کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

علیرضا کشاورز جمشیدیان، دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران مطرح کرد / مسیری که نصر را به برنامه توسعه هفتم رساند

برای اولین‌بار در تاریخ صنف فناوری اطلاعات، مجلس الحاقیه‌ای را تصویب کرده که در آن نام سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در یکی از برنامه‌های توسعه پنج‌ساله کشور درج شده است.

«علیرضا کشاورز»، دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در مورد نقش نظام صنفی در تصویب این الحاقیه توضیح می‌دهد که برای گنجاندن نظرات این سازمان در برنامه هفتم توسعه کشور، سه مسیر طی شد. او تشریح کرد: «مسیر اول از ناحیه معاونت پارلمانی وزارت ارتباطات و از طریق آقای باقری اصل، معاون وزیر انجام شد و تعاملات و مشورت‌هایی بین نظام صنفی رایانه‌ای کشور و معاونت مذکور شکل گرفت. در این راستا نظام صنفی رایانه‌ای کشور از نماینده‌های نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران هم در جلسات مشورتی دعوت می‌کرد تا نظرات نصر استان‌ها نیز از طریق نصر کشور و از طریق آقای باقری اصل به وزارتخانه و نهایتاً به مجلس منعکس شود.»

 کشاورز ادامه داد: «مسیر دیگر از طریق تعامل مستقیم نصر تهران با مجلس انجام شد. یعنی اقدامات انجام‌شده در این مسیر مشخصاً توسط نصر تهران بود. دبیرخانه نصر تهران در دوره ششم، برای اولین‌بار مدیریت حقوقی و پارلمانی را ایجاد کرد و طی فرایندی نظرات اعضای صنف و کمیسیون‌های تخصصی را اخذ و پس از تصویب هیئت‌مدیره این نظرات را برای درج در برنامه هفتم به مجلس ارائه کرد. در این حوزه ما اقدامات وسیعی انجام دادیم و با نماینده‌های مختلف مجلس مکاتبه‌های بسیاری داشتیم و در واقع می‌توان گفت که لابی‌های گسترده، مذاکرات و جلسات متعددی برگزار کردیم. به‌علاوه، از فرصتی که در رویدادهای سال جاری داشتیم نظیر الکامپ، روز فناوری اطلاعات، ضیافت افطاری و سایر رویدادهایی که برگزار شد، استفاده کردیم. در بسیاری از این رویدادها از نمایندگان مجلس دعوت کردیم تا این موضوع را به ایشان منعکس کنیم.»

او در مورد مسیر سومی که به‌ موازات این دو مسیر طی و منجر به تصویب این الحاقیه شد اظهار داشت: «اتفاق دیگری که در تصویب این بند از الحاقیه مؤثر بود به برگزاری مراسم روز فناوری اطلاعات توسط نصر تهران در برج میلاد مربوط می‌شود. در آن روز با وجود تمام مشکلات موجود، توانستیم آقای دکتر قالیباف را برای سخنرانی به برج میلاد بیاوریم و تعدادی از نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر تهران و دبیر شورای‌ عالی فضای مجازی و معاون پارلمانی وزیر ارتباطات و خود وزیر ارتباطات و پیشکسوتان صنف هم حضور داشتند. در آن روز پیشنهاد نخبگان صنف توسط رئیس و دبیرکل نصر کشور با کمک آقای قائمی که هم‌اکنون عضو شورای شهر تهران و هم‌زمان مشاور فناوری اطلاعات رئیس مجلس هستند و تعدادی از نمایندگان مجلس به آقای قالیباف منعکس شد.»

به گفته کشاورز، برآیند این سه اقدام و پیگیری‌های مستمر دبیرخانه نصر تهران و همچنین مذاکرات جناب آقای دکتر رمدانی از پیشکسوتان صنف و نایب‌رئیس سابق نصر کشور با نمایندگان مجلس و پیگیری ویژه ایشان در ایام بررسی لایحه برنامه هفتم، باعث شد نهایتاً این الحاقیه در صحن علنی مجلس به تصویب برسد. کشاورز امیدوار است که بعد از تأیید شورای نگهبان، نام سازمان نظام صنفی رایانه‌ای برای اولین‌بار در قانون برنامه پنج‌ساله توسعه کشور درج شود.


 انتشار کتاب سال و تأسیس شعبه تخصصی حل اختلاف فناوری اطلاعات


کشاورز در ادامه صحبت‌هایش به کارهایی که در دوره ششم نظام صنفی استان تهران انجام شده اشاره کرد و گفت: «پیشنهاد ثبت روز فناوری اطلاعات در تقویم مناسبت‌های رسمی کشور، اولین‌بار در هیئت‌مدیره دوره قبل نصر تهران توسط اینجانب مطرح شد؛ ولی در واقع لابی‌ها، مذاکرات، مکاتبات و پیگیری‌ها و نهایی‌سازی آن توسط دبیرخانه دوره ششم انجام گرفت. شروع فعالیت دبیرخانه در دوره ششم با درج این نام‌گذاری در تقویم همراه بود که دستاورد بزرگی برای اهالی صنف است.»

به بیان او اتفاقات خوب و بزرگ دیگری هم در این دوره صورت گرفته است. برای مثال بعد از سال‌ها مشکلات کرونا و سایر مشکلات، الکامپ در دوره ششم فعالیت، توسط نصر تهران و کشور برگزار شد. به‌علاوه، اولین شعبه تخصصی حل اختلاف فناوری اطلاعات در کشور در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران تأسیس شد. همچنین، برگزاری انتخابات درون‌صنفی به‌صورت آنلاین بر بستر بلاکچین برای اولین‌بار در این دوره اتفاق افتاد.

کشاورز در ادامه دستاوردهای دیگر دوره ششم را مرور کرد و گفت: «برای اولین‌بار کتاب سال سازمان تدوین و منتشر شد. این کتاب یک مرجع کاملاً تخصصی است که تمام اتفاقاتی که در صنف در یک سال رخ داده و دستاوردهای سازمان را پوشش می‌دهد. به‌علاوه سازمان و عملکرد آن را معرفی می‌کند. افزون بر این، ما هرساله یک سند بسیار مهم را با تعامل مشترک بین نصر تهران و کشور منتشر می‌کنیم. این سند، یعنی سند تعرفه‌های خدمات انفورماتیک، شاید مهم‌ترین سندی باشد که هر سال توسط سازمان منتشر می‌شود و با اینکه به‌درستی تهیه و تنظیم می‌شد، اما به‌خوبی معرفی نمی‌شد. ما از طریق کتاب سال توانستیم معرفی خوبی روی این سند داشته باشیم.»

کشاورز با اشاره به این موضوع که ارزیابی این دوره سازمان باید توسط یک ناظر بیرونی انجام شود و ممکن است ارزیابی او سوگیرانه باشد، تأکید کرد: «با همراهی نصر کشور است که تلاش‌های نصرهای استانی می‌تواند نهایتاً به نتیجه برسد. در ابتدای این دوره، مشکلات و تقابل‌هایی بین نصر کشور و تهران وجود داشت که متأسفانه برخی تلاش‌های هر دو نصر را در رسیدن به نتایج مطلوب صنفی ناکام گذاشت.»


 تلاش برای شناساندن چهره‌های ماندگار سازمان نصر


کشاورز در مورد اقداماتی که در نصر تهران در حال انجام هستند، بیان کرد: «در خصوص همین سند استراتژی نصر تهران که قبلاً منتشر شد و در مجمع سال گذشته نیز ارائه‌ای از آن داشتیم، برنامه‌ای در دست داریم که می‌خواهیم طی آن عملکرد یک سال گذشته را با مأموریتی که در مجمع برای این سال تعریف کرده بودیم، تطبیق دهیم. همچنین در تلاشیم که از طریق یونسکو روز فناوری اطلاعات را به‌عنوان روز جهانی خوارزمی ثبت کنیم. به‌علاوه، از طریق شورای شهر تهران در حال پیگیری هستیم که معبر یا میدانی را در شهر تهران به نام شادروان آزاده داننده، رئیس و دبیر اسبق نصر تهران نام‌گذاری کنیم تا شهروندان و جوانان با چهره‌های ماندگار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای بیشتر آشنا شوند.»


 لزوم تدارک دیدن یک دبیرخانه جدید


او در پایان بیان کرد که مهم‌ترین کاری که دوره بعدی باید انجام شود، تدارک یک دبیرخانه بزرگ و قدرتمند برای صنف و سازمان است. به باور کشاورز مکان فیزیکی و زیرساخت دبیرخانه فعلی پاسخگوی این صنف و صنعت نیست و نمی‌تواند مطالبات اعضا را برآورده سازد. با توجه ‌به ازدیاد اعضا و تعدد کمیسیون‌ها، این ساختمان، فضای فیزیکی، بودجه و نیروی انسانی کافی نیستند. همچنین کشاورز معتقد است که دوره بعدی حتماً باید زیرساخت‌های قانونی سازمان را به‌روز کنند. به گفته او قانون مصوب سال ۷۹ مجلس و اساسنامه مصوب سال ۸۳ هیئت دولت، در حال حاضر تکافوی این صنف و سازمان را نمی‌دهند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/zu2q
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.