کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

«بایدو» یک صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر 145 میلیون دلاری برای هوش مصنوعی راه‌اندازی می‌کند

جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی رویترز حاکی از آن است که غول جست وجوی چینی بایدو (Baidu) در حال راه‌اندازی یک صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر 1 میلیارد یوانی (145 میلیون دلاری) برای حمایت از استارتاپ‌های مبتنی بر فناوری ساختارشکن هوش مصنوعی است.

از آن‌جا که طی چند ماه اخیر، فناوری هوش مصنوعی به لطف روی کار آمدن مدل هوش مصنوعی مولد چت جی‌پی‌تی (ChatGPT) شرکت اوپن ای‌آی (Open AI) تحت حمایت مایکروسافت و موفقیت چشم‌گیر آن طی همین مدت کوتاه، به شدت بر سر زبان‌ها افتاده و بسیاری از غول‌های فناوری جهان از جمله گوگل را بر آن داشته تا محصولات و مدل‌های پیشنهادی خود را برای رقابت در بازار معرفی کنند، شرکت‌های فناوری چینی نیز سعی دارند از این قافله عقب نمانده و در چهارچوب مقررات نظارتی موجود تا جایی که می‌توانند برای حمایت از مدل‌های هوش مصنوعی و استارتاپ‌های ارائه دهنده آن‌ها بکوشند.

بایدو با راه‌اندازی این صندوق سرمایه‌گذاری 145 میلیون دلاری قصد دارد با پشتیبانی و سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌های متمرکز بر محتوای تولید شده توسط برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی یکی از شرکت‌‌های پیشرو در حوزه هوش مصنوعی باشد.

این شرکت همچنین برای چت‌بات ارنی (ERNIE) خود (یک محصول خدمات ربات چت هوش مصنوعی توسعه یافته توسط شرکت بایدو ) یک رقابت نیز به راه انداخته که به توسعه‌دهندگان و ارائه‌دهندگان اپلیکیشن‌های مبتنی بر مدل زبانی بزرگ (LLM) این فرصت را می‌دهد تا این محصول را در  محصولات خود ادغام کرده یا از آن در ساخت اپلیکیشن‌های خود استفاده کنند.

گزارشی که هفته گذشته منتشر شده نشان می‌دهد که از سال 2020 میلادی تا به امروز چیزی در حدود 80 درصد از شرکت‌ها و موسسات چینی مدل‌های زبان بزرگ خود را راه‌اندازی کرده‌اند و طی سال جاری نیز راه‌اندازی این قبیل محصولات در چین به حدی افزایش داشته که از ایالات متحده آمریکا نیز پیشی گرفته است.

ارنی محصول خدمات ربات چت هوش مصنوعی بایدو است که از سال 2019 میلادی در دست توسعه بوده و در نهایت در ماه مارس امسال توسط این شرکت به صورت رسمی رونمایی شده است. غول تجارت الکترونیک چینی علی بابا (Alibaba Group Holding Ltd) نیز دیگر شرکتی است که امسال به سرعت  سعی کرده رویکرد خود نسبت به فناوری هوش مصنوعی را تقویت کرده و با معرفی مدل زبان بزرگ خود در عرصه رقابت خودنمایی کند.

این روند و استقبال بی‌نظیر از هوش مصنوعی و مدل‌های زبان بزرگ باعث شده تا دولت چین نیز همانند بسیاری از دولت‌های دیگر در سراسر جهان در خصوص چالش‌های هوش مصنوعی و محصولات مولد مبتنی بر آن احساس خطر کرده و اقدام به تدوین یک‌سری چهارچوب‌‌های رگولاتوری برای کنترل آن کند. پیش‌نویس مقررات پیرامون استفاده از هوش مصنوعی توسط چین در ماه آوریل نیز دقیقاً به همین دلیل بوده است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/1251
منبع رویترز
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.