کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

قمار رمزارزی در سطح ملی!

سقوط اخیر قیمت بیت‌کوین چه معنایی برای السالوادور دارد؟

ششم سپتامبر ۲۰۲۱ بود که نایب بوکله، رئیس‌جمهور السالوادور با اعلام قانونی‌شدن بیت‌کوین به‌عنوان یک ارز رایج در این کشور تاریخ‌سازی کرد، اما این تنها اعلامیه بوکله در آن روز نبود. او همچنین اعلام کرد که با یک فرمان ریاست‌‌جمهوری زمینه خرید بیش از ۲۰۰ بیت‌کوین به ارزش ۱۰ میلیون دلار در آن زمان را فراهم کرده است؛ خریدی که هزینه آن از بودجه ملی این کشور تأمین می‌شد.

در آن زمان این اعلامیه‌ها به‌عنوان روزهایی تاریخی برای صنعت رمزارزی شناخته می‌شد. از آن زمان کشورهای دیگری هم در راه السالوادور قدم گذاشته‌اند، اما برای خود السالوادور از آن زمان چه تغییراتی پیش آمده؟ و مهم‌تر از آن سقوط اخیر رمزارزها و به‌خصوص بیت‌کوین در هفته‌های اخیر برای این کشور جاه‌طلب واقع در آمریکای مرکزی چه معنایی دارد؟


خریدهای مضاعف


از زمان خرید ملی بیت‌کوین توسط بوکله، این رمزارز دو سقوط جداگانه را تجربه کرد که در هر دوی این خریدهای مضاعف و بیشتر توسط دولت این کشور صورت گرفت. این خریدها در قیمت پایین به همراه گروهی از خریدهای جانبی دیگر تا حدی بود که در قیاس با ۱۰ میلیون دلار ابتدایی، در آوریل ۲۰۲۲ ذخایر بیت‌کوین السالوادور بالغ بر 3.4 میلیارد دلار بود.

در آن زمان همچنین گزارش شد که بوکله قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۲ یک میلیارد دلار دیگر هم به این مبلغ اضافه کند. مهم است که به خاطر داشته باشیم که درآمد سرانه سالانه السالوادور در سال نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار است. به روایت دیگر، نزدیک به ۲۰ درصد اقتصاد این کشور حالا در قالب بیت‌کوین نگهداری می‌شود.

اما آیا این انتخاب هوشمندانه بوده؟ با توجه به کمبود نقدینگی اخیر در این کشور و تلاش دولت بوکله برای تأمین اقتصاد ملی از طریق فراهم‌کردن یک وام دو میلیارد دلاری از صندوق بین‌المللی پول، شاید جواب این سؤال منفی باشد.

حتی این تلاش السالوادور هم با شکستی روبه‌روست که می‌توان علت آن را در سیاست‌های رمزارزی این کشور جویا شد. بنا بر گزارش‌ها؛ «گیتا گوپیناس»، معاون مدیرکل صندوق بین‌المللی پول از توانایی این کشور برای پرداخت قسط‌ها به همراه بهره نامطمئن است؛ عدم اطمینانی که ظاهراً ریشه در خریدهای افراطی رمزارزی دولت این کشور دارد.


خسارات؟


تخمین زده می‌شود که خسارت کلی متحمل توسط اقتصاد ملی السالوادور که از طریق رمزارزها حاصل شده، بالغ بر ۵۷ درصد از رقم متوسط 3.4 میلیارد دلار باشد.

با وجود شکست احتمالی در دریافت وام مذکور و خسارات فعلی، بوکله نه‌تنها قصد ایجاد تعدیل ندارد، بلکه تنها هفته پیش با این استدلال که خرید در کانال فعلی ۲۵ تا ۳۰ هزار دلاری بیت‌کوین عقلانی است، دست به خریدهای کوچک و تلاش برای خریدهای آتی و بزرگ‌تر زده است.

این خسارات منجر به این شده تا قرض ملی و عمومی این کشور نسبت به بودجه آن از مرز ۹۵ درصد بگذرد. عبور از این رقم در تعاریف صندوق بین‌المللی پول به‌عنوان «نقطه بدون بازگشت» شناخته می‌شود.

با همه اینها «بن کسلین»، مدیر بخش تحقیق و استراتژی صرافی رمزارزی AAX برداشت معتدل‌تری از وضعیت السالوادور دارد. او می‌گوید: «هرچند وضعیت درصدی نقدینگی و ضررها وخیم به نظر می‌رسد، اما السالوادور وارد یک بازی بلندمدت شده است.

خرید و سرمایه‌گذاری از طریق بودجه ملی تنها استراتژی آنها نیست و در طول دو سال گذشته شاهد افزایش فزاینده زیرساخت‌های ماینینگ در این کشور بوده‌ایم که درصد قابل ‌توجهی هم از این طریق به سرمایه رمزارزی السالوادور اضافه خواهد شد.

میل زیادی وجود دارد که به محض کاهش ارزش بیت‌کوین در رسانه‌ها، بدترین برداشت ممکن را انجام دهند. نظر دادن در مورد السالوادور به شکل قاطعانه به هر شکل اشتباه است؛ چراکه وضعیت آنها نمونه و سابقه ندارد؛ بنابراین تنها می‌توان شاهد ادامه داستان آنها بود.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/dw8j
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.