کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

علیرضا خداکرمی، دبیر رسته خدمات فناوری اطلاعات نصر تهران / فناوری اطلاعات؛ نردبانی برای جهش اقتصادی کشور

فناوری اطلاعات این قابلیت را دارد که میان دیگر فناوری‌های نوین مانند یک نخ تسبیح، نوعی همگرایی به وجود آورد و در همین راستا باعث ایجاد هم‌افزایی میان آنها شود. بر اساس همین ویژگی شاید بتوان فناوری اطلاعات را ابزار و امکانی برای تحول و جهش کشور دانست تا در زمینه‌های گوناگون عقب‌افتادگی‌هایی که طی سال‌ها ایجاد شده، جبران شود.

ما به‌دلیل شرایط اقتصادی و تحریم‌هایی که با آن دست‌به‌گریبان هستیم و همچنین عدم امکان انتقال سیستماتیک دانش به کشور دچار برخی محدودیت‌ها و محرومیت‌ها در حوزه‌های گوناگون شده‌ایم و به همین دلیل جایگاه ما از لحاظ به‌کارگیری علم و فناوری در کسب‌وکارها و سایر حوزه‌های زندگی آن‌طور که باید نیست.

شاید ما از لحاظ تئوریک در علم و دانش خیلی عقب نباشیم و حتی در برخی حوزه‌ها جزء کشورهای پیشرفته به حساب بیاییم، اما این دانش تئوری در بستر عملی آن‌طور که باید اجرایی نشده و ما از فناوری به‌عنوان میوه درخت علم بهره‌مند نشده‌ایم. فناوری اطلاعات مانند یک نردبان می‌تواند در این حوزه تأثیر شگرفی داشته باشد و موجب شود ما در بخش‌های گوناگون شاهد بروز و ظهور دانش تئوری در بستر کارهای اجرایی و عملی باشیم.

صنف فناوری اطلاعات حوزه گسترده‌ای را تشکیل می‌دهد و اعضای آن از یک فروشگاه سی‌دی‌فروشی گرفته تا شرکت‌های بزرگی مانند همراه اول، اسنپ و… را شامل می‌شود. در حال حاضر این صنف بیش از ۲۰ هزار عضو شامل اعضای حقیقی و حقوقی دارد و می‌تواند در زمینه اعضای حقیقی به یک صنف میلیونی تبدیل شود. در بخش اعضای حقوقی نیز در این صنف شاهد حضور شرکت‌ها و مجموعه‌هایی هستیم که می‌توانند در توسعه فناوری اطلاعات، رشد اقتصادی و ایجاد تحول دیجیتال در صنایع گوناگون نقش کلیدی و سازنده‌ای داشته باشند.

نظام صنفی رایانه‌ای در عمل ظرفیت‌های خوبی دارد و در برخی حوزه‌ها توانسته تأثیرات خوبی را بر جای بگذارد و البته حوزه‌هایی نیز هستند که باید بیشتر روی آنها کار شود. این مجموعه توانسته یک روز را در تقویم رسمی کشور به نام فناوری اطلاعات نام‌گذاری کند و از این لحاظ قدم بسیار مهمی در راستای فرهنگ‌سازی در حوزه تحول دیجیتال برداشته است. این امر نشان می‌دهد که صنف این توانایی را دارد که در حوزه‌های مختلف از جمله کسب‌وکار‌ها و صنایع نیز به این فرهنگ‌سازی ادامه داده و اقدامات مؤثری را صورت دهد تا در حوزه فناوری اطلاعات شاهد اتفاقات خوبی در اقتصاد کشور باشیم.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/29hq
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.