کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

فرهاد کرم‌زاده، عضو هیئت‌مدیره نصر تهران / فناوری اطلاعات مرزپذیر نیست

قبلاً اقناع مدیران تصمیم‌گیری که با حوزه فناوری اطلاعات آشنایی نداشتند، در مورد اهمیت، جایگاه، تأثیر بر زندگی و نقش این حوزه در آینده به ساعت‌ها زمان نیاز داشت، اما پاندمی کرونا این مسیر را کوتاه کرد و در عرض سه سال ما در حوزه فناوری اطلاعات و استفاده از ظرفیت‌ها و توسعه کسب‌وکارهای اینترنت‌محور جهش قابل ‌توجهی را تجربه کردیم. این اتفاق وظیفه ما به‌عنوان فعالان این حوزه را بسیار سنگین کرد. در واقع به ‌یکباره بازار وسیعی گشوده شد که برای آن زیرساخت کافی نداشتیم، تولیدکنندگان آمادگی عرضه متناسب را نداشته و مشتریان هم در خصوص چگونگی مصرف به آگاهی بیشتری نیاز داشتند.

البته این جهش در مجموع مایه مسرت است، اما واقعیت این است که برای بسیاری از مخاطبان تفکیک حوزه‌های فعال در این صنعت آسان نیست. برای همین گمان می‌کنند، هر کس در حوزه فناوری اطلاعات دستی دارد، مسئول بخشی از کاهش سرعت اینترنت، اختلالات و محدودیت‌هایی است که وجود دارد. برای همین ما گاهی باید پاسخگوی نقدهایی باشیم که اصولاً در روند شکل‌گیری آنها نه‌تنها کوچک‌ترین نقشی نداشته‌ایم، بلکه منتقدشان هم بوده‌ایم

اینکه ما انتظار داشته باشیم مدیران دولتی، همه تصمیمات‌شان را با ما هماهنگ کنند، رؤیاپردازی است، اما این یک انتظار بحق است که از تشکل‌های مرتبطی مانند ما که به‌صورت مستقیم با کسب‌وکارهای اینترنت‌محور در تماس هستیم و به‌خوبی دشواری‌های این فعالان را درک می‌کنیم، مشورت بیشتری بگیرند.

در حوزه فناوری اطلاعات نمی‌شود در یک لیگ محلی بازی کنیم و  این انتظار وجود داشته باشد که در جام جهانی دستاوردهای درخشانی داشته باشیم. فناوری اطلاعات ذاتاً مرزپذیر نیست، یعنی نمی‌شود برای این حوزه سیم‌خاردار، مرزبانی، تذکره مُرور و روادید تعریف کرد. ما دغدغه‌های مدیران دولتی را درک می‌کنیم، با موضوع امنیت شبکه هم آشنا هستیم، اما آینده، بسیاری از این تعریف‌ها و حصارها را نمی‌پذیرد. ما مجبور می‌شویم وارد اقیانوس شویم، رقابت کرده، کارآفرینی کنیم و برای جوانان به خلق فرصت بپردازیم. این بخشی از مسئولیت اجتماعی ما به‌عنوان فعال یا دانش‌آموخته این حوزه است. مهاجرت هر نیروی جوانِ متخصص این حوزه یا کسب‌وکار مرتبط، خسارت بزرگی است. این افراد باید بمانند و آینده را بسازند.تسهیلگری در کسب‌وکار بازوی مهمی برای تقویت آینده صنعت است. خدا رحمت کند کسی را که برخیزد و قدمی پیش آید.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/7ejj
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.