه کرد که حفاظت از سرمایه‌گذار باید در اولویت قرار گیرد و درک آسان‌تر چگونگی شفافیت رمزارزها بخش مهمی از پیشبرد این دستور کار است.


به گفته «وینسنت مک گوناگل»، مدیر بخش نظارت بر بازار کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC)، این کمیسیون زمان و منابع زیادی را صرف حصول اطمینان از عملکرد شرکت‌های ارز دیجیتال در چهارچوب دستورالعمل‌های مناسب می‌کند.
مک گوناگل در ادامه چنین گفت: «یک برنامه اجرایی قوی از یکپارچگی بازار و حفاظت از مشتری پشتیبانی می‌کند. ما در حال بررسی تقلب، دستکاری برنامه‌های فشار به بازار و قراردادهای غیرقانونی هستیم که نه‌تنها در داخل ایالات متحده، بلکه از سوی نهادهای خارج از ایالات متحده به شهروندان ما ارائه می‌شود.

اگر هر ردی از نقض قانون مقررات وجود داشته باشد، CFTC باید قدرت اجرایی قوی‌ای را برای جلوگیری از این رفتارهای نادرست داشته باشد. ما با شرکای اجرایی همکاری خود در وزارت دادگستری و همچنین دفاتر دادستانی ایالات متحده همکاری نزدیک داریم.» «چارلز هاسکینسون»، یکی از بنیان‌گذاران شرکت مهندسی بلاکچین Input Output Global و بلاکچین کاردانو، با لوین موافق است که شفافیت کریپتو یک نیروی کمکی برای قانون‌گذاران است.

هاسکینسون چنین گفت: «یکی از قدرت‌های صنعت ما این واقعیت است که مقررات می‌تواند الگوریتمی شود. پس لازم نیست فکر کنید که چه کسی قرار است بنشیند و بر این توده بزرگ رمزارزی نظارت کند.» او افزود که فناوری بلاکچین می‌تواند کارایی بسیاری از سازمان‌های دولتی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. هاسکینسون ادامه داد: «به اداره مالیات کشور و اظهارنامه‌های مالیاتی فکر کنید. ما می‌توانیم اندازه این نهادها و ظرفیت‌های عملیاتی آنها را با استفاده از بلاکچین چهاربرابر کنیم.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ikqa
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.