کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

ارتباطات کمترین تورم سالانه را نسبت به سایر کالاها ثبت کرد / ثبت تورم نقطه به نقطه 22درصدی ارتباطات

درگاه ملی آمار نرخ تورم را در فروردین ١٤٠١ اعلام کرد. بررسی این آمار نشان می‌دهد که هزینه ارتباطات در یک سال گذشته، نسبت به سایر آیتم‌ها، افزایش چشمگیری نداشته است. در واقع کاهش به نسبت کمتر هزینه ارتباطات، ترمزی برای افزایش سرسام‌آور تورم بوده است.


وضعیت ارتباطات


در جدول تورم سالانه، ارتباطات ضریب 2.41 درصد دارد. یعنی تقریباً ۲.۵ درصد از هزینه‌های هر خانواده ایرانی به ارتباطات مربوط است. در این جدول، ارتباطات کمترین تورم نقطه به نقطه و کمترین تورم سالانه را دارد.

تورم سالانه ارتباطات 13.1 درصد است. در این جدول بیشترین نرخ تورم سالانه مربوط به هتل و رستوران است که رقم 84.3 در مقابل آن درج شده است. (ضریب اهمیت هتل و رستوران 1.35 است.)

در تورم نقطه به نقطه نیز بیشترین تورم سالانه مربوط به روغن‌ها و چربی‌هاست. این آیتم شاهد تورم بی‌سابقه 236درصدی بوده و کمترین نرخ تورم، در بخش ارتباطات، رقم 21.9 را ثبت کرده است. این یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ۲۱.۹ درصد بیشتر از فروردین‌ماه ۱۴۰۱ برای خدمات ارتباطی هزینه کرده‌اند.


وضعیت تورم ماهانه


دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه فروردین ۱۴۰۲ در کل کشور عدد ۴۷,۶ بود. این شاخص برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۴۶ درصد برای دهک دهم تا ۵۳.۴ درصد برای دهک اول است. بر این اساس، فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ۷.۴ واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل ۰.۱ واحد درصد کاهش داشته است.

بیشترین نرخ تورم سالانه در فروردین‌ماه ۱۴۰۲ مربوط به استان لرستان با عدد ۵۶,۹ و کمترین مربوط به استان تهران با عدد ۴۳.۷ است. 

در فروردین ١٤٠٢ بیشترین تورم ماهانه مربوط به گروه‌های «میوه و خشکبار» با ١٥,٣ درصد و «حمل‌ونقل» با ٨.٦ درصد بوده است. کمترین تورم ماهانه هم مربوط به «شیر، پنیر و تخم‌مرغ» با ٠.٣ درصد و گروه «روغن­‌ها و چربی­‌ها» با ٠.٥ درصد بوده است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/0n2n
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.