رسانه اقتصاد نوآوری ایران

فعلاً دست‌مان به جایی بند نیست!

ایرانی‌ها و صرافی‌های خارجی

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

سومین صرافی بزرگ دنیا با دو زیربرند بین‌‌المللی و آمریکایی، اعلان ورشکستگی کرد. اینکه چه دلایلی باعث شد تا این صرافی به چنین روزی دچار شود، در حال حاضر مهم نیست. مطلبی که اهمیت دارد این است که برای ایرانیانی که در این صرافی دارایی داشتند، عملاً هیچ امکان پیگیری حقوقی و دریافت دارایی وجود ندارد.

شرکتی که ذیل فصل 11 قوانین شرکتی آمریکا، اعلان ورشکستگی کند، نیاز به پیگیری‌های حقوقی از جمله انتخاب امین اموال، مذاکره با طلبکاران و بستانکاران و… خواهد داشت تا در صورت امکان تنها بخشی از دارایی‌ها از محل اموال وصول شود.

مسلماً این امکان برای مالکان ایرانی با توجه به قوانین و شروط استفاده از خدمات مندرج در صرافی اف‌تی‌ایکس وجود ندارد. حتی اگر شروط استفاده از خدمات این صرافی به ایرانیان نیز اجازه استفاده می‌داد، فرایندهای حقوقی و هزینه‌های پیگیری آن چنین اجازه‌ای برای کاربران ایرانی فراهم نمی‌کرد.

تمامی صرافی‌های خارجی مشمول چنین بندی بر اساس قوانین کشور محل فعالیت هستند. به‌عنوان مثال کوینکس که یک صرافی ثبت‌شده در هنگ‌کنگ تلقی می‌شود نیز تحت همین قوانین فعالیت می‌کند. فصل 11 قانون شرکت‌ها در هنگ‌کنگ برگرفته از قوانین شرکت‌ها در آمریکاست. بنابراین در صورتی که این شرکت نیز اعلان ورشکستگی کند، عملاً دارایی‌های ایرانیان فعال در این بستر نیز از بین خواهد رفت. مهم‌تر آنکه بر اساس قوانین شرکتی در هنگ‌کنگ، قانون نمونه آنسیترال در خصوص ورشکستگی فرامرزی مورد پذیرش قرار نگرفته است.

خلاصه آنکه معاملات و نگهداری دارایی در پلتفرم‌های خارجی، برای ایرانیان بیش از هر جای دیگری در دنیا مخاطره داشته و در صورت بروز کلاهبرداری یا هر گونه مشکل یا حتی بلوکه‌شدن اموال، ناشی از قوانین تحریمی، هیچ مسیر سهل‌الوصولی برای پیگیری‌های حقوقی آن وجود نخواهد داشت.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/pp71
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.