کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

قزاقستان شاید به جهنم ماینرها تبدیل شود

ناآرامی اخیر در قزاقستان و قطعی اینترنت ماینرها را نگران کرده است

سال گذشته، قزاقستان پس از ایالات متحده به دومین مرکز استخراج بیت‌کوین دنیا تبدیل شد. در ماه آگوست همان سال نیز، این کشور 18 درصد از «هش ریت» جهانی را به خود اختصاص داد.

پس از سرکوب این صنعت در پکن، ماینرهای چینی به سمت این کشور هجوم بردند. همین موضوع و علاقه‌مندی چینی‌ها به خرید مراکز داده قزاقستان، باعث افزایش 8 درصدی هش ریت این کشور در ماه آوریل سال گذشته میلادی شد.

محیط سیاسی پایدار و برق ارزان در این کشور باعث شده بود که ماینرها آن را بهشت صنعت ماینینگ بنامند. مالیات نسبتاً پایین، هزینه ارزان نیروی کار و تجهیزات قزاقستان از دیگر مزیت‌های این کشور برای صنعت ماینینگ هستند.

اما اخیراً به دلیل ناآرامی‌های این کشور، اینترنت قطع و مراکز داده خاموش شدند. خاموشی مراکز داده‌ای که برای تولید ارز دیجیتال استفاده می‌شوند، محاسبات جهانی بیت‌کوین را حدود 13 درصد کاهش داد. به همین دلیل برخی از ماینرهای بزرگ قزاقستان از تشدید مقررات ابراز نگرانی کرده‌اند و می‌گویند ممکن است قزاقستان دیگر مانند سابق پناهگاه بیت‌کوین نباشد.

آنها معتقدند که قطع اینترنت نگرانی‌های فزاینده‌ای در مورد ثبات و چشم‌انداز کسب‌وکارهای رمزارزی در این کشور ایجاد کرده است، زیرا نظارت شدیدتر دولت در پیش است.

با اینکه اکثر تولیدکنندگان رمزارز در قزاقستان اکنون فعال هستند، اما ماینرهای بزرگ این کشور می‌گویند که ممکن است از سرگیری فعالیت‌ها، مشکلاتی را برای صنعت ارزهای دیجیتال در حال رشد این کشور ایجاد کند.

برخی دیگر نیز می‌گویند که آنها یا مشتریان‌شان ممکن است به دنبال کشورهای دیگر برای از سرگیری فعالیت خود باشند. برای مثال ماینرهایی که برای استفاده از برق ارزان این کشور، از چین به قزاقستان نقل مکان کرده‌اند، به فکر رفتن به آمریکای شمالی یا روسیه هستند.

افزون بر این، دولت این کشور به دنبال وضع قوانین سختگیرانه‌تری در مورد ماینینگ است. از طرفی، مقامات دولت قزاقستان به دنبال کربن‌زدایی از اقتصاد هستند و ماینینگ کریپتو که عمدتاً از نیروگاه‌های زغال‌سنگ قدیمی تغذیه می‌شود، برای آنها دردسرساز است.

از طرف دیگر دولت در حال بررسی نحوه مالیات و تنظیم این صنعت عمدتاً زیرزمینی و تحت مالکیت خارجی‌هاست. دولت این کشور سال گذشته قصد داشت با ماینرهای ثبت‌نشده «خاکستری» که تخمین می‌زند دو برابر ماینرهای «سفید» یا رسمی و ثبت‌شده هستند، برخورد کند اما موفق نشد.

دین محمد متکنوف، یکی از بنیان‌گذاران شرکت استخراج رمزارز BTC KZ، گفته است که هجوم ماینرهای چینی، مشکلات ماینرهای داخلی را به علت افزایش مصرف انرژی بدتر کرده است. او تأکید کرده فعالان این صنعت ممکن است به دنبال مهاجرت به ایالات متحده و روسیه باشند و احتمالاً باید گفت توسعه و ثبات صنعت ماینینگ قزاقستان در خطر است.

متکنوف معتقد است که برق ناپایدار، تجارت را پیچیده کرده است. پیش‌بینی سود برای پرداخت قبوض برق و حقوق بسیار ناپایدار، این صنعت را به ورشکستگی نزدیک کرده و باعث شده ماینرها به فکر رفتن به کشورهایی باشند که از لحاظ حکومتی پایدارترند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/qr5x
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.