قانون‌گذاران بریتانیا مانع قرارداد مایکروسافت و اکتیویژن بلیزارد شدند / ضربه کاری به مایکروسافت

زیرا نگران انحصاری‌شدن حوزه بازی‌های ابری هستند.

زمان مطالعه: 2 دقیقه

ناظر ضد انحصار بریتانیا روز چهارشنبه ۲۶ آوریل اعلام کرد به دلیل نگرانی در مورد عواقب قرارداد مایکروسافت و اکتیویژن بلیزارد، مانع از انجام آن خواهد شد. بر اساس اظهارات این ناظر، تصاحب بازی‌های اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت باعث از بین رفتن رقابت در حوزه بازی‌های ابری خواهد شد. شکست این معامله ۶۹ میلیاردی ضربه بزرگی به مایکروسافت، غول فناوری خواهد زد، زیرا مدت‌هاست در حال تلاش برای به دست آوردن حمایت و متقاعد کردن دیگران برای جوش‌خوردن این معامله است. سازمان رقابت و بازار بریتانیا در این رابطه اعلام کرده که مایکروسافت نتوانست نگرانی‌های مرتبط با انحصاری‌شدن بازار بازی‌های ابری را رفع کند و ادغام اکتیویژن بلیزارد با مایکروسافت، رشد این بازار را متوقف می‌کند.

لازم به ذکر است بازی‌های ابری گیمرها را قادر می‌سازد تا از راه دور و بدون نیاز به خرید کنسول‌های گران‌قیمت، به محتوا دسترسی داشته باشند. در واقع بازی ابری روشی برای انجام بازی‌های ویدئویی است که با استفاده از سخت‌افزار از راه دور انجام می‌شود و نقش سرورهایی را بازی می‌کنند که متعلق به یک شرکت هستند.

این سازمان بیان می‌کند: «مایکروسافت یک بازیگر قوی در بازار بازی‌های ابری است و تصاحب بازی‌های اکتیویژن بلیزارد از لحاظ تجاری به سود این شرکت خواهد بود و می‌تواند از این طریق موقعیت خود را در بازار تقویت و تثبیت کند.»
سازمان رقابت و بازار بریتانیا می‌افزاید: «انجام این معامله و اجازه‌دادن به مایکروسافت برای داشتن چنین جایگاهی، به تضعیف نوآوری منجر می‌شود. این اقدام آینده بازار بازی‌های ابری را نیز تغییر می‌دهد و از رشد آن جلوگیری می‌کند.»
مایکروسافت مدت‌هاست تلاش می‌کند این نگرانی‌ها را رفع کند و حتی پیشنهادهایی را هم در این راستا ارائه داده بود. اکنون مایکروسافت تصمیم این نهاد رگولاتور را به‌شدت مورد انتقاد قرار داده و معاون و رئیس این شرکت، برد اسمیت در این باره اظهار می‌دارد: «این تصمیم، مسیر درستی برای رسیدگی به نگرانی‌هایی که در مورد بازار رقابتی وجود دارد، نیست. این تصمیم نشان‌دهنده درکی ناقص از این بازار است.»

اسمیت می‌گوید هنوز به این معامله پایبند است و می‌خواهد به تصمیم سازمان رقابت و بازار بریتانیا اعتراض کند.
بابی کوتیک، مدیرعامل اکتیویژن بلیزارد نیز در ایمیلی به کارکنان خود گفته است حکمی که سازمان بازار و رقابت صادر کرده، فاصله زیادی از تصمیم نهایی آنها در مورد این معامله دارد و اکتیویژن بلیزارد می‌تواند با این تصمیم مخالفت کند و البته این کار را خواهد کرد و اقدامات لازم در دست اجراست. کوتیک می‌گوید: «ما از درستی کار خود مطمئنیم، زیرا واقعیت‌ها و شواهد همین را نشان می‌دهند. اتفاقاً این معامله برای رقابت در بازار خوب است و با این تصمیم سازمان، سطح سرمایه‌گذاری، رقابت و اشتغال در سراسر صنعت بازی بریتانیا فروکش خواهد کرد.»

کوتیک می‌افزاید: «این ادغام یک فرایند پیچیده است و من تنها فردی نیستم که زیر فشار سخت‌ این مسیر قرار گرفته است. ما عادت کرده‌ایم کارها را خیلی سریع انجام دهیم و با سرعت به سمت اهداف خود حرکت کنیم. به همین دلیل، مشکلات و تأخیرهای مسیر این معامله برای ما دشوار است، اما ما همچنان روی انجام این معامله پافشاری خواهیم کرد، چون می‌دانیم این ادغام به نفع کارمندان هر دو شرکت، نیروی کار بریتانیا و گیمرهای سراسر جهان است.»
مایکروسافت در اوایل سال 2022 اعلام کرد قصد دارد اکتیویژن را به قیمت حدود 69 میلیارد دلار خریداری کند، اما این معامله در حال حاضر شکست خورده و هم سازمان‌های رگولاتوری و هم شرکت‌های بزرگ بازی‌سازی با آن مخالف هستند. حتی اگر مایکروسافت به تصمیم سازمان بازار و رقابت بریتانیا اعتراض کند، موانع دیگری بر سر راهش وجود دارد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/xrio
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.