عضو هیئت مدیره آیتول: رگولاتور استارتاپ‌ها را به چشم رقیب می‌بیند

زمان مطالعه: 2 دقیقه

عضو هیئت‌مدیره هلدینگ کیان افق هیربد (آیتول) اعلام می‌کند که عدم حمایت رگولاتوری از استارتاپ‌ها و نگاه رقابتی این نهاد نظارتی به کسب‌وکارهای نوپا، از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی استارتاپ‌ها در مسیر توسعه است.

به گزارش روابط عمومی آیتول،‌ شاهین شاهمیر، عضو هیئت‌مدیره هلدینگ کیان افق هیربد در نشست تخصصی استراتژی و چالش‌های رشد کسب‌وکارها که در خلال هفدهمین جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ‌ بهایی برگزار شد، گفت: «اکوسیستم استارتاپی کشور طی چهار سال اخیر، نقاط روشن اندکی را در کارنامه خود داشته و در این بین نهاد رگولاتوری با تصمیم‌های غیر قابل پیش‌بینی خود، بیشترین لطمه را به کسب‌وکارهای نوپا وارد کرده است.»

شاهمیر ادامه داد: «پذیرش یک استارتاپ به‌عنوان یک کسب‌وکار نوپا، دو سوی متفاوت دارد که هم از منظر درون‌سازمانی و هم از نظر نهاد رگولاتوری قابل بررسی است. موضوع این است که متأسفانه پذیرش یک استارتاپ به‌عنوان یک کسب‌وکار نوپا و تفاوت‌های آن با یک کسب‌وکار کوچک، متوسط یا بزرگ از منظر نهاد قانون‌گذار مورد توجه قرار نمی‌گیرد. در واقع، نهاد رگولاتوری همان نگاه و برخوردی را که با یک کسب‌وکار متوسط یا بزرگ دارد، با یک استارتاپ که هنوز در مراحل اولیه رشد و کشف کاربر و کشف محصول است، داشته است. برای مثال در حوزه بیمه، دریافت مجوز از رگولاتوری اولین مانع برای استارتاپ‌هاست، اما آیا نهاد قانون‌گذار در این مسیر امکان شکست یا عقب‌گرد را در مراحل اولیه رشد یک استارتاپ مد نظر قرار می­‌دهد؟»

به اعتقاد او، متأسفانه امروزه نهاد قانون‌گذار، استارتاپ‌ها را به‌عنوان یک رقیب بالقوه می‌بیند و در شرایطی که نهادهای دولتی با پشتوانه‌های مالی قوی فعالیت می‌کنند، یک استارتاپ باید در تک‌تک مراحل رشد خود در مقابل رانت‌های اطلاعاتی، رسانه‌ای و… تاب‌آوری داشته باشد.

شاهمیر ضمن انتقاد از عدم حمایت دولت از کسب‌وکارهای نوپا گفت: «چرا باید نهادهای حاکمیتی تبلیغات گسترده‌ای برای ارائه یک سرویس یا محصول انجام دهد، در حالی که این با ماهیت قانون‌گذار در تعارض است و حتی نمونه باکیفیت این خدمت پیش‌تر توسط اکوسیستم استارتاپی توسعه پیدا کرده است.»

او با اشاره به اجرای سرویسی با عنوان پردازش در مجموعه تحت مدیریت خود گفت: «وجود خطا در ثبت تخلف توسط دوربین‌های پلاک‌خوان منجر به استفاده از اپراتورهای انسانی برای تضمین دقت پلاک‌خوانی خودروهای متخلف شد و ما در سال ۱۳۹۸ پیشنهاد جمع‌سپاری این پروژه را در بین عامه مردم مطرح کردیم که با تأیید سازمان‌های مربوطه این پلتفرم در کنار اپراتور سنتی جمع‌سپاری شد.»

شاهمیر به اجرای این پروژه با تکیه بر توان مردمی و با یک‌ششم هزینه اجرای سازمانی اشاره واعلام کرد: «این طرح در کمتر از ۴۰ روز (به جای شش ماه) با دقت نزدیک به صددرصدی به پایان رسید و برای بیش از ۲۶ هزار نفر شغل ایجاد شد که عموماً این اپراتورها از بین افراد معلول، کم‌توان و سرپرست خانوار به منبع درآمد رسیده بودند.»

عضو هیئت‌مدیره هلدینگ کیان افق هیربد ضمن ابراز تأسف از سرنوشت این طرح کارآفرینی بیان کرد: «پروژه‌ای که لایق دریافت جایزه سال کارآفرینی از ریاست‌جمهوری بود، به دلیل کج‌سلیقگی مدیران وقت مورد حمایت قرار نگرفت.»

شاهمیر با اشاره به چالش‌های استارتاپ‌ها با رگولاتوری گفت: «هلدینگ کیان در طول فعالیت خود حدود ۲۶ خدمت متفاوت ارائه داده، اما اکنون با توجه به تجارب گذشته، سعی داریم در ارائه خدمات، تا آنجا که می‌توانیم کمترین اصطکاک را با نهاد رگولاتوری به‌عنوان نهاد ناظر داشته باشیم.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/ic9f
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.