کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

فین‌تک‌ها تکه پنهان کوه یخ هستند

رویداد سکوی پرتاب فین‌تک در مرکز رویدادهای 100 استارتاپ برگزار شد

سه‌شنبه، ۲۱ دی‌ماه، بیست‌وپنجمین رویداد از سری رویدادهای ۱۰۰ استارتاپ با عنوان «سکوی پرتاب فین‌تک» برگزار شد. ۱۰۰ استارتاپ و مجموعه مدیریت ثروت ستارگان در این رویداد میزبان هشت گروه از ایده‌پردازانی بودند که پس از غربالگری‌های انجام‌شده برای ارائه ایده‌های فین‌تکی خود و توضیح همه جنبه‌های ایده به این رویداد آمده بودند.

پس از ارائه هر گروه، داوران رویداد، نظرات نهایی خود را اعلام و در نهایت سرمایه‌گذاران حاضر در رویداد، بهترین ایده‌ها را برای حمایت و سرمایه‌گذاری انتخاب کردند.

در این رویداد همچنین پنل سرمایه‌گذاری برگزار شد و حاضران در این پنل وضعیت فعلی فین‌تک و آینده آن را به بحث گذاشتند.

مدیریت این پنل را رضا قربانی، عضو هیئت‌مدیره سازمان نصر تهران بر عهده داشت و حسین عبده‌تبریزی، کارشناس مالی؛ مهدی شریعتمدار، رئیس هیئت‌مدیره انجمن فین‌تک؛ تیم لطیف، رئیس هیئت‌مدیره مکس و محمدرضا نظری، عضو هیئت‌مدیره مجموعه ثروت ستارگان از سخنرانان این پنل بودند.

هر فرایند مالی، فین‌تک نیست
رضا قربانی پنل سرمایه‌گذاری را با سؤال از مهدی شریعتمدار درباره ماهیت اکوسیستم فین‌تک آغاز کرد. رئیس هیئت‌مدیره انجمن فین‌تک عنوان کرد: «این اکوسیستم فوق‌العاده جوان و سریع است.

در این حوزه ما پی‌تک، لندتک، بازار سرمایه، پراپ‌تک و حوزه‌های دیگر را داریم و حوزه رمزارز هم در چند سال اخیر اضافه شده و به‌شدت فعال است، اما متأسفانه رگولاتور فقط توانسته در حوزه پی‌تک هماهنگ باشد و در سایر حوزه‌ها به‌شدت دچار چالش هستیم؛ در حالی ‌که به لحاظ حجم گردش، فین‌تک به‌طور عام بزرگ‌ترین بخش بازار است و البته به‌دلیل ماهیتش پرریسک‌ترین بازار هم است.»

در ادامه تیم لطیف، رئیس هیئت‌مدیره مکس شرحی از فعالیت‌های این شرکت داده و عنوان کرد: «در هلدینگ مکس ما کار را از دو سال پیش شروع کردیم. بنده بنیان‌گذار ازکی هستم و مدیرعاملش بودم. ازکی یکی از چند استارتاپی است که در حوزه سرمایه‌گذاری شروع به فعالیت کرد.

هدف ما این بود که بتوانیم ارزش‌افزوده‌های دیگری برای کارآفرینان به وجود آوریم. تجربه ما در فین‌تک شامل حوزه‌های مختلف می‌شود. خدمات بیمه آنلاین، همچنین لندتک و کریپتوکارنسی از جمله فعالیت‌های ماست. در کشور ما، برای نوآوری به قدرت فروش نیاز داریم و ما توانستیم سهمی از بازار را به خودمان اختصاص دهیم.

تیم فوق‌العاده خوبی داریم، ادغام ازکی و بیمیتو کمک زیادی به هر دو شرکت کرد و از جمله تجربه‌های ناب کار تیمی در ایران بود. البته ما در این مسیر با چالش‌های جدی نیز روبه‌رو بوده‌ایم.»

او ادامه داد: «به‌هرحال همواره در مسیر تغییر بازار، بازیگران سنتی احساس خطر کرده و در مورد کار ما بازیگرانی مانند بیمه‌ها و نماینده‌هایشان با این نگرانی مواجه بودند.

موضوع اینجاست که در ایران رویه بر خلاف جهان اتفاق افتاد؛ یعنی مثلاً زمانی که علی‌بابا یا اسنپ وارد عرصه شدند، به‌تدریج بازیگران قبلی از عرصه کنار گذاشته شدند، اما در جهان این‌طور نیست که وقتی بازار به سمت نوآوری برود، بازیگران سنتی حذف شوند. خدمات بیمه آنلاین وجود دارد و نماینده‌های بیمه‌ای هم فعال هستند.

پس این نگرانی می‌تواند کاملاً برطرف شود. ضمن اینکه خدمات بیمه‌ای آنلاین در ایران نشان داد که مردم با این خدمات به بیمه نزدیک‌تر می‌شوند و حتی دانش بیمه‌ای آنها بیشتر می‌شود. مقایسه و داشتن بانک اطلاعاتی در مورد هر کدام از بیمه‌ها می‌تواند قدرت انتخاب دقیقی به مشتریان بدهد و ما توانستیم این بانک اطلاعاتی را در اختیار کاربران قرار دهیم.»

سخنران بعدی این پنل، محمدرضا نظری، عضو هیئت‌مدیره مجموعه ثروت ستارگان بود. این شرکت قبلاً زیرمجموعه بنیاد برکت بود و در ادامه به‌طور تخصصی وارد عرصه فین‌تک شد.

نظری در رابطه با حوزه فین‌تک توضیح داد: «ما همیشه در تعاریف مشکل داریم. به قول معروف فرق بین توسعه‌یافتگی و عقب‌افتادگی در تقدم و تأخر تعاریف است، اما در حوزه فین‌تک برعکس است، یعنی عرصه‌ای است که تعاریف به‌صورت تجربی و حین روند پیشرفت شکل می‌گیرد و این قانون‌‌گذار است که باید پابه‌پای این تعاریف جدید پیش برود و خود را با آن تنظیم کند و قانون‌های کهنه را کنار بگذارد.

البته ما نباید هر فرایند مالی را با حوزه فین‌تک اشتباه بگیریم و فکر کنیم تمامی استارتاپ‌ها کار تسهیل خرید را انجام می‌دهند. هر سامانه مالی فین‌تکی نیست. فین‌تک امکان توسعه و ارتقای سطح بازار را دارد. فین‌تک‌ها تکه پنهان کوه یخ هستند.

ما در هلدینگ‌مان آخرین شرکت بانکی هستیم که به فکر تأسیس افتادیم. همان بدنه سنتی به این نتیجه رسیدند که اگر قرار باشد مشتری را افزایش داده و رقابت کنند، لاجرم باید به سمت فین‌تک حرکت کنند. از دوره جنینی شروع نکردیم و با خرید ثروت ستارگان ناگهان صاحب یک فرزند ۱۶ قلو شدیم.»

به‌دنبال آموزش رگولاتور باشید
حسین عبده‌تبریزی صحبت‌های خود را به‌عنوان کارشناس مالی و حوزه فناوری ارائه داد. عبده‌تبریزی بر خلاف سایر سخنرانان تعامل با رگولاتور را نه در کاهش نقش رگولاتور، بلکه در تبدیل آن به یک رگولاتور آگاه می‌دید و عنوان کرد: «در حوزه فین‌تک دوستان چالش‌ها را در دو حوزه می‌بینند که یک سوی آن رگولاتور است و سوی دیگر آن هم بازیگران سنتی؛ اما واقعیت این است که در عرصه سنتی و فناوری هر دو بخش مکمل یکدیگر هستند و مثلاً اگر ما مفهوم بانکداری را نداشتیم یا مفهوم تأمین آتیه، نمی‌توانستیم تکنولوژی را هم در این بسترها سوار کنیم؛ بنابراین این سطوح مکمل یکدیگر هستند، نه رقیب هم.»

او با اشاره به وضعیت فعلی حوزه رمزارزها و تبدیل آن به یک دارایی و کسب درآمد، آن را در ادامه وضعیت بازار سرمایه و بازار مسکن در ایران تلقی کرد و توضیح داد: «در بازار سرمایه هر زمان معجزه‌ای اتفاق بیفتد، باید از آن ترسید. دو سه سال پیش که منتقد وضع بازار بودیم، خیلی فحش خوردیم.

الان ۵۰ درصد تورم داریم و بازار حرکت نمی‌کند و خب واضح است که بازدهی را پیش‌خور کرده‌ایم. در خصوص بانک‌ها نیز با بحران سودهای بانکی مواجه بودیم. در همه جای دنیا بانک‌ها سود منفی پرداخت می‌کنند و بانک‌ها برای ارتزاق به ‌جای کسب درآمد از سود به سمت کارمزد رفتند.

هیچ بانکی در جهان نیست که برای حتی یک پرینت حساب هم کارمزد نگیرد. کارمزدها خیلی جدی شده و بازار رقابت هم این اجازه را نمی‌دهد که با نرخ سود بانک ارتزاق کنند. در ایران هم ما در حال حرکت به همین سمت هستیم.»

او تأکید کرد: «موضوع اینجاست که رمزارزها نباید وسیله انباشت سرمایه باشند و شبیه زمین و طلا عمل کنند. وگرنه همان بحران‌هایی را که در نظام بانکی یا مسکن داشته‌ایم، در این بازار هم خواهیم داشت.»

سرمایه‌گذاری 3.2 میلیارد تومانی روی استارتاپ‌های برگزیده
در بخش دیگری از این مراسم هشت تیم، کسب‌و‌کار خود را ارائه دادند و در دو مرحله داوری انجام شد. در بخش ابتدایی این رویداد؛ ناصر حکیمی، معاون سابق فناوری بانک مرکزی به سخنرانی پرداخت و پس از آن تیم‌ها با حضور داوران به ارائه ایده‌های خود پرداختند.

ایده‌های نوآورانه و استارتاپ‌های فعال در حوزه تکنولوژی مالی از ۷ آبان تا ۱۷ دی‌ماه فرصت داشتند تا از طریق سایت ۱۰۰ استارتاپ در رویداد سکوی پرتاب فین‌تک شرکت کنند. تک ونچرز، مرکز نوآوری مالی خدمات انفورماتیک، مجموعه نوبیتکس و مجموعه جیبیت از دیگر همراهان این رویداد بودند.

صابر صیادی، مشاور توسعه کسب‌وکار مجموعه ثروت ستارگان؛ امیرحسین راد، مدیرعامل مجموعه نوبیتکس؛ امیرحسین قادری‌عابد، مدیرعامل مجموعه تک ونچرز؛ رضا کلانتری‌نژاد، هم‌بنیان‌گذار مجموعه هم‌آوا؛ مصطفی طهماسبی، مدیرعامل مجموعه ثروت ستارگان؛ ناصر غانم‌زاده، مدیرعامل مجموعه نیوُ؛ میثم زرگرپور، مدیرعامل مجموعه پادکست ۱۰ صبح و بهنام انبارلویی، مدیر سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان برکت از داوران این رویداد بودند.

در پایان رویداد سکوی پرتاب فین‌تک، با سرمایه‌گذاری 3.2 میلیارد تومان روی تیم‌های برنده در حوزه فین‌تک؛ تیم‌های «نیوکاش» با جذب سرمایه قطعی یک میلیارد تومان، «بلاکچین بلورین» با جذب سرمایه 1.2 میلیارد تومان به‌صورت Dua diligence و با برگزاری جلسه‌ای با سرمایه‌گذار، «همسو» و «استاکصرف» نیز هر کدام با جذب سرمایه ۵۰۰ میلیون تومان به‌صورت Dua diligence، برنده این رویداد معرفی شدند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/zdur
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.