عنصر گم‌شده اعتماد

تحقیقات نشان می‌دهد که تجارت اجتماعی در حال گسترش است اما با موانعی روبه‌روست

زمان مطالعه: 2 دقیقه

مسلماً اکثر ما این روزها زمان زیادی را در رسانه‌های اجتماعی می‌گذرانیم. بنابراین جای تعجب نیست که یک مطالعه جدید که اکسنچر انجام داده، نشان می‌دهد که انتظار می‌رود صنعت تجارت اجتماعی 492 میلیارد دلاری تا سال 2025 سه برابر سریع‌تر از تجارت الکترونیک سنتی رشد کند و به 2/1 تریلیون دلار برسد.

این شرکت فناوری اطلاعات پیش‌بینی کرد این رشد عمدتاً توسط کاربران رسانه‌های اجتماعی نسل زد (نسلی که بین سال‌های 1997 تا 2012 متولد شده‌اند) و میلنیال (نسلی که اوایل دهه 1980 تا 1990 متولد شده‌اند) که 62 درصد از هزینه تجارت اجتماعی جهانی را تا سال 2025 تشکیل می‌دهد، انجام شود.

طبق این گزارش با عنوان «چرا خرید به یک انقلاب اجتماعی تبدیل می‌شود»، تجارت اجتماعی به این معناست که کل تجربه خرید یک فرد – از کشف محصول تا فرایند تسویه‌حساب – در یک پلتفرم رسانه‌ اجتماعی اتفاق می‌افتد. کمتر از دوسوم (64 درصد) از کاربران رسانه‌های اجتماعی مورد بررسی گفتند که در سال گذشته یک خرید تجارت اجتماعی انجام داده‌اند که اکسنچر تخمین می‌زند منعکس‌کننده نزدیک به دو میلیارد خریدار اجتماعی در سراسر جهان است.

همه‌گیری نشان داد که مردم تا چه اندازه از پلتفرم‌های اجتماعی به‌عنوان نقطه ورود برای هر کاری که می‌شود آنلاین انجام ‌داد – اخبار، سرگرمی و ارتباطات – استفاده می‌کنند. رابین مرداک، رهبر صنعت نرم‌افزار و پلتفرم جهانی در اکسنچر، در بیانیه‌ای گفت: «افزایش مداوم زمان صرف‌شده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که چقدر این پلتفرم‌ها در زندگی روزمره ما ضروری هستند. آنها در حال تغییر شکل دادن به نحوه خرید و فروش مردم هستند و به پلتفرم‌ها و برندها فرصت‌های جدیدی برای تجربیات کاربر و جریان‌های درآمد ارائه می‌دهد.»

این می‌تواند خبر خوبی برای خرده‌فروشان و برندها باشد. در حالی که این فرصت برای مشاغل بزرگ قابل توجه است، افراد و برندهای کوچک‌تر نیز می‌توانند از اکسنچر استفاده کنند. بیش از نیمی (59 درصد) از خریداران اجتماعی مورد بررسی گفتند که احتمال بیشتری دارد که از طریق تجارت اجتماعی از کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط حمایت کنند تا زمانی که از طریق وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک خرید می‌کنند.

علاوه بر این، طبق گفته اکسنچر، 63 درصد گفتند که احتمال بیشتری دارد دوباره از همان فروشنده خرید کنند.
در حالی که این یک نکته مثبت است، برخی از کاربران نگران حریم خصوصی و حفاظت از داده‌ها هستند. نیمی از کاربران رسانه‌های اجتماعی که مورد بررسی قرار گرفتند، گفتند که خریدهای تجارت اجتماعی به‌درستی محافظت یا بازپرداخت نمی‌شوند و اعتماد بزرگ‌ترین مانع برای پذیرش آن است؛ همان مشکلی که تجارت الکترونیک در ابتدا درگیر آن بود.

الیور رایت، مدیر کالاها و خدمات مصرفی جهانی در اکسنچر اضافه کرد: «کسانی که هنوز از تجارت اجتماعی استفاده نکرده‌اند، می‌گویند یکی از دلایل عقب ماندن آنها عدم اعتماد به اصالت فروشندگان اجتماعی است، در حالی که کاربران فعال تجارت اجتماعی به سیاست‌های ضعیف در زمینه بازگشت، بازپرداخت و مبادله به عنوان زمینه‌ای برای بهبود اشاره می‌کنند. اعتماد موضوعی است که غلبه بر آن به زمان نیاز دارد، اما فروشندگانی که بر این حوزه‌ها تمرکز می‌کنند موقعیت بهتری برای رشد سهم بازار خواهند داشت.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/m9qu
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.