رسانه اقتصاد نوآوری ایران

عواقب یک شکست

آینده مبهم مسابقات اورواچ لیگ شرکت اکتیویژن بلیزارد که فروش این شرکت به مایکروسافت را تحت‌الشعاع خود قرار داده است

زمان مطالعه: 2 دقیقه

«بابی کوتیک»، مدیرعامل اکتیویژن بلیزارد در سال ۲۰۱۶ در رویداد سالانه این شرکت از بازی‌های ویدئویی ورزشی خود رونمایی کرد. در آن رویداد تعداد انگشت‌شماری از میلیاردرهای کسب‌وکارهای ورزشی و فعالان حوزه تجارت بازی‌های ویدئویی رقابتی یا ورزش‌های الکترونیکی حضور داشتند. آنجا بود که ایده راه‌اندازی لیگی برای رقابت تیم‌ها مطرح شد. این تیم بعدها اورواچ لیگ نام گرفت.

این لیگ آنلاین شبیه لیگ‌های سنتی بوده و طرفداران می‌توانند مسابقات زنده آنلاین را از مانیتورهای بزرگ در میادین شهر تماشا ‌کنند. طرفداران حتی می‌توانند تی‌شرتی با لوگوی تیم مورد علاقه‌شان بپوشند و در خیابان شادی کنند. در آن زمان، بسیاری از کسب‌وکارها مشتاق بودند که وارد ورزش‌های الکترونیکی شوند، زیرا راهی برای جذب نسل جوانی بود که مانند نسل قبل علاقه چندانی به تماشای تلویزیون یا ورزش‌های سنتی نداشتند.

برای کوتیک که نزدیک به یک دهه هدایت اکتیویژن بلیزارد را بر عهده داشت، ورزش‌های الکترونیکی یکی از نقاط قوت چشم‌اندازش برای آینده شرکت بود. کوتیک می‌خواست اکتیویژن بلیزارد چیزی بزرگ‌تر از یک توسعه‌دهنده و ناشر بازی باشد و قصد داشت شرکتش را به یک غول رسانه‌ای تبدیل کند. اورواچ لیگ بزرگ‌ترین و گران‌ترین طرحی بود که تابه‌حال برای ورزش‌های الکترونیکی صورت گرفته بود. اما خیلی زود زیر بار جاه‌طلبی‌های کوتیک به شکست نزدیک شد. کوتیک هیچ‌گاه نپذیرفت که مدل کسب‌وکاری اورواچ لیگ مشکل دارد و همین مسیر اشتباه را ادامه داد.

اما این افتخارات فقط تا پنج فصل ادامه داشت. در این فصل اورواچ لیگ مانند پوست تخم‌مرغ شکننده شده است. هیچ اسپانسری برای فصل پنجم لیگ که از اوایل ماه می آغاز شد، وجود ندارد. پنج مدیر ارشد اکتیویژن بلیزارد از زمان شروع لیگ این شرکت را ترک کرده یا به بخش‌های دیگر منتقل شده‌اند و پخش و تولید رویداد به شخص ثالث واگذار شده است. به نظر می‌رسد کوتیک هم قصد دارد پس از نهایی‌شدن معامله مایکروسافت و اکتیویژن بلیزارد از سمت خود کناره‌گیری کند. لازم به ذکر است که مایکروسافت قصد دارد شرکت اکتیویژن بلیزارد را با مبلغ ۶۹ میلیارد دلار خریداری کند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/r4m6
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.