رسانه اقتصاد نوآوری ایران

رؤیای کشورهای دیگر در چین به حقیقت پیوست

نگاهی به چند پلتفرم تجارت اجتماعی در چین؛ کشوری که پیشتاز این حوزه است

تجارت اجتماعی – همپوشانی خرید و اجتماع آنلاین – در چند سال اخیر در سطح جهانی مطرح شده است. افراد بیشتر و بیشتری خرید کالاهای آنلاین را انتخاب می‌کنند تا حدی به این دلیل که بیرون رفتن، خرید کردن و معاشرت فیزیکی برای اکثر مردم به معنای واقعی کلمه غیرممکن است و تا حدودی هم به دلیل تغییر چشم‌انداز رسانه‌های دیجیتال. مردم این کار را از طریق رسانه‌های اجتماعی انجام می‌دهند. این امر در هیچ کجا به اندازه چین صادق نیست.

ارزش بازار تجارت اجتماعی چین اکنون 350 میلیارد دلار است، یعنی حدود ده برابر بیشتر از ایالات متحده. تقریباً 350 میلیارد دلار در مقابل 36 میلیارد دلار. میزان رشد بازار تجارت اجتماعی در چین بین سال‌های 2018 تا 2021، 90 درصد بوده است و پیش‌بینی می‌شود امسال 24 درصد دیگر نیز رشد کند.

سهم کل فروش تجارت الکترونیکی از طریق تجارت اجتماعی در چین 7 درصد است. این رقم در حال حاضر در ایالات متحده 4 درصد است.


چرا چین در تجارت اجتماعی پیشتاز جهان است؟


دلایل زیادی برای این امر وجود دارد. در اینجا دو مورد را شرح می‌دهیم.

یک؛ زیرساخت دیجیتال و شرکتی

دو شرکت تنسنت و علی‌بابا اکوسیستم‌های دیجیتالی ایجاد کرده‌اند که 90 درصد تجارت الکترونیک، 85 درصد استفاده از رسانه‌های اجتماعی و 85 درصد از بازار پرداخت آنلاین در چین را در اختیار دارند. این خدمات در سطحی یکپارچه شده‌اند که سازمان‌هایی مانند فیس‌بوک، آمازون و پی‌پل فقط می‌توانند رؤیای آن را داشته باشند.

این امکان کاملاً وجود دارد که در یک فید اجتماعی خصوصی بچرخید، یک محصول جذاب ببینید و ظرف چند لحظه آن را سفارش دهید، پرداخت کنید و در راه تحویل باشد.

دو؛ فرهنگ

پخش زنده و برنامه‌های ویدئویی موبایل در چین بسیار سریع‌تر از جاهای دیگر محبوبیت پیدا کردند. کاربران در چین از ابتدا به منظور سرگرمی، بازی، برقراری تماس اجتماعی و صرفاً کشتن زمان بعد از کار (طبق تحقیقات ارائه‌شده توسط دانشگاه هنگ‌کنگ) با پخش زنده/ لایو استریم در تعامل هستند؛ امری که اخیراً توسط برندها مورد استفاده قرار گرفته است.

پلتفرم‌هایی مانند ایژیبو، یینگکه و وای‌وای به طور خاص در هسته خود برای تعامل بین مخاطب و میزبان طراحی شده‌اند، در حالی که این مورد اخیراً در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی بین‌المللی رواج یافته است. این امر مهم است، زیرا یک پایه فرهنگی قوی ایجاد کرده که تجارت اجتماعی می‌توانست بر آن بنا شود.


تجارت اجتماعی در سال 2022 به کجا می‌رود؟


در چند سال گذشته KOL (Key Opinion Leaders) در دنیای تجارت اجتماعی حکمرانی کرده‌اند. در حالی که آنها هنوز نفوذ قابل توجهی دارند، همه‌چیز بوی تغییر می‌دهد.

ظهور KOC

رونق در زمان صرف‌شده برای پلتفرم‌های پخش زنده، اکنون با تمایل دیرینه مصرف‌کنندگان چینی به تحقیق کامل درباره محصولات و توصیه‌های بسیار ارزشمند محصولات از سوی سایر خریداران تلاقی می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که مورد دوم به طور قابل توجهی بیشتر از توصیه‌های KOLها ارزش دارد.

KOCها (Key Opinion Customer) پخش‌کننده‌های برنامه‌های زنده، سازنده ویدئوهای کوتاه و میکروبلاگرهایی هستند که ظاهراً مصرف‌کنندگان عادی هستند، نه افراد مشهور. فقط افراد عادی به جای فروش یک سبک زندگی و محصولات همراه آن – کاری که KOL‌ها می‌کنند – به طور خاص بر بازنمایی یا بررسی محصولات از نقطه‌نظر غیروابسته و عینی تمرکز می‌کنند.

مخاطبان آنها اغلب بسیار کمتر از مخاطبان KOLها هستند و تا حدی شامل آشنایان و دوستان واقعی می‌شود. آنها تجارت اجتماعی را در سطح جامعه هدایت می‌کنند و طرفداران برند محلی برای عصر دیجیتال هستند. با افزایش مداوم آنها در سال 2022، KOC‌ها فرصتی برای دستیابی به عمق بیشتر (نه وسعت) به کمپین‌ها ارائه می‌دهند.


پنج کانال برتر برای تجارت اجتماعی در سال 2022


ژیاهونگشو (قرمز)

«قرمز» شاید مهم‌ترین بازیگر در بازار تجارت الکترونیک چین در پنج سال گذشته، به عنوان یک پیشگام در تجارت اجتماعی وارد صحنه شد. برای اولین بار به دلیل بررسی‌های قابل اعتماد و معتبر محصولاتی که مخاطب آنها زنان بود، شهرت پیدا کرد؛ لوازم آرایشی، مد و زیبایی.

قرمز اکنون با بیش از 300 میلیون کاربر که 80 درصد آنها زن هستند، اما تعداد کاربران مرد نیز به‌سرعت در حال افزایش است، یک شاهکار گسترده از ادغام رسانه‌های اجتماعی و خرده‌فروشی است. نوامبر امسال، پس از ارزیابی 20 میلیارد دلاری، 500 میلیارد دلار سرمایه جذب کرد.

مزیت‌های کلیدی:

  • یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های پخش زنده و وی‌لاگینگ (vlogging).
  • معیارهای تعاملی بالا؛ کاربران به طور متوسط 40 دقیقه از روز را در برنامه صرف می‌کنند.
  • سرمایه‌گذاری مشترک توسط تنسنت و علی‌بابا، یکپارچگی با وی‌چت و علی‌پی.
  • به برندها اجازه می‌دهد تا علاقه کاربران را با محتوا جلب کنند.
  • پخش زنده با تائوبائو یکپارچه شده است.

وی‌چت

«وی‌چت» ابربرنامه‌ای که هر کسی که چیزی در مورد چین می‌داند، با آن آشناست، در دو سال گذشته به‌سرعت تجارت اجتماعی خود را گسترش داده است و اکنون بستری از تجارت اجتماعی کاملاً یکپارچه را ارائه می‌دهد.

مزیت‌های کلیدی:

  • اول و مهم‌تر از همه یک برنامه اجتماعی است، به این معنی که سطح بالایی از اتحاد با دوستان، خانواده و محل کار در آن وجود دارد.
  • تقریباً همه در چین به صورت روزانه از آن استفاده می‌کنند.
  • ویژگی جدید «کانال‌ها»ی پخش زنده و وبلاگ‌نویسی ویدئویی را فعال می‌کند.
  • طیف وسیعی از مینی‌برنامه‌های قابل تنظیم در وی‌چت وجود دارد که می‌توانند به کانال‌ها و حساب‌های رسمی به سبک میکرووبلاگ مرتبط شوند.
  • ادغام با وی‌چت‌پی، دومین روش پرداخت آنلاین پرکاربرد در چین.

تائوبائو/ تی‌مال (گوانگ گوانگ)

غول‌های تجارت الکترونیک که هر دو متعلق به علی‌بابا هستند، از زمان شروع همه‌گیری کووید 19 به طور کامل وارد عرصه تجارت اجتماعی شدند. محصول ترکیبی تجارت اجتماعی آنها با نام گوانگ گوانگ شناخته می‌شود و به طور یکپارچه در هر دو برنامه قابل استفاده است.

مزیت‌های کلیدی:

  • سهم بازار بزرگ؛ برای مثال لی جیاکی، پادشاه رژ لب، به لطف تجارت اجتماعی در تائوبائو به فردی مشهور تبدیل شده است.
  • پلتفرم مخصوص خرده‌فروشی؛ کاربران به قصد خرید آنجا هستند، نه صرفاً معاشرت.
  • یک تقویم کامل از رویدادهای فروش ویژه.

پیندودو

پیندودو خرید گروهی بین دوستان و آشنایان را تسهیل می‌کند. بیش از 500 میلیون خریدار آن با خرید به عنوان بخشی از یک تیم‌، به تخفیف‌های ویژه دسترسی پیدا می‌کنند.

مزیت‌های کلیدی:

  • دارای پاداش ورود روزانه برای کاربران.
  • برندهای بین‌المللی محبوب در آن هستند.
  • از طریق محدودیت‌های زمانی برای ایجاد تیم، تا حدودی بازی‌سازی شده است.
  • دارای مینی‌گیم‌های داخلی برای حفظ بقا

ویبو

ویبو دایناسوری است که حاضر به مردن نیست. در کمال تعجب تحلیلگران، حتی با ظهور پلتفرم‌های جدید و خلاقانه رسانه‌های اجتماعی، مزیت رقابتی خود را حفظ کرده است. در سال 2020، ویبو با راه‌اندازی عملکرد مدیریت تجارت الکترونیک خود، به یک پلتفرم تجارت اجتماعی واقعی تبدیل شد.

مزیت‌های کلیدی:

  • طول عمر؛ بارها و بارها ثابت شده است که اینجاست تا بماند.
  • کاربران از هر جمعیتی و در سراسر کشور.
  • ارتباط آسان برند و مشتری.
لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/s5ak
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.