کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

قانون بازارهای دیجیتال اجرایی شد / اتحادیه اروپا ۶ غول فناوری را مورد هدف قرار داد

قانون بازارهای دیجیتال (DMA)، گسترده‌ترین تلاش اتحادیه اروپا برای مهار قدرت شرکت‌های بزرگ فناوری، هفته گذشته اجرایی شد. هفته گذشته مهلت شش ماهه‌ای که اتحادیه اروپا به شرکت‌های فناوری داده بود، به پایان رسید و تاکنون آنها باید اقدامات لازم را برای تطبیق با این قانون انجام داده باشند. همچنین آنها باید اقداماتی را که در پیش گرفته‌اند و در قالب گزارش به کمیسیون اروپا داده‌اند، تشریح کنند.
 کمیسر تیری برتون در بیانیه‌ای گفت: «امروز نقطه عطفی برای فضای دیجیتال اروپایی ما است. قانون بازارهای دیجیتال، تعهدات دقیقی را مشخص می‌کند. همچنین امکان تحریم پلتفرم‌های آنلاین بزرگ را در صورت عدم رعایت این تعهدها فراهم می‌کند. ما ماه‌ها با غول‌های فناوری بحث و گفت‌وگو کردیم تا به آنها کمک کنیم خود را با قوانین جدید وفق دهند. در نتیجه این مذاکرات اکنون می‌توانیم تغییرات را در بازار مشاهده کنیم. رقبا می‌توانند اپ‌استورهای جایگزینی راه‌اندازی کنند، کاربران اروپایی کنترل بیشتری بر داده‌های خود دارند و اکنون به دلیل مقررات جدید، انتخاب‌هایی دارند که قبلاً نداشتند.»


به دنبال ایجاد فضایی برای رقابت منصفانه


قانون بازارهای دیجیتال (DMA) برای اولین‌بار در دسامبر ۲۰۲۰ پیشنهاد شد و توسط پارلمان و شورای اروپا در سپتامبر ۲۰۲۲ به تصویب رسید. هدف این قانون تقویت رقابت منصفانه و رسیدگی به میزان تسلط پلتفرم‌های بزرگ فناوری در اقتصاد دیجیتال است. این قانون به دنبال تنظیم پلتفرم‌های بزرگ فناوری و قدرتمند بازار با تحمیل تعهداتی مانند به الزام اشتراک‌گذاری داده‌ها، همکاری و شفافیت است تا زمینه بازی برای رقبای کوچک‌تر و قوی‌تر نوآوری تضمین شود.
شرکت‌هایی مشمول این قانون می‌شوند که پلتفرم اصلی در حوزه خود باشند. برای مثال موتورهای جستجو، فروشگاه‌های اپلیکیشن یا سرویس‌های پیام‌رسانی مشمول این قانون می‌شوند که بیش از ۴۵ میلیون کاربر فعال ماهانه و ده‌هزار کاربر تجاری سالانه در اتحادیه اروپا، درآمد سالانه حداقل ۷.۵ میلیارد یورو در منطقه اقتصادی اروپا و موقعیت با ثباتی در بازار داشته باشند.


کدام شرکت‌ها مشمول قانون بازارهای دیجیتال می‌شوند؟


در سپتامبر ۲۰۲۳، کمیسیون اروپا شش غول فناوری را مورد هدف قرار داد: آلفابت، آمازون، اپل، بایت‌دنس، متا و مایکروسافت. این شرکت‌ها ۲۲ پلتفرم اصلی را ارائه می‌دهند که با معیارهای قانون بازارهای دیجیتال تطابق دارند.
 نمودار زیر به طور خلاصه نشان می‌دهد که کدام پلتفرم‌ها و کدام سرویس‌ها از کدام شرکت‌ها در آینده مشمول قانون بازارهای دیجیتال خواهند شد.

در میان شش غول بزرگ فناوری، قانون ضد انحصار اتحادیه اروپا بر گوگل بیشترین نظارت را دارد. 8 سرویس این شرکت مشمول قانون بازارهای دیجیتال می‌شوند. همچنین باید توجه داشت که دامنه قانون بازارهای دیجیتال در طول زمان گسترش می‌یابد؛ زیرا امکان شناسایی شرکت‌های بیشتری وجود دارد که با شرایط این قانون همخوانی داشته باشند. چنانچه کمیسیون اروپا در حال بررسی بوکینگ. کام، بایت دنس و ایکس با معیارهای مذکور است.
 

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/jphb
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.