کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

قطع دسترسی بیش از 70 هزار کاربر در آمریکا به خدمات موبایل / خاموشی سراسری شبکه AT&T

به گزارش داون‌دیتکتور، بیش از ۷۰ هزار کاربر در سراسر ایالات متحده از قطعی شبکه شرکت AT&T در صبح پنجشنبه متأثر شدند و اینترنت و خدمات تلفن همراه آنها قطع شد و قادر به برقراری تماس، ارسال پیامک یا دسترسی به اینترنت نبودند. از هر دو مشتری این شبکه یک نفر با مشکلاتی مواجه شد. ۴۰ درصد از مشتریان هم سیگنال تلفن همراه خود را از دست دادند. بیشترین مناطقی که از این قطعی آسیب دیدند آستین، هیوستون، سن‌آنتونیو، ایندیاناپولیس، شیکاگو، آتلانتا، میامی، دالاس و شهر نیویورک بودند.

شرکت AT&T در بیانیه‌ای به تایم گفت: «برخی از مشتریان ما صبح پنج‌شنبه با قطعی خدمات بی‌سیم مواجه شدند. ما در تلاشیم تا هرچه سریع‌تر این خدمات را به آنها بازگردانیم. به مشتریان توصیه می‌کنیم تا زمان برقراری خدمات از وای‌فای استفاده کنند.» در ساعت ۹ و ۱۵ دقیقه صبح پنجشنبه ۷۴۳۰۰ قطعی گزارش شد، اما رفته‌رفته تعداد این گزارش‌ها کاهش یافت.

تقریباً ۱۱ ساعت پس از اولین گزارش‌های قطعی، شرکت اعلام کرد که خدمات را به همه مشتریان آسیب‌دیده بازگردانده است. AT&T پس از بازیابی خدمات در بیانیه دیگری گفت: «ما خدمات بی‌سیم را برای همه مشتریان آسیب‌دیده خود بازیابی کرده‌ایم و صمیمانه از آنها عذرخواهی می‌کنیم. در حال انجام اقداماتی هستیم تا مطمئن شویم که مشتریان ما در آینده چنین چیزی را دوباره تجربه نخواهند کرد.» همچنین این شرکت اذعان کرد که بررسی‌های اولیه نشان داده که قطعی‌ها ممکن است ناشی از یک خطا در شرکت بوده باشد و نه یک حمله سایبری. پس از این اتفاق سهام AT&T در روز پنجشنبه بیش از دو درصد سقوط کرد؛ آن هم در روزی که بازار به‌شدت صعودی بود.

کمیسیون ارتباطات فدرال هم بعدازظهر پنجشنبه تأیید کرد که در حال بررسی این قطعی است. کاخ سفید در مورد این اتفاق گفت آژانس‌های فدرال در مورد قطعی شبکه با AT&T در تماس هستند، اما هنوز پاسخ دقیقی در مورد اینکه دقیقاً چه چیزی به این قطعی منجر شده، در دست ندارند.


 اپراتورهای دیگر هم به مشکل خوردند


ارائه‌دهندگان دیگر مانند وریزون و تی‌موبایل فقط گزارش‌هایی مبنی بر قطعی در مقیاس بسیار کوچک‌تر دریافت کردند و گفتند که شبکه آنها به خوبی کار می‌کند. کریکت وایرلس که متعلق به AT&T است، حدود ساعت ۷:۴۵ صبح شاهد ۱۳۶۳۸ گزارش قطعی بود. حدود دوسوم افرادی که قطعی را گزارش کردند گفتند که هیچ سیگنالی نداشتند. کریکت به تایم گفت که سه‌چهارم شبکه آنها از چند ساعت بعد بازسازی شده است. آنها گفتند: «ما در سریع‌ترین زمان ممکن برای بازگرداندن خدمات به مشتریان کار می‌کنیم.»

وریزون هم گفت که شبکه آنها مثل همیشه کار می‌کند، اما برخی از مشتریان صبح پنج‌شنبه شکایاتی را ثبت کرده بودند و گفتند هنگام تماس یا ارسال پیام به مشتریان سایر اپراتورها با مشکل مواجهند. این شرکت نزدیک به ۳۴۰۰ گزارش قطعی حدود ۱۰ صبح دریافت کرد. نزدیک به ۱۷۰۰ مشتری تی‌موبایل هم تا ۱۰ صبح پنج‌شنبه از قطعی خدمات گزارش دادند. این شرکت نیز گفت همه‌چیز عادی است و مشتریان در تماس با کاربران سایر اپراتورها به مشکل خورده‌اند.


 حمله سایبری یا مشکل داخلی؟


AT&T از چند روز قبل با قطعی‌های پراکنده مواجه بود. برای مثال ۹۱۱ در برخی از مناطق جنوب شرقی ایالات متحده برای ساعاتی قطع شده بود. اگرچه قطعی‌های کوتاه‌مدت هرازگاهی اتفاق می‌افتد، اما قطعی‌های طولانی‌مدت در سراسر کشور بسیار نادر است. همان روز پنجشنبه این شرکت گفت که این قطعی عظیم ناشی از یک مشکل داخلی بوده نه یک حمله سایبری. به گفته یک منبع ناشناس، به نظر می‌رسد ریشه این قطعی مربوط به نحوه انتقال تماس‌ها از یک شبکه به شبکه دیگر توسط سرویس‌های تلفن همراه باشد؛ فرایندی که به‌عنوان همتاسازی شناخته می‌شود.

اگرچه AT&T گفت که به نظر نمی‌رسد این موضوع یک حمله سایبری باشد، یک مقام سایبری ایالات متحده که قطع شدن AT&T را ردیابی می‌کند، روز پنجشنبه به CNN گفت که در حال بررسی این اتفاق است. اریک گلدشتاین، دستیار اجرایی آژانس در امور امنیت سایبری گفت: «آژانس امنیت سایبری و امنیت زیرساخت ایالات متحده همکاری تنگاتنگی را با AT&T آغاز کرده تا علت قطع و اثرات آن را دریابد. همچنین این آژانس اعلام کرد که آماده ارائه هرگونه کمک است.»

لی مک نایت، دانشیار دانشکده مطالعات اطلاعات دانشگاه سیراکیوز گفت که قطعی روز پنجشنبه ممکن است ناشی از خطاهای انسانی در سیستم شبکه مبتنی بر ابر AT&T باشد. مک نایت گفت: «راز کثیف شبکه‌های مخابراتی این روزها این است که آنها فقط یک دسته سیم و دکل متصل به ابر هستند و وقتی اشتباهی از سمت فردی رخ می‌دهد سایر افراد و ابزارها متوجه این خطا نمی‌شوند و این مشکلات در رایانش ابری رایج هستند.»

البته هنوز مشخص نیست که علت اصلی این اتفاق چیست. مقامات ایالات متحده در حال بررسی علت هستند و ممکن است این شرکت‌ها مشمول جریمه و اقدامات نظارتی شوند. هرچند تأثیر مالی این اتفاق برای AT&T احتمالاً بسیار بیشتر از جریمه‌ها باشد. همان‌طور که اشاره شد سهام این شرکت در همان روز دو درصد سقوط کرد. به‌علاوه مشتریان ممکن است به سمت اپراتورهای دیگر بروند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/qx14
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.